Set and Reset je s svojo scenografijo in kostumi Roberta Rauschenberga, izvirno glasbo Laurie Anderson in oblikovanjem luči Beverly Emmons ena velikih mojstrovin Brownove. Na premieri dela v brooklynski Akademiji za glasbo (BAM) leta 1983, so kritiki opozorili na nov gibalni slog Trishe Brown – fluidnost, ki je postala njen zaščitni znak. Foto: Eric Boudet
Set and Reset je s svojo scenografijo in kostumi Roberta Rauschenberga, izvirno glasbo Laurie Anderson in oblikovanjem luči Beverly Emmons ena velikih mojstrovin Brownove. Na premieri dela v brooklynski Akademiji za glasbo (BAM) leta 1983, so kritiki opozorili na nov gibalni slog Trishe Brown – fluidnost, ki je postala njen zaščitni znak. Foto: Eric Boudet
false
Trisha Brown je od leta 1961 ustvarila več kot 100 plesnih del in je bila prva ženska koreografinja, ki je prejela prestižno nagrado genij (Genius) fundacije MacArthur. Prejela je tudi številne druge nagrade in priznanja. V Ljubljani je že gostovala leta 1993 v Cankarjevem domu. Foto: Trisha Brown Dance Company
false
"Ta koreografija je bila skrajno zahtevna. V njej sem dosegla vrhunec kompleksnosti svojega ustvarjanja," je Trisha Brown zapisala za Son of Gone Fishin' iz leta 1981. Na turneji izvajajo zgodnejšo različico dela, ki jo je koreografinja razvila, še preden je Donald Judd oblikoval svojo scenografijo - ta bi lahko skupini zaradi svoje višine povzročala težave na več prizoriščih na turneji. Foto: Lois Greenfield

Ustvarjanje Trishe Brown spada med vrhunce ameriške umetnosti 20. stoletja, njeno več kot 40-letno ustvarjanje pa je za vselej spremenilo podobo sodobnega plesa in še danes predstavlja izziv našemu razumevanju plesa.

Ko se je leta 1961 preselila v New York, je takoj postala del znamenitega in revolucionarnega ameriškega umetniškega kolektiva Judson Dance Theater. Velja za ključno ime med ustvarjalkami in ustvarjalci ameriškega postmodernega plesa, kot je plesno umetnost te specifične newyorške plesne generacije, ki se je pojavila v letih 1960-62 na urah kompozicije pri Robertu Dunnu, študentu Johna Cagea, označila Yvonne Rainer.

S čistim gibom spremenila pogled na koreografijo in ples
Trisha Brown je v svojih gibalnih raziskavah našla izjemno v vsakdanjem. Kot pionirka "čistega giba" je raziskovala elementarno gibanje telesa, kot so ležanje, stoja, hoja, obračanje in podobno, ples je umeščala tudi v kraje urbane arhitekture – na pročelja in strehe zgradb, ulice, pločnike in mestne parke. V 60. letih 20. stoletja je bila tudi del znamenitega in revolucionarnega ameriškega umetniškega kolektiva Judson Dance Theater.

V prelomu z ameriškim plesnim modernizmom so namreč ustvarjalci nove generacije sodobni ples svojih učiteljev razstavili na elementarne delce in skeptično pristopili k plesnemu akademizmu, da bi koreografijo in ples lahko razumeli na najbolj temeljni ravni, je zapisal publicist, kritik in ustanovitelj Začasnega slovenskega plesnega arhiva Rok Vevar, ki bo s predavanjem in pogovori tudi pospremil gostovanje skupine.

Zadnje evropsko gostovanje s štirimi deli
Plesna skupina Trisha Brown Dance Company bo v Centru kulture Španski borci v Ljubljani gostovala v okviru svoje triletne svetovne turneje z naslovom Proscenium Works 1979–2011, s tem nastopom tudi končuje evropski del turneje. Trisha Brown je končala svoje koreografsko ustvarjanjem in po koncu turneje naslednje leto v ZDA se bo skupina usmerila v izobraževalno dejavnost.

Njena plesna skupina Trisha Brown Dance Company bo v Španskih borcih predstavila štiri dela Brownove, ki veljajo za mejnike v plesni zgodovini. Izbor zajema štiri desetletja koreografskega ustvarjanja Trishe Brown in predstavlja tudi njegovo raznolikost, od formalne strogosti do svobode ustvarjanja novosti, od raziskave vsakdanjega gibanja do najbolj virtuoznih oblik gibanja.

Solo Olos iz leta 1976 ponazarja koreografkino vseživljenjsko raziskovanje "čistega giba", v Son of Gone Fishin’ iz leta 1981 je koreografinja dosegla vrhunec kompleksnosti svojega ustvarjanja. Ena njenih zadnjih koreografij iz leta 2011, kratki duet Rogues, velja za pretanjeno igro enotnosti in prelamljanja. Izvedena bo tudi ena od največjih mojstrovin Brownove, Set and Reset iz leta 1983, kjer je koreografijo ustvarila v sodelovanju z vizualnim umetnikom Robertom Rauschenbergom in glasbenico Laurie Anderson, vsebinsko pa se osredotoča na hladno vojno in medijsko propagando 80. let.

Plesni filmi Trishe Brown, pogovori in predavanja
Ob gostovanju bo potekal tudi spremljevalni program, s katerim bomo to slovito ikono postmodernega plesa predstavili celostno: s predavanji, pogovori, plesno delavnico in projekcijo njenih zgodnjih del v filmski obliki. V spremljevalnem programu bo poleg Roka Vevarja sodelovala še francoska publicistka Denise Luccioni, poznavalka ameriškega postmodernega plesa in tesna sodelavka Trishe Brown od srede 70. let, ko se je z njo prvič srečala v New Yorku.