Glasba Richarda Wagnerja je bila v Izraelu desetletja neuradno prepovedana, saj so v njej številni, zlasti preživeli iz časa druge svetovne vojne, videli odsev nacističnega pogroma proti judovskemu ljudstvu. Prepoved pravzaprav sega še pred nastanek Izraela leta 1948. Izraelska filharmonija ga je takrat še kot Palestinski orkester izdala leta 1938 po napadu nacistov na nemške Jude. Foto: EPA
Glasba Richarda Wagnerja je bila v Izraelu desetletja neuradno prepovedana, saj so v njej številni, zlasti preživeli iz časa druge svetovne vojne, videli odsev nacističnega pogroma proti judovskemu ljudstvu. Prepoved pravzaprav sega še pred nastanek Izraela leta 1948. Izraelska filharmonija ga je takrat še kot Palestinski orkester izdala leta 1938 po napadu nacistov na nemške Jude. Foto: EPA
Daniel Barenboim
Daniel Barenboim, v Argentini rojeni Izraelec, je leta 2001 na nekem koncertu v Jeruzalemu napovedal, da je na vrsti del Wagnerjeve opere Tristan in Izolda. Poslušalce je pozval, da tisti, ki jim takšen program ne ustreza, zapustijo dvorano. Več ducatov je to tudi storilo, pri tem pa Barenboima zmerjalo z besedami 'fašist' in 'pojdi domov.' Foto: EPA
Izraelska filharmonija, Zubin Mehta
Barenboimu v bran se je postavil dirigent Izraelski filharmonikov, slavni Zubin Mehta, ki je obsodil pozive k prepovedi nastopanja maestra. Foto: EPA

Izraelski orkestri namreč iz spoštovanja do žrtev holokavsta le redko v svoj repertoar vključijo dela Wagnerja, enega najbolj znanih in obenem najbolj kontroverznih imen iz sveta glasbe, med drugim tudi Hitlerjevega najljubšega skladatelja.
A čas počasi celi rane, generacije pa so vse bolj oddaljene od strašnih dogodkov preteklega stoletja. Kot pravi predsednica Izraelskega komornega orkestra Erela Talmi, se ozračje počasi spreminja in "ljudje, ki so preživeli koncentracijska taborišča, so bodisi že šibkejši v svojem protesti bodisi pa jih ni več z nami. Njihov protest tako ni več tako glasen".
Koncertni program z močno judovsko prisotnostjo
Izraelski orkester bo na festivalu v Bayreuthu nastopil julija prihodnje leto, program njihovega nastopa pa bo obsegal Wagnerjevo Siegfridovo idilo, glasbo izraelskega skladatelja Zvija Avnija, v Nemčiji rojenega Felixa Mendelssohna in v Avstriji rojenega Gustava Mahlerja. Vsekakor program z bridkim sporočilom, pravi Talmijeva: "Ne morete se nas znebiti. Ne morete se znebiti naše glasbe."
Čas se spreminja, Wagner ostaja tabu
Poskusi izraelskih glasbenikov interpretirati Wagnerja so vedno znova povzročili proteste in razne debate. Wagner ni nič bolje sprejet med izraelskimi mediji, ki njegove glasbe ne spustijo v eter. A čeprav tabu Wagnerjevih del v Izraelu počasi pojenja, je doma skladatelj še vedno bolj kot ne prepovedan, Izraelski komorni orkester pa ga bo tako igral samo med nastopanjem v Nemčiji. "Wagner je postal simbol ... Nič nenavadnega ni, če v Izraelu vozimo volkswagna ali potujemo z Lufthanso. Danes sem se na primer v koncertno dvorano pripeljal s taksijem znamke Mercedes. A Wagner je postal simbol vseh grozot, ki so se zgodile," je Reutersu pojasnil dirigent orkestra, Avstrijec judovskega rodu Roberto Paternostro, sicer avstrijskega rodu.
Wagner, ki je podpisal pod nekaj antisemitsko naravnanih besedil, a umrl že pol stoletja pred Hitlerjevim vzponom na oblast, je postal firerjev najljubši skladatelj. Njegove zapise je Hitler celo vključeval v svoje teorije o rasni čistosti. Paternostro, poznavalec za Wagnerja, je od začetka leta umetniški direktor izraelskega orkestra in prav on je sprožil idejo, da bi glasbeniki igrali na prestižnem festivalu v bavarskem mestu, sam pa je pristopil tudi k Wagnerjevi pravnukinji Katharini Wagner.

Glasbeniki vsi naklonjeni gostovanju
Poslušalci Izraelskega komornega orkestra so napoved poletnega gostovanja glasbenikov dobro sprejeli. Kot pravi Talmijeva, je od 2.000 abonentov svojo letno karto odpovedal le en poslušalec, člani orkestra pa so bili že tako naklonjeni ideji.