Laurie Anderson, newyorška pevka in vsestranska umetnica, je v Mariboru nastopila v okviru Evropske prestolnice kulture. Foto: Maribor EPK 2012
Laurie Anderson, newyorška pevka in vsestranska umetnica, je v Mariboru nastopila v okviru Evropske prestolnice kulture. Foto: Maribor EPK 2012
Laurie Anderson je sicer ena najbolj priznanih – in najdrznejših – ameriških pionirk ustvarjalnosti. Laurie je vizualna umetnica, komponistka, pesnica, fotografinja, režiserka, elektronska umetnica, vokalistka in instrumentalistka. Živi in dela v New Yorku. Leta 2008 se je poročila z glasbenikom Lou Reedom, ki je poskrbel za produkcijo njenega zadnjega albuma Homeland (2010). Foto: Maribor EPK 2012
V zadnjih desetletjih je ustvarila več inovativnih in revolucionarnih del, ki so pomembno zaznamovala področja vizualne umetnosti, gledališča in eksperimentalne glasbe. Foto: Maribor EPK 2012
Laurie Anderson v Mariboru

V Mariboru je v sklopu EPK-ja v petek s svojim avtorskim soloprojektom Dirtday! nastopila ameriška performerka Laurie Anderson, ki je občinstvu podala svoj pogled na svet.

Zemlja bi se zlahka imenovala Blato
Andersonova je dvorano Tabor ob violini, klaviaturah in drugih zvokih v svoj svet popeljala z epizodo o evoluciji, ki jo interpretira po svoje. Charlesu Darwinu je šel moder pavji rep skrajno na živce. Zakaj? Ker je lep in ne priča nujno o preživetju močnejšega.

Intervju Vala 202 z Laurie Anderson, ki so ga posneli pred mariborskim koncertom, poslušajte tukaj.

Nato pa, v vesolju so še drugi planeti, Zemlja bi se zlahka imenovala Blato, to se sliši bolj organsko. In kaj bi šele bilo, če bi na teh planetih gospodovali še drugi papeži? Kako bi se bili dogovorili med seboj? Kdo bi vladal? Morda tisti z najlepšim modrim pavjim repom, se je vprašala Andersenova. In nastop je prekinil aplavz.

ZDA kot bojišče, polno strahu
V uro in pol trajajočem performansu, ki ga je po podatkih prirediteljev spremljalo približno 1.000 obiskovalcev - toliko jih je za ta koncert tudi sprejela dvorana -, je Andersenova premišljevala o sanjskem svetu, ki se zdi še kako pomemben del življenja. Nenazadnje je, kot je izračunala, tretjino svojih dni do zdaj prespala. Njene sanjske pokrajine so se prepletale s povsem resničnimi razmerami v ZDA, kjer se zaradi finančnega propada vse več ljudi seli v šotorišča v gozdu. Ljudem, oropanim vsega, ostanejo le še vljudnostne fraze, medtem ko se njihova država spreminja v bojišče, polno strahu.

Vljudnostne, votle fraze spremljajo tudi smrt, odhod onstran. Današnji svet narekuje, tako Andersenova, čim manj čustev, vse naj bo klinično čisto, pospremljeno s kakšno dobrodelno gesto. Sama se lažje poistoveti s smrtjo živali. Njihov odhod v človeku prebudi pristno občutenje ljubezni.

Andersonova je znova dokazala, da se v njej rojeva veličastna domišljija, ki jih v projektu Dirtday! kot tudi v prejšnjih solih Happiness in The End of The Moon, ki so del trilogije, uporablja kot sredstvo za kritiko družbe. Ta ni "na prvo žogo", temveč se poraja iz vprašanj, za katera nikoli ne ponuja enoznačnega odgovora.

Ekstravagantna in vsestranska
Laurie Anderson, ki bo 5. junija praznovala 65 let, je ena najbolj ekstravagantnih in vsestranskih umetnic 20. in 21. stoletja. Znana je predvsem po svojih multimedijskih nastopih in inovativni uporabi tehnologije.

V več desetletjih je ustvarila niz inovativnih in revolucionarnih del, ki so pomembno zaznamovala področja vizualne umetnosti, gledališča in eksperimentalne glasbe.

Laurie Anderson v Mariboru