Hollywoodski scenaristi so stavkali vse od začetka maja, dober mesec dni pozneje so se jim pridružili še igralci, ki pa še zmeraj stavkajo. Foto: EPA
Hollywoodski scenaristi so stavkali vse od začetka maja, dober mesec dni pozneje so se jim pridružili še igralci, ki pa še zmeraj stavkajo. Foto: EPA

Člani združenja ameriških scenaristov so danes potrdili novo triletno pogodbo s produkcijskimi hišami, s čimer se je tudi uradno končala ena najdaljših stavk v ameriški filmski industriji. Scenaristi so si zagotovili višjo postavko za delo, zaščito pred uporabo umetne inteligence in druge ugodnosti. Stavka ni prekinjena za igralce, saj pogajanja med njihovimi združenji in produkcijskimi hišami še potekajo.

Konec stavke hollywoodskih scenaristov je bil razglašen v torek zvečer, 26. septembra, ko je vodstvo sindikata odobrilo pogodbo s studii. Upravni odbori vzhodne in zahodne veje WGA-ja in njihov skupni pogajalski odbor so se soglasno izrekli za sprejetje dogovora, kar se je zgodilo dva dni po tem, ko je bil dosežen začasni dogovor s koalicijo največjih hollywoodskih studiev, ponudnikov pretočnih vsebin in produkcijskih podjetij, piše Associated Press (AP).

Sorodna novica Po skoraj petih mesecih stavke s scenaristi sklenjen načelni dogovor, z igralci še ne

Do maja 2026 veljavna nova kolektivna pogodba
Po glasovanju so naznanili konec stavke in to, da lahko scenaristi svoje delo začnejo v sredo minuto čez polnoč. Nova kolektivna pogodba bo veljala do maja 2026.

Večerne pogovorne oddaje – prve, ki so "ugasnile" z začetkom stavke 2. maja – bodo najbrž prve, ki jih bodo znova zagnali. Vrnitev nadaljevank in preostalih produkcij pa lahko trajala dlje, saj igralci še zmeraj stavkajo in za zdaj tudi še ne govorijo o začetku pogajanj. Člani igralskega združenja SAG-AFTRA stavkajo od 14. junija. Stavki naj bi Kaliforniji prizadeli približno pet milijard dolarjev gospodarske škode.

Člani scenarističnega ceha morajo na začetku oktobra še glasovati o ratifikaciji pogodbe, a jim končanje stavke omogoča delo tudi med tem postopkom, je vodstvo ceha sporočilo svojim članom. Po torkovem glasovanju upravnega odbora so bili scenaristi seznanjeni s pogodbo, niso pa še seznanjeni s podrobnostmi dogovora, ki so ga vodje ceha označili za "izjemnega".

Triletni sporazum vključuje pomembne pridobitve na glavnih področjih, za katera so se borili – odškodnine, dolžina zaposlitve, velikost ekipe in nadzor nad umetno inteligenco (UI). Točke dogovora so v skladu ali pa skoraj izenačene s tem, za kar so si prizadevali na začetku stavke.

Sindikat je zahteval minimalno povišanje plač in prihodnjih presežnih zaslužkov od vsebin – od 5 do 6 odstotkov, odvisno od položaja pisca. Studii so sprva ponudili povišanje za med 2 in 4 odstotki. Kompromisni dogovor je bil dvig plač za med 3,5 in 5 odstotki.

Scenarist Travis Adam Wright s transparentom v podporo stavkajočim igralcem. Foto: EPA
Scenarist Travis Adam Wright s transparentom v podporo stavkajočim igralcem. Foto: EPA

Ceh se je pogajal tudi o novih presežnih plačilih na podlagi priljubljenosti pretočnih vsebin, na katerih bodo avtorji prejeli bonuse za sodelovanje pri nastanku najbolj priljubljenih vsebin na Netflixu, Maxu in drugih ponudnikih pretočnih storitev, kar so studii sprva zavrnili. Številni scenaristi na protestnih shodih so se pritoževali, da niso bili ustrezno plačani za pomoč pri ustvarjanju zelo gledanih vsebin. Uspelo jim je izpogajati tudi, da bodo imele oddaje oziroma serije z najmanj 13 epizodami vsaj šest scenaristov, pri tem pa se bodo številke spreminjale glede na število epizod.

Za velike pretočne projekte s proračunom najmanj 30 milijonov dolarjev se bo minimalno nadomestilo za pisanje zgodbe dvignilo za 18 odstotkov, na 100.000 ameriških dolarjev. Minimalno nadomestilo za preostalo delo za visokoproračunske pretočne produkcije se bo povečalo za več kot četrtino.

Sorodna novica Igralci v dobi umetne inteligence: bodo studii začeli snemati filme brez njih?

Preostali honorarji za storitve videa na zahtevo pa bodo piscem prinesli 50-odstotni bonus, če si bo vsebine v prvih treh mesecih predvajanja ogledala petina domačih naročnikov. To pomeni, da lahko scenaristi za polurno epizodo prejmejo več kot 9000 dolarjev, za enourno epizodo pa več kot 16.000 dolarjev. Netflix, Disney+, Max in drugi, ki ponujajo pretočne vsebine, so se zavezali, da bodo povečali preglednost glede števila ur predvajanja določenih vsebin.

Razrešeno vprašanje uporabe umetne inteligence
Glede UI-ja bosta uvedena regulacija in nadzor nad to tehnologijo, kot so ju zahtevali stavkajoči. V skladu s pogodbo se tako rekoč surove zgodbe, ustvarjene z UI-jem, ne bodo štele za "literarni material". Tovrstni material je pogoj v njihovih pogodbah za scenarije in druge oblike zgodb, ki jih ustvari scenarist. To pomeni, da scenaristi ne bodo tekmovali z računalniki v špicah. Prav tako se zgodbe, ustvarjene z umetno inteligenco, ne bodo štele za "izvorno" gradivo, njihov pogodbeni jezik za romane, videoigre ali druga dela, ki jih pisci lahko prilagodijo v scenarije.

Pisatelji imajo po pogodbi pravico do uporabe UI-ja v svojem ustvarjalnem procesu, če se podjetje, za katero delajo, s tem strinja in so izpolnjeni še nekateri drugi pogoji. A podjetja ne morejo zahtevati, da pisec uporablja UI.

Vodstvo zveze filmskih in televizijskih producentov (AMPTP), ki zastopa studie v pogajanjih, se je odločilo, da bo najprej obravnavalo scenariste, ki so začeli stavkati prej kot igralci. Vodje združenja SAG-AFTRA so sporočili, da za zdaj niso prejeli nobenih predlogov za nadaljevanje pogajanj, kar se bo zdaj najverjetneje spremenilo, še piše AP.

Uradno končana ena najdaljših stavk v ameriški filmski industriji