"Dialog z mrtvimi se ne more ustaviti, dokler ne predajo prihodnosti, ki je bila pokopana z njimi," pozivajo avtorji glasbeno-gledališkega projekta Wir sind das Volk – ein Musical. Foto: HAU/Dorothea Tuch
Heiner Müller (1929–1995) velja za enega največjih nemških intelektualcev zadnjih petdesetih let in tako rekoč simbol razdvojene Nemčije. Foto: Discogs
Heiner Müller (1929–1995) velja za enega največjih nemških intelektualcev zadnjih petdesetih let in tako rekoč simbol razdvojene Nemčije. Foto: Discogs

"Takoj, ko zaslišim besedo ljudstvo (nem. das Volk), postanem nezaupljiv," je Heiner Müller zatrdil leta 1990. "To ni moje ljudstvo. Zelo dobro sem razumel, zlasti lansko jesen, zakaj je Brecht vselej vztrajal, da bi govorili 'prebivalstvo' namesto 'ljudstvo'. Seveda pa je slogan v obliki 'Mi smo eno prebivalstvo' neuporaben, prav ničesar ne podžge," je pojasnil Müller v letu po padcu Berlinskega zidu.

Septembra 1989 so namreč Vzhodni Nemci preplavili ulice in skandirali Wir sind das Volk (Mi smo ljudstvo) ter zahtevali svoje osnovne človekove pravice. 9. novembra so se prebili skozi kontrolne točke v osovraženem zidu, iz njega ruvali kose in po njem plesali pred očmi varuhov meje.

Laibach so leta 2006 izdali album, večpomensko naslovljen Volk. Foto: Discogs
Laibach so leta 2006 izdali album, večpomensko naslovljen Volk. Foto: Discogs

Kako z grozečim patosom spraviti množice na noge
V zadnjih letih pa to geslo oziroma njegove različice v Nemčiji uporabljajo tudi na shodih, uperjenih proti priseljevanju tujcev. Na enem takšnih shodov, ki ga je pred časom organiziralo nemško protiislamistično gibanje Pegida (Domoljubni Evropejci proti islamizaciji zahoda), je bilo mogoče prebrati na enem izmed transparentov: "Naša domovina! Naša pravica! Proti politiki priseljevanja zvezne vlade! Mi smo ljudstvo!"

V muzikalu, ki je bil krstno uprizorjen sinoči na odru Hebbel am Ufer (HAU1), so se Laibach znova lotili raziskovanja razmerja med umetnostjo in ideologijo – tokrat prek Müllerjevih besedil. Koncept je nastal v sodelovanju z režiserko Anjo Quickert in Mednarodno družbo Heiner Müller.

"Tako Heiner Müller kot Laibach se resnično spopadajo s temi travmami iz zgodovine 20. stoletja. Nasilje je del te zgodbe. In nasilje spada tudi v našo trenutno družbo. Slovenska zasedba Laibach ve, kako je mogoče z grozečim patosom spraviti množice na noge," je za radio Deutschlandfunk povedala režiserka.

Milan Fras, pevec zasedbe Laibach, v
Milan Fras, pevec zasedbe Laibach, v "družbi" Heinerja Müllerja. Foto: HAU/Dorothea Tuch

Kaj se danes dogaja s fantazmo, imenovano ljudstvo?
Kot beremo v napovedi muzikala, si moramo danes znova zastaviti vprašanje, kdo ali kaj je bil ta zbor, ki se je opolnomočil s sloganom "Mi smo ljudstvo". V časih globalne regresije se je fantazma, imenovana ljudstvo, znova začela zgoščevati v etnično, kulturno ali ideološko homogenost. Napoved se konča s pozivom: "Dialog z mrtvimi se ne more ustaviti, dokler ne predajo prihodnosti, ki je bila pokopana z njimi."

V uro in pol trajajočem muzikalu se skupini Laibach na odru pridružijo še Agnes Mann, Susanne Sachsse, Cveto Kobal, Sašo Vollmaier, Vier Personen Quartet, The Stroj in Peter Mlakar kot posebni gost.