Na album Shake Away se Lila Downs dotika tem priseljenstva, politične pravičnosti in spreobrnitve. Foto: Cankarjev dom
Na album Shake Away se Lila Downs dotika tem priseljenstva, politične pravičnosti in spreobrnitve. Foto: Cankarjev dom
Tambuco
Ansambel Tambuco so leta 1993 ustanovili štirje tolkalci, do danes pa bili že trikrat nominirani za grammyja. Foto: Cankarjev dom
Jaranero
Člani zasedbe Jaranero že več kot 30 let nastopajo, raziskujejo, poučujejo in promovirajo tradicionalno mehiško glasbo. Foto: Cankarjev dom
Filharmonični orkester Ciudada de Mexica
Filharmonični orkester Ciudada de Mexica daje v svojem repertoarju poudarek predvsem domačim avtorjem.. Doslej je orkester izdal že več kot sto posnetkov, na katerih imajo prvo mesto prav dela Mehiških skladateljev. Foto: Cankarjev dom

Po novoletni napovedi s programom, ki je vključeval dela mehiških glasbenikov, se program nadaljuje najprej z večerom mehiške tradicionalne glasbe, ki ga sta ga prinesli skupini Jaranero in Los Utrera.
Prva se predstavlja z zelo pestrim repertoarjem mehiške tradicionalne glasbe, kot so Panorama tradicionalne glasbe, Afriški vplivi v tradicionalni mehiški glasbi in Izvori poulične glasbe mariači. Skupina pod vodstvom Guilerma Contrerasa Ariasa, ki igra na violino, harfe, različne staroselske piščali in ima tudi zbirko več kot 3.500 pravih mehiških glasbil, podkrepi svoj program tudi s predstavitvenim repertoarjem različnih glasbenih predelov. Družinska zasedba Los Utrera pa izvaja son jarocho in fandango ob spremljavi plesa. Gre za popularno tradicionalno glasbeno zvrst, katere korenine moramo iskati v sredini 18. stoletja. Sicer pa so tradicionalna glasba fandango, španski ples s petjem in spremljavo kastanjet nepogrešljiva mešanica hispanoameriške fieste.
Preden bodo obiskovalci večera prisluhnili tradicionalni mehiški glasbi, se bodo lahko z njo pobližje spoznali tudi na predavanju in glasbeni delavnici.

Mehiška tolkala z glasbo Božidarja Kosa
18. maja je nastopil ansambel tolkal Tambuco. Štiričlanska zasedba velja po besedah organizatorjev za eno najbolj inovativno od tovrstnih zasedb v svetu, z zgoščenko z glasbo Carlosa Cháveza in albumom Nuevo pa so se uvrstili tudi med nominirance za grammyja. Njihov repertoar obsega od strukturalne do etnične ter avantgardnih zvočnih interpretacij.
Zasedba, ki jo vodi Ricardo Gallardo, bo ljubljanski koncert odprla s slovensko skladbo, in sicer Quasar Božidarja Kosa. Nato pa bo sledila glasba mehiških skladateljev Maríe Granillo, Hectorja Infanzóna in Javierja Álvareza. Na sporedu bo tudi svetovna praizvedba skladbe Raúla Tudóna.

Vrača se Lila Downs
Ljubitelji glasbe se najbrž posebej veselijo prvega junijskega dne, ko bo na oder stopila mehiška diva Lila Downs. Glasbenica se tokrat že drugič vrača v Slovenijo, saj je zapela že kot gostja Festivala Ljubljana.

Pevka, ki o svojem najnovejšem albumu Shake Away pravi, da skuša z njim pregnati demone, ki ji razjedajo dušo, vsekakor ni poznana le mehiškemu občinstvu. Lila Downs, ki je odraščala v Mehiki, v Kaliforniji in Minnesoti, je s svojim glasom in osebnostjo navdušila tudi hollywoodske producente. Nekateri se je bodo spomnili iz filma o mehiški umetnici Fridi Kahlo, drugi pa morda kot pevke skladbe iz filma Burn It Blue, ki jo je predstavila tudi na podelitvi oskarjev in postala tako prva Latinskoameričanka, ki je nastopala na podelitvi teh prestižnih filmskih nagrad. Leta 2004 je prejela latinskega grammyja v kategoriji najboljših albumov folk glasbe za ploščo One Blood/Una Sangre.

Glasbena vizija Downsove je pretežno antropološke narave, tako raznolika kot starodavne in prvinske kulture, pri katerih išče navdih, takšna mešanica pa ne preseneča, saj je diplomirala iz petja in antropologije. Kot že poprej je tudi v plošči Shake Away poiskala navdih pri staroselski srednjeameriški glasbi ljudstev, kot so Misteki, Zapoteki, Maji in Nahuatl. Naslovna skladba albuma, ki je nastal v New Yorku in Ciudadu de Mexicu, v španščini Ojos De Culebra (kačje oči) se dotika simbolov olmeške kulture. "Izguba kože, levitev ima metaforičen pomen. Nekateri šamani si vbrizgajo strup, da bi postali imuni, ta obred izhaja iz predkolumbovskih časov," pojasnjuje Downsova. "Mehika ima tudi pomembno afriško skupnost – v glasbeni zgodovini Latinska Amerika veliko dolguje afriškim koreninam, ljudje v ZDA se morda tega ne zavedajo tako močno."
Na albumu jo spremlja njena dolgoletna skupina La Misteriosa, večkulturni večinstrumentalisti, ter hkrati njen sodelavec, producent in soprog Paul Cohen. "Veliko srečo imam. Privrženci naše glasbe prihajajo iz vsepovsod. Želijo razbiti fasado, pogledati pod kamenje in dobiti odgovore na zakaj in kako. Vsak dan se vedno znova na številne načine povežemo," pravi glasbenica.

Vstop v jesen s filharmoniki iz Ciudada de Mexica
Po slovesu poletja in prihodom jeseni bo 28. septembra nastopil Filharmonični orkester Ciudada de Mexica, ki ga trenutno vodi Enrique Barrios. Program koncerta so sestavili iz del Heitorja Villa-Lobosa (Vlakec iz Capire, Joaquína Rodriga (Concerto de Aranjuez) in Dmitrija Šostakoviča (Simfonija št. 10 v e-molu, op. 93). Kot solist se bo predstavil Alfonso Moreno.

Orkester, ki deluje od leta 1978, si je v treh desetletjih izoblikoval sloves enega najodličnejših orkestrov Latinske Amerike. Velja za pomembno izvajalsko telo mehiškega bogatega glasbenega življenja, v katerem je približno pol glasbenikov Mehičanov, ostalo polovico pa zasedajo glasbeniki najrazličnejših narodnosti Evrope in ZDA. Med soliti in dirigenti, ki so z orkestrom nastopali v preteklosti, velja med drugim omeniti znana glasbena imena, kot so Leonard Bernstein, Eduardo Mata, Janos Starker, Claudio Arrau, Plácido Domingo in Jorge Federico Osorio.

M. K.