Glasbene šole omogočajo izobraževanje na področju različnih glasbenih zvrsti. Skratka, izbor glasbenih šol je zelo širok, in vsakdo, ki se želi naučiti kakšnega instrumenta ali petja, lahko izbira med številnimi glasbenimi šolami.

Foto: Waldorfska glasbena šola
Foto: Waldorfska glasbena šola

Med temi ima posebno Waldorfska glasbena šola, ki letos praznuje 20-letnico delovanja in je del Waldorfske šole Ljubljana. Ob tej priložnosti so v Slovenski filharmoniji organizirali slavnostni koncert.

Emil Molt in Rudolf Steiner sta že daljnega leta 1919 ustvarila idejo o prvi waldorfski šoli, ki bi bila osvobojena političnih, verskih, ekonomskih in socialnih omejitev, torej šoli za vsakogar do devetnajstega leta starosti. Njune ideje so se hitro širile in kmalu našle prostor na vseh celinah, v vseh kulturah, v vsakem verskem okolju. Danes na svetu deluje več kot 1000 waldorfskih šol, njihovo število pa se v zadnjem času povečuje predvsem na Kitajskem, Indiji in Koreji.

Foto: Waldorfska glasbena šola
Foto: Waldorfska glasbena šola

V slovenski prostor je waldorfska pedagogika vstopila po osamosvojitvi leta 1992, ko je v Ljubljani kot eksperiment začela delovati prva waldorfska osnovna šola z 58 učenci in dvema razredoma. Danes v Sloveniji deluje več waldorfskih vrtcev, pet osnovnih šol, waldorfska gimnazija in waldorfska glasbena šola. Večinoma delujejo v okviru javno priznanega zavoda Waldorfska šola Ljubljana, ki prek svojih organizacijskih enot omogoča dostopnost do vzgajanja in izobraževanja po waldorfskih načelih tudi po drugih predelih Slovenije in nudi možnost izobraževanja od zgodnjega otroštva do zrelosti. Otrok se lahko vključi v eno izmed teh ustanov pri enem letu in jo zapusti, ko je zaključil srednješolski program.

Ustanovitelj Waldorfske šole Ljubljana je Zavod za razvoj waldorfskih šol in vrtcev, ki je kot nacionalna zveza tudi član različnih mednarodnih waldorfskih združenj.

Waldorfska glasbena šola deluje po principih waldorfske pedagogike in je šola z javno veljavnim programom. Mlademu človeku pomaga razvijati ljubezen do glasbe ter ustvarjalnost in prožnost v glasbenem izražanju. Na učenčevi glasbeni poti ustvarjajo razmere, ki so v skladu z waldorfskimi načeli in razvojem otroka, tako da posamezniku omogočajo skladen telesni in duhovni razvoj s poudarkom na njegovih glasbenih potencialih.

Waldorfsko glasbeno šolo lahko obiskuje vsak učenec, ki je končal drugi razred waldorfske osnovne šole in želi obiskovati glasbeno šolo, pri čemer se v glasbeno šolo lahko vključijo učenci brez preizkusa glasbene nadarjenosti.

Ob zavedanju, da ima glasbena umetnost pomembno vlogo v razvoju vsakega mladega človeka in odločilno vpliva na njegov vsestranski razvoj, se v glasbeno šolo lahko vključijo tudi učenci s posebnimi potrebami. Pouk izvajajo ob upoštevanju njihovih specifik in ga prilagajamo razvojnim danostim in zmožnostim.

Vpis v Waldorfsko glasbeno šolo poteka predvidoma konec marca za naslednje šolsko leto. V ta namen vsako leto organizirajo roditeljski sestanek, na katerem staršem podrobneje predstavijo način dela glasbene šole, učitelje in vodstvo ter staršem odgovarjajo na porajajoča se vprašanja.

Otroci se lahko vpišejo v pouk violine, violončela, kitare, oboe, prečne flavte, kljunaste flavte, klarineta, trobente, saksofona, klavirja in harmonike.

Na Waldorfski glasbeni šoli poteka individualni in skupinski pouk. Obiskovanje skupinskega pouka orkestra, zbora ali komorne igre je obvezni del predmetnika, ki se izvaja na vseh glasbenih šolah z javno veljavnim programom.

Foto: Waldorfska glasbena šola
Foto: Waldorfska glasbena šola

Učenci na začetku šolanja spoznavajo naravo instrumenta in najprej melodije igrajo brez not, samo s posnemanjem. Spodbujajo jih k improvizaciji in ustvarjanju lastnih melodij. Nadaljnje delo je podprto z metodami in načini waldorfske pedagogike, ki z učenjem tehničnih in muzikalnih prvin zagotavljajo, da učenci dosegajo najmanj minimalne standarde javno veljavnega učnega načrta.

Skladno z razvojem otroka že v obdobju pripravnice učencem razvijajo občutek za ritem in zvok ter oblikovanje fraze in melodije. Predstavijo jim instrumente, ki jih poučujejo na šoli, te lahko tudi preizkusijo. Mnoge v tem času določen instrument navduši, drugi pa za izbor svojega instrumenta potrebujejo več časa. V pomoč pri odločitvi glasbena šola vsako leto organizira predstavitveni nastop, na katerem učenci zaigrajo svojim vrstnikom, bodoči učenci pa se lahko tudi informativno pridružijo uram individualnega pouka posameznega instrumenta.

Šolski nastopi in obiski prireditev
Enkrat mesečno v okviru glasbene šole pripravijo interne šolske nastope, ki so del pouka in otroci z njimi pridobivajo pomembne izkušnje nastopanja, ki so dragocene za življenje. V želji, da svojim učencem omogočijo široko paleto tovrstnih izkustev, se povezujejo z lokalno skupnostjo, z drugimi glasbenimi šolami in institucijami. Tako imajo učenci priložnost nastopati na različnih odrih.

Foto: Waldorfska glasbena šola
Foto: Waldorfska glasbena šola

Za obogatitev izobraževanja organizirajo ‘Oder waldorfske šole’, na katerem vsako leto nastopijo tako profesorji kot tudi njihovi gostje. Obisk koncertov Odra waldorfske šole je dodatna možnost za realizacijo pouka in doživljanje glasbe v živo, kar je pomembna prvina waldorfske pedagogike. Hkrati učence in njihove starše spodbujajo k obiskovanju kakovostnih glasbenih prireditev, prilagojenih otrokovi starosti, in jim nudijo raznovrstne informacije o različnih glasbenih dogodkih.

Pedagoško delo in dostopnost učiteljev
Profesorji morajo poleg zahtevane strokovne izobrazbe, ki jo imajo profesorji v državnih glasbenih šolah, opravili tudi triletno waldorfsko specializacijo, kar jim omogoča, da pri svojem delu budno opazujejo razvoj otroka in sledijo njegovim zmožnostim dojemanja sveta. Učencem želijo s pedagoško toplino na spodbuden, sproščen, izkustven način poučevanja približati glasbene vsebine, da jih lahko doživijo, začutijo in ponotranjijo.

Učitelji v Waldorfski glasbeni šoli skupaj z učenci odkrivajo in razvijajo njihove glasbene zmožnosti in jim želijo približati lepoto univerzalnega glasbenega jezika. Podpirajo jih v iskanju lastnega glasbenoumetniškega izraza, zato jim v skladu z njihovimi interesi omogočajo spoznavanje različnih glasbenih zvrsti – od klasike in jazza do filmske in tudi lastne avtorske glasbe.

Pogoji za dobro delo so sodelovanje otroka in učitelja, primeren instrument in podpora staršev. Otrok mora imeti dovolj časa za redno obiskovanje pouka, mir in ustrezne prostorske pogoje za vsakodnevno domačo pripravo.

Starši lahko otroku na začetku zelo pomagajo s spodbujanjem in ustvarjanjem dobrih razmer za vadbo ter z zanimanjem za njegov glasbeni razvoj in vsakodnevni stik z glasbo. Otroku skupaj privzgajajo delovne navade, ki jih med šolanjem večina učencev spontano ponotranji. Pri novih vsebinah lahko občasno nastopijo tudi krizna obdobja, ki jih ob ljubezni do glasbe in ob pomoči učiteljev ter vztrajnosti staršev otroci lažje prebrodijo. Ravnateljica Waldorfske glasbene sole je Tanja Babnik.