Cikel filmov priznanega španskega cineasta začenjajo Ženske na robu živčnega zloma. Foto: IMDb
Cikel filmov priznanega španskega cineasta začenjajo Ženske na robu živčnega zloma. Foto: IMDb

Cikel se začenja s filmom Ženske na robu živčnega zloma, prvorazredno črno komedijo, s katero se je španski režiser Pedra Almodóvar deklariral kot feministični avtor na koncu 80. let. Pred filmom bo na sporedu krajši pogovor o režiserjevem opusu z gostjo Ano Jurc, novinarko in filmsko kritičarko spletnega portala MMC. Oddajo Televizorka si lahko ogledate pred nocojšnjim filmom ob 22.40 na TV SLO 1, na spodnjem posnetku pa boste našli tudi daljši videokast na to temo.

Videokast: Cikel Pedra Almodóvarja

Pedro Almodóvar je mednarodno najuspešnejši španski filmski režiser in tisti, ki je španski film v 80. letih rešil iz zapora sivih konvencij. Je tudi eden redkih režiserjev, čigar avtorski slog je nemudoma prepoznaven in temelji na tako imenovanem kempovskem pristopu, za katerega je značilna namerna izumetničenost, pomešana s čutnostjo, ekscesnostjo in lahkotnostjo.

Cikel filmov Pedra Almodóvarja
Ženske na robu živčnega zloma – nocoj ob 22.40 na TV SLO 1
Vse o moji materi – 3. 3. ob 22.45 na TV SLO 1
Govori z njo – 10. 3. ob 22.45 na TV SLO 1
Slaba vzgoja – 17. 3. ob 22.45 na TV SLO 1
Bolečina in slava – 18. 3. ob 23.10 na TV SLO 1
Vzporedni materi - 25.3. ob 20:00 na TV SLO2

Almodóvar ima izredno pomembno in edinstveno vlogo v evropskem filmu tudi zato, ker se je vsa štiri desetletja filmskega ustvarjanja posvečal razvijanju avtonomnih ženskih likov ter gejevskim in kvirovskim temam. To je lastnoročno popeljal v mainstream kinematografijo, med drugim z večkrat nagrajenima, svetovno priljubljenima in kritiško cenjenima filmoma, ki ju bomo predvajali v ciklu na televiziji, z "žensko" melodramo Vse o moji materi in provokativnim neonoirjem Slaba vzgoja.

V videokastu oziroma oddaji Televizorka boste izvedeli več o družbenopolitičnem kontekstu, ki zaznamuje celoten režiserjev opus, o dogajanju v španski družbi po smrti španskega diktatorja Francisca Franca in o kontrakulturnem gibanju Movida, ki je imelo ključno vlogo pri izgradnji nove, urbane in sproščene podobe sodobnega španskega filma. V oddaji pod drobnogled vzamemo tudi Almodóvarjev prikaz žensk in moških, mesto spolnega nasilja, ki se pojavi v številnih filmih, režiserjevo ljubezen do starega Hollywooda in kempovski pristop.

Lepo vabljeni k ogledu oddaje in spremljanju cikla. Če želite ostati na tekočem z najboljšim, kar lahko ponudi tuji program Televizije Slovenija, vas vabimo, da sledite naši novi oddaji na spletni strani www.televizorka.si in novemu profilu na Instagramu televizorka.

Cikel Pedra Almodóvarja

Filmi v ciklu

Ženske na robu živčnega zloma s konca 80. let je črna komedija, ki se sproščeno poigrava z ekscesnimi čustvi, melodramatičnimi preobrati in obupanost zapuščene ženske obravnava na duhovit, hkrati pa sočuten način. Foto: Blitz
Ženske na robu živčnega zloma s konca 80. let je črna komedija, ki se sproščeno poigrava z ekscesnimi čustvi, melodramatičnimi preobrati in obupanost zapuščene ženske obravnava na duhovit, hkrati pa sočuten način. Foto: Blitz

ŽENSKE NA ROBU ŽIVČNEGA ZLOMA, 1988
Na sporedu nocoj

Prvorazredna črna screwball komedija s prepoznavnim feminističnim pečatom Pedra Almodóvarja je eden od najlepše stiliziranih filmov tega režiserja in film, ki bi ga lahko uporabili kot učbeniški primer kempovskega pristopa, saj se močno zanaša na izumetničenost, teatralnost in ljubko čudaškost, obupanost zapuščene ženske pa obravnava na lahkoten način. Kot je v sloviti definiciji kempa zapisala ameriška pisateljica in filozofinja Susan Sontag, kempovska dela določa to, da resne stvari obravnavajo na lahkoten način, lahkotne stvari pa na resen način.

Ženske like postavlja v izredne čustvene situacije, razhod, varanje, zveze pod pritiskom. Zdi se, kot da so te ženske histerične, v resnici pa se odzivajo na sicer močne, a zelo racionalne načine.

Ana Jurc o feminizmu pri Pedru Almodóvarju

Zgodba govori o igralki Pepi, ki jo je zapustil fant Iván. Pepa pade v depresijo, hoče si vzeti življenje, nato pa v sebi najde moč za maščevanje. Na robu živčnega zloma je tudi Ivánova žena Candela, ki trpi že dvajset let, odkar jo je prevarant zapustil. Meša se tudi Pepini prijateljici, saj je spoznala fanta, ki je v resnici terorist, zato je zdaj tudi za njenimi petami policija. Vse ženske z Ivánovim sinom in njegovim dekletom vred se znajdejo v Pepinem stanovanju, kjer rešujejo sebe in druge pred tragičnimi posledicami lastne "živčnosti".

Vse o moji materi velja za prelomno delo na področju kvirovske kinematografije, saj je kvirovske teme na prelomu tisočletja popeljalo v mainstream. Foto: Blitz
Vse o moji materi velja za prelomno delo na področju kvirovske kinematografije, saj je kvirovske teme na prelomu tisočletja popeljalo v mainstream. Foto: Blitz

VSE O MOJI MATERI, 1999
Na sporedu 3. 3.

Vse o moji materi je film, ki v vzvratnem pogledu velja za prelomnega na področju LGBT-kinematografije, saj je kvirovske teme in like popeljal v mainstream. Poleg številnih prestižnih priznanj je prejel tudi oskarja za najboljši tujejezični film. Je eno Almodóvarjevih najbolj cenjenih del, ki govori o prebolevanju izgube, ženskem prijateljstvu, pa tudi o soočanju s tistim, kar bi najraje podvrgli pozabi.

Manuela se po smrti 17-letnega sina Estebana, ki ga je od rojstva vzgajala kot samohranilka, preseli v Barcelono, kjer namerava poiskati sinovega odtujenega očeta. Manuela v novem mestu spozna pisano družbo novih prijateljic, ki so si v oporo v težkih časih. Spoprijatelji se s staro znanko, transspolno prostitutko Agrado, z redovnico Roso, ki nosi otroka in je HIV-pozitivna, z gledališko divo Humo Rojo, ki igra Blanche Dubois v predstavi Tramvaj poželenje, in z zasvojenko Nino Cruz, Humino soigralko in ljubimko.

Režiser Pedro Almodóvar je za film Govori z njo prejel oskarja za najboljši izvirni scenarij. Foto: Blitz
Režiser Pedro Almodóvar je za film Govori z njo prejel oskarja za najboljši izvirni scenarij. Foto: Blitz

GOVORI Z NJO, 2002
Na sporedu 10. 3.

Provokativna melodrama, ki v marsičem deluje kot priklon režiserju Alfredu Hitchcocku, govori o tenki meji med ljubeznijo, obsesijo, nasiljem in perverzijo. Je eno številnih filmskih del, v katerih Almodóvar tematizira spolno nasilje. Almodóvar, režiser in scenarist filma, je zanj prejel oskarja za najboljši izvirni scenarij, pri čemer je v bitki za oskarja za najboljšo režijo izgubil proti Romanu Polanskemu in njegovemu filmu Pianist.

Dva moška, Benigno in Marco, se spoznata v zasebni kliniki. Lydia, Marcovo dekle, je po poklicu bikoborka in je zaradi poškodbe med bitko padla v komo. Benigno kot bolničar skrbi za drugo dekle v komi, mlado študentko baleta Alicio. Moška med čakanjem v bolnišnici navežeta intenziven stik in si drobec za drobcem razkrivata najintimnejše plasti svojih življenj.

Slaba vzgoja je eden od bolj zagonetnih in temačnejših členov v Almodóvarjevem opusu, saj se med drugim loteva tem spolnih zlorab v katoliški šoli in zasvojenosti z drogami. Foto: Blitz
Slaba vzgoja je eden od bolj zagonetnih in temačnejših členov v Almodóvarjevem opusu, saj se med drugim loteva tem spolnih zlorab v katoliški šoli in zasvojenosti z drogami. Foto: Blitz

SLABA VZGOJA, 2004
Na sporedu 17. 3.

Moderni film noir, postavljen v različna časovna obdobja v sodobni španski zgodovini, velja za enega temačnejših členov v Almodóvarjevem opusu. Zagonetna zgodba, ki je zaradi številnih preobratov in pripovednih trikov ni lahko doumeti, govori o zatiranju in svobodi, pozabi in spominu, obravnava razcvet gejevske kulture v 80. letih, dotika pa se tudi vprašanja spolnih zlorab v katoliškem okolju.

Madrid v 80. letih. Režiserja Enriqueja, ki išče zgodbo za novi film, nenapovedano obišče igralec, ki prav tako išče posel. Predstavi se kot njegov nekdanji sošolec Ignacio, v kogar je bil Enrique zaljubljen in je moral zato zapustiti šolo. Ignacio mu ponudi kratko zgodbo z naslovom "Obisk", ki obravnava njuno odraščanje in oznani tudi težave z duhovnikom, očetom Manolom, ki je dečke v šoli trpinčil in zlorabljal. A nekaj ni prav, Enrique ne verjame, da je Ignacio res njegov stari prijatelj. Razkrije se druga plat zgodbe o Ignaciu, da je obiskovalec v resnici Ignaciev brat, medtem ko je pravi Ignacio že lep čas mrtev …

Bolečina in slava iz leta 2019 je eno režiserjevih najbolj avtobiografsko obarvanih stvaritev. Foto: Cinemania
Bolečina in slava iz leta 2019 je eno režiserjevih najbolj avtobiografsko obarvanih stvaritev. Foto: Cinemania

BOLEČINA IN SLAVA, 2019
Na sporedu 18. 3.

H klasikam starejših letnic priključujemo še ponovitev predzadnjega filma Pedra Almodóvarja v terminu Sedmi pečat. Gre za režiserjevo najbolj avtobiografsko obarvano stvaritev, v kateri pogumno razgali svoje najintimnejše strahove in negotovosti. Številni kritiki in gledalci se strinjajo, da je to eden vrhuncev njegovega izjemno plodovitega opusa. Kar je bil za Federica Fellinija film 8 1/2, je za Pedra Almodóvarja Bolečina in slava, saj se v njem posveča eksistencialni vlogi ustvarjanja v svojem življenju in figuri umetnika, ki v stanju ustvarjalne nemoči predeluje svojo preteklost, odnos z materjo, izgubljene ljubezni in poraze.

Želeli so se odmakniti od fašistične politike kot tudi od vase zaverovanih levičarjev, ki so imeli idealizirane predstave o spremembah, ki se bodo po Francovi smrti zgodile, a se je že do leta 1980 izkazalo, da spremembe ne bodo tako hitre in ne tako dramatične.

- Ana Jurc o razlogih za nastanek vplivnega gibanja Movida v Španiji v 80. letih

Film sestoji iz vinjet v življenju Salvadorja Malla, filmskega režiserja, ki je v jeseni svojega življenja in v obdobju ustvarjalne nemoči. Spominja se otroštva v šestdesetih letih, ko se je s starši v iskanju boljšega življenja preselil v bližino Valencie, mati pa ga med odraščanjem ni želela razumeti. Spominja se svoje prve ljubezni v Madridu v osemdesetih letih in bolečine ob razhodu v trenutku, ko je bila ljubezen še sveža. A prava Salvadorjeva ljubezen je bilo vselej ustvarjanje. Spominja se odkritja svoje ljubezni do filma in občutka neizmerne praznine, ki se pojavi v trenutku, ko ni sposoben ustvarjati. Salvador med odkrivanjem svoje preteklosti začuti potrebo po tem, da jo opiše, in v tem najde snov za novo stvaritev.

Zadnji film Pedra Almodóvarja Vzporedni materi je eno redkih režiserjevih del, ki neposredno obravnava čas Francove diktature. Foto: Cinemania
Zadnji film Pedra Almodóvarja Vzporedni materi je eno redkih režiserjevih del, ki neposredno obravnava čas Francove diktature. Foto: Cinemania

VZPOREDNI MATERI
Na sporedu 25. 3.

K ciklu priključujemo še zadnji film španskega mojstra. Poleg izvrstne igralske zasedbe ga odlikuje tudi zanimiv žanr – zmes melodrame in politično angažiranega filma. Je eno redkih del, v katerem režiser neposredno naslavlja obdobje Francove diktature.

Ženski v pričakovanju poroda si delita bolniško sobo. Obe sta samski in zanosili sta nenačrtovano. Janis, fotografinja srednjih let, se veseli otroka, odraščajoča Ana, ki zanositev obžaluje, pa je prestrašena in negotova. Še posebej zato, ker dvomi, da ji bo mati, ambiciozna igralka, pri tem pomembnem življenjskem dogodku v pomoč. Janis v želji, da bi Ano opogumila, načne pogovor, in med bodočima mamicama se splete tesna vez. Novo prijateljstvo močno zaznamuje njuni življenji: Ani pomaga pri spoprijemanju z negotovo prihodnostjo, Janis pa pri predelovanju težavne družinske preteklosti.