Državna predmetna komisija za slovenščino je letos razpisala tematski sklop iz književnosti za izpit splošne mature iz slovenščine pod naslovom V svetu Cankarjeve dramatike. Televizija Slovenija bo maturantom na pomoč priskočila s ciklusom filmov, ki bi jim pri tem lahko pomagali.

V dokumentarcu je velikega literata upodobil Rok Vihar. Foto: Promocijsko gradivo
V dokumentarcu je velikega literata upodobil Rok Vihar. Foto: Promocijsko gradivo
Sorodna novica "Cankar se je zavedal, da živi v svetu umetnosti, ki ni kompatibilen z našim"

Med 15. aprilom in 13. majem se boste lahko vsako sredo zvečer podali v svet največjega slovenskega pisatelja in njegovih vselej aktualnih del. Na sporedu bodo tako igrani in dokumentarni filmi kot tudi posnetki gledaliških predstav v izvedbi ansambla SNG-ja Drame.

Na TV Slovenija 2 lahko že danes ob 21.00 ujamete dokumentarno-igrani film s preprostim naslovom Cankar. Scenarist in režiser Amir Muratović nam v igranih prizorih približa zasebno življenje največjega slovenskega pisatelja. Filmska pripoved se začne novembra 1899, ko Ivan Cankar najame kabinet pri družini Löffler v dunajskem predmestju Ottakring. Sprva se približa gospodinji, pozneje pa njeni odraščajoči hčeri Steffi. Pri njih se ustali za skoraj deset let in tam ustvari večino svojih del.

, dokumentarno igrani film
Sorodna novica Filmska recenzija: Cankar

Film odpira vprašanje, kako se je v dobrem stoletju izoblikoval mit o Ivanu Cankarju. Veličasten opus romanov, povesti, črtic, pesmi, esejev, političnih govorov, člankov in pisem ponuja široko polje interpretacij; ne nazadnje so si Cankarja prisvajali tako na politični levici kot na desnici.

Pred začetkom pisanja je scenarista skrbelo, kot je povedal, da bo moral velikega Cankarja "prirejati" v bolj življenjski jezik ‒ a strah je bil odveč. "Na koncu sem lahko vsaj slovenske dialoge uporabil točno v taki obliki, kot jih je zapisal. Njegov jezik je še po stotih letih moderen, merilo slovenščine."

Tretje sodelovanje treh ljubljanskih kulturnih hiš je na oder prineselo spektakel, ki je z rabo vseh tehničnih zmožnosti dvorane Cankarjevega doma podprl celotno uprizoritev in se hkrati vpisal v sedanjost, obenem pa sloni na vseh pregovornih lastnostih malih Šentflorjancev. Foto: Zasebni arhiv/Peter Uhan
Tretje sodelovanje treh ljubljanskih kulturnih hiš je na oder prineselo spektakel, ki je z rabo vseh tehničnih zmožnosti dvorane Cankarjevega doma podprl celotno uprizoritev in se hkrati vpisal v sedanjost, obenem pa sloni na vseh pregovornih lastnostih malih Šentflorjancev. Foto: Zasebni arhiv/Peter Uhan

Šentflorjanske zdrahe: nekoč parodija, danes resničnost
Pohujšanje v dolini šentflorjanski se uvršča v sam vrh Cankarjeve dramatike. Velikopotezno, zvezdniško predstavo, ki je predlani nastala v koprodukciji SNG-ja Drame Ljubljana, Mestnega gledališča Ljubljana in Cankarjevega doma in ki jo je režiral Eduard Miler, lahko na TV SLO 2 ujamete 22. aprila ob 21.00.

"Pohujšanje" iz naslova seveda simbolizira (Cankarjevo) umetnost, ki "kvari in pohujšuje" šentflorjansko dolino – slovensko domovino, ki se ponaša z navidezno čednostjo in čistunstvom, a za njima skriva marsikaj nečistega in nečednega. Že na začetku sta umetnik in umetnost izpostavljena kot nekaj nepotrebnega, celo škodljivega za družbo; župan s svojimi stališči in svojo retoriko skozi celotno dramo neprijetno spominja na resnične osebe iz današnjega medijskega, družbenega in političnega življenja. Zato je Cankarjeva drama ob vseh literarnih odlikah še danes izjemno živa in aktualna.

V glavnih vlogah so nastopili Uroš Smolej (Peter), Maša Kagao Knez (Jacinta), Primož Pirnat (Župan), Iva Krajnc Bagola (Županja), Lotos Vincenc Šparovec (Dacar), Maša Derganc (Dacarka), Jana Zupančič (Ekspeditorica), Igor Samobor (Učitelj Šviligoj) in drugi.

Hlapci. Foto: SOJ RTV SLO/Peter Uhan, SNG Drama Ljubljana
Hlapci. Foto: SOJ RTV SLO/Peter Uhan, SNG Drama Ljubljana
Sorodna novica "Narod, ki si je nekoč sodbo pisal sam, danes vse raje piše sodbe drugim"

Tragični padec Jermana, "slovenskega Hamleta"
Hlapci, ena najbolj odmevnih in brezčasnih Cankarjevih dram, pred vsako novo generacijo postavlja izziv, kje iskati odgovore na temeljna vprašana o narodovem značaju in značaju posameznika, o odnosu družbe do umetnosti in kulture nasploh. TV-priredba gledališke predstave, ki jo je SNG Drama v režiji Janeza Pipana uprizoril leta 2017, bo na sporedu 29. aprila ob 21.00 na TV SLO 2.

Cankar je Hlapce zasnoval kot politično satiro, ki pa se mu je ‒ po njegovih lastnih besedah ‒ "sprevrgla" v tragiko. V središču drame je lik učitelja Jermana (Marko Mandić), pokončnega predstavnika humanističnega razumništva, ki izgublja boj s političnim pragmatizmom, povzpetništvom, hinavščino in korupcijo. Hlapce je zaradi njihove kritične odslikave družbe po izidu doletela cenzura, uprizoritev na odru so dočakali šele po Cankarjevi smrti, leta 1919 v Trstu. V Ljubljani pa so bili premierno uprizorjeni istega leta na odru današnjega SNG-ja Drame. V predstavi nastopijo še Klemen Slakonja, Tadej Toš, Bojan Emeršič, Jurij Zrnec, Nina Ivanišin, Pia Zemljič in Barbara Cerar.

Ruševine ob Jadranskem morju predstavljajo hrepenenje lepe Vide po odhodu in pozneje po vrnitvi. Film je bil posnet v Kranju, na hrvaški obali in v Slapniku, saj so, kot je povedala scenaristka, v etnološkem muzeju našli fotografije vasi, ko je še živela. Tako so opuščene hiše uporabili kot simbol zapuščenosti. Foto: SOJ RTV SLO/TV Slovenija
Ruševine ob Jadranskem morju predstavljajo hrepenenje lepe Vide po odhodu in pozneje po vrnitvi. Film je bil posnet v Kranju, na hrvaški obali in v Slapniku, saj so, kot je povedala scenaristka, v etnološkem muzeju našli fotografije vasi, ko je še živela. Tako so opuščene hiše uporabili kot simbol zapuščenosti. Foto: SOJ RTV SLO/TV Slovenija
Sorodna novica Premiera dokumentarca Lepa Vida ali film o hrepenenju

Lepa Vida, arhetip hrepenenja
Lepa Vida velja za enega največjih ohranjenih slovenskih folklornih izročil in mitoloških motivov, ki se je ohranil v ljudski baladi. Dokumentarni film Lepa Vida ali film o hrepenenju je nastal po scenariju Nuše Ekar in v režiji Boža Grlja. Na sporedu drugega programa TV Slovenija bo 6. maja ob 21.05.

Prav arhetipskost Lepe Vide jo je naredilo nesmrtno, saj gre v njenem primeru za enega najmočnejših simbolnih likov, katerega obravnava se pojavlja skozi vso zgodovino. Njegova vsebinska kontroverznost je tolikšna, da bo še dolgo lahko navdih različnim obravnavam in interpretacijam. Potem ko je Prešeren objavil leta 1832 v Kranjski čbelici pesem Od Lepe Vide, je ta ljudska balada vstopila v nov svet in Lepo Vido postavila na pot arhetipa hrepenenja. Cankar jo je ustoličil kot svoje zadnje dramsko delo: hrepenenje je pri njem postalo hrepenenje po neskončnem.

Lepa Vida je stopala naprej strmo po poti slovenske književnosti, doživela je več kot sedemdeset različnih literarnih obdelav. Če je Cankarja navdahnila Prešernova Lepa Vida, pa je Cankar izzval s svojim delom Rudija Šeliga: njegova Lepa Vida hrepeni po hrepenenju samem.

Posebnost filma so animirane sekvence, ki predstavljajo čas pred in takoj po koncu prve svetovne vojne, ko se pisateljevo razburkano življenje tudi konča. Foto: Cankarjev dom
Posebnost filma so animirane sekvence, ki predstavljajo čas pred in takoj po koncu prve svetovne vojne, ko se pisateljevo razburkano življenje tudi konča. Foto: Cankarjev dom

Do bridkega konca s Kurentom
Sklepni del Cankarjevega cikla predstavlja dokumentarni film Tisoč ur bridkosti za eno uro veselja, ki ga bo drugi program nacionalne televizije predvajal 13. maja ob 21.05. V njem odkrivamo življenje in konec, nevreden velikega pisatelja.

Tisoč ur bridkosti za eno uro veselja: dokumentarec o Cankarju
Sorodna novica Film o Cankarju, ki se rad prepira in zmerja ter večkrat "upravičeno pljuva po svojih ljudeh"

Film skozi pripovedko Kurent predstavi ključne elemente Cankarjeve literature. Zgodbo o njegovem delu in življenju nam pripovedujejo poznavalci izjemnega opusa osrednjega slovenskega pisatelja. Posebnost filma so tudi animirane sekvence, ki prikazujejo čas pred 1. svetovno vojno in takoj po njej, ko se pisateljevo razburkano življenje tudi konča, njegova smrt pa še vedno ostaja nepojasnjena.

Scenarij za film je napisal Matjaž Pikalo, ki v njem tudi igra Ivana Cankarja, režiral pa ga je Dušan Moravec. Kot interpreta Kurenta boste slišali tudi velikega Jurija Součka.

Tudi novogoriško gledališče odpira arhive: predstave na spletu
Podobnega projekta za maturante so se domislili tudi v SNG-ju Nova Gorica. Da bi dijakom olajšali učenje na daljavo in zahtevne priprave na maturo, so v svojem arhivu odprli dostop do vseh tistih predstav Ivana Cankarja, ki jih je uprizoril SNG Nova Gorica in ki so zajete v pripravo na splošno maturo iz slovenščine 2020. Tako lahko že zdaj na njihovi spletni strani podoživite gledališko izkušnjo predstav Kralj na Betajnovi, Pohujšanje v dolini šentflorjanski, Hlapci, Lepa Vida in Za narodov blagor.

Pohujšanje v dolini šentflorjanski je v novogoriškem gledališču leta 2004 režiral Diego de Brea. Predstavo lahko primerjate z novejšim koprodukcijskim projektom, ki ga bo 22. aprila prenašala TV Slovenija. Foto: SNG Nova Gorica
Pohujšanje v dolini šentflorjanski je v novogoriškem gledališču leta 2004 režiral Diego de Brea. Predstavo lahko primerjate z novejšim koprodukcijskim projektom, ki ga bo 22. aprila prenašala TV Slovenija. Foto: SNG Nova Gorica
Cankar v Gledališču Koper

Tudi v Gledališču koper so program, ki ga prinašajo iz svoje virtualne dvorane, namenili dijakinjam in dijakom zadnjih letnikov. Na kanalu youtube Gledališča Koper in z aplikacijo ZOOM izvajajo bralne uprizoritve del Ivana Cankarja, ki so snov letošnje mature. Pri bralnih uprizoritvah bo sodelovala tudi dramaturginja in predsednica odbora Prešernovega sklada Ira Ratej, ki bo prek aplikacije ZOOM dijakinjam in dijakom na voljo za vprašanja. Bralne uprizoritve Cankarjeve dramatike bodo od 20. ure dalje. Spodaj napovednik za Kralj na Betajnovi, ki bo na sporedu še v četrtek, 16. 4., in v petek, 17. 4.