V predstavi je vlogo Šen Te/Šuj Taja prevzela Tina Potočnik. Igrajo še Jure Henigman, Branko Jordan k. g., Boris Cavazza k. g., Jožica Avbelj, Lotos Vincenc Šparovec, Anja Drnovšek, Jana Zupančič, Judita Zidar in Gaber K. Trseglav. Foto: Damjan Švarc
V predstavi je vlogo Šen Te/Šuj Taja prevzela Tina Potočnik. Igrajo še Jure Henigman, Branko Jordan k. g., Boris Cavazza k. g., Jožica Avbelj, Lotos Vincenc Šparovec, Anja Drnovšek, Jana Zupančič, Judita Zidar in Gaber K. Trseglav. Foto: Damjan Švarc
Prevod je delo Urške Brodar, scenografijo podpisujeta Numen in Ivana Jonke, kostumografka je Jelena Proković, avtor izvirne glasbe Paul Dessau, makedonska zasedba Foltin pa je prispevala dodano glasbo. Foto: Damjan Švarc
V predstavi isti igralci zasedajo več vlog in v različnih prizorih igrajo različne vloge. Razlika med preoblačenjem glavne junakinje in vseh ostalih je le v tem, da Šen Te postopoma postaja Šuj Ta, pri ostalih pa se menjava vlog zgodi v hipu. Foto: Damjan Švarc
Delo je napisano po načelih Brechtovega epskega gledališča: v skladu s potujitvenimi efekti igralci namesto vživljanja večkrat neposredno nagovorijo občinstvo, dialoško besedilo pa prekinjajo songi. Foto: Damjan Švarc

V Sečuanu jih sprejme prodajalec vode Vang, ki trka na vrata in poskuša najti nekoga, ki bi bogovom ponudil prenočišče. Vrata se druga za drugim zapirajo, v svojo sobico jih sprejme le mlada prostitutka Šen Te. Bogovi so zadovoljni, našli so dobrega človeka, in Šen Te podarijo denar, s katerim si kupi majhno trafiko.

Namesto da bi se s trafiko preživljala, Šen vsak dan zastonj deli riž in pod streho sprejema vaške reveže in zajedavce. Da bi preživela, je prisiljena v alter ego - preobleče se v moškega, v svojega bratranca Šuj Taja, ki pa je strog in gospodovalen. Sčasoma iz trafike na kapitalističen način ustvari obrat za predelovanje tobaka, v katerem nekdanji Šen Tejimi varovanci postanejo izkoriščani delavci.

Vrh sezone, posvečene 20. stoletju
Tako v Mestnem gledališču ljubljanskem (MGL) povzemajo vsebino predstave Dobri človek iz Sečuana, ki jo bodo premierno uprizorili kot zadnjo v sezoni. Po besedah direktorice in umetniške vodje MGL Barbare Hieng Samobor je delo Bertolta Brechta v režiji Aleksandra Popovskega v liniji poante vrh te sezone, ki so jo posvetili 20. stoletju. Premiera bo drevi ob 20.00 na velikem odru.

Dobri človek iz Sečuana je po besedah Barbare Hieng Samobor v 30 letih eno manj uprizarjanih Brechtovih del, ki pa ga v zadnjem času uprizarjajo množično, saj igra govori o izumu kapitalizma. Izum poslovnosti, kot v predstavi reče glavni bog, je v jedru te zgodbe, ki je po drugi strani pravljična. Dobri človek iz Sečuana je najbolj melanholično in najmanj sarkastično Brechtovo besedilo, predstava v MGL pa po njenih besedah nežna in ljubeča do ljudi.

Kot je pojasnila dramaturginja predstave Eva Mahkovic, je besedilo v osnovi parabola oziroma prilika. Besedilo je zelo členjeno, ima deset prizorov, sedem mediger, vanj so vključeni songi, ima tudi predigro in epilog. S Popovskim sta se odločila ta žanr še bolj izpostaviti in iz Brechtovega materiala izpeljati ter dodati močan narativni okvir. Tako imamo v predstavi glas pripovedovalca, ki celo besedilo "zapakira" v pravljico. Poleg tega so dodali še nekaj drugih songov iz Brechtovega opusa.

Ko je altruizem v konfliktu s sistemom
Brecht je Dobrega človeka iz Sečuana začel pisati v Berlinu leta 1938, dokončal ga je pet let pozneje, ko je bil med drugo svetovno vojno v izgnanstvu v ZDA. Brecht je pisal za dobo, v kateri je vsakršen altruizem v ostrem konfliktu s sistemom, ki narekuje preživetje, za dobo, v kateri ekonomski sistem vzpostavlja moralo družbe.

Šen Te se trudi živeti po moralnih načelih svojih bogov, vendar njihova morala nima nobene zveze s funkcioniranjem v svetu, kakršnega pozna sama. Tako je Brechtov komad neizmerno aktualen tudi za današnji čas, so zapisali v gledališču.

Brechtov Dobri človek iz Sečuana
Brechtov Dobri človek iz Sečuana