Zadnja leta Ionescova igra Kralj umira po svetu doživlja ponovno uprizoritveno renesanso, saj poleg večno aktualne teme človekove smrtnosti izpostavlja predvsem zmuzljivost, dotrajanost, nemalokrat pa tudi burkaštvo pojma avtoritete, katere večni obstoj je le utopija. Foto: Tone Stojko
Zadnja leta Ionescova igra Kralj umira po svetu doživlja ponovno uprizoritveno renesanso, saj poleg večno aktualne teme človekove smrtnosti izpostavlja predvsem zmuzljivost, dotrajanost, nemalokrat pa tudi burkaštvo pojma avtoritete, katere večni obstoj je le utopija. Foto: Tone Stojko
Rdeče
Če Orhan Pamuk v romanu Ime mi je rdeča rdečo barvo uporablja kot navdih za strast, umetnost, ustvarjalnost in preseganje razlik, jo mladi ustvarjalci predstave Rdece skozi prizmo motivov njegovega romana vidijo predvsem kot opitost od vina ljubezni – motiva, ki je pogost v filozofiji življenja in ljubezni velikih vzhodnjaških pesnikov. Foto: Ex ponto
R9-42U
Za izhodiščno razmišljanje so ustvarjalci predstave R9-42U uporabili Ibsenov dramski tekst Nora – Hiša lutk, pri čemer so fragmente besedila eksperimentalno obdelali in tako glavne motive (pomen družine, moč denarja, vrednote sodobne družbe ...) pomensko umestili v današnji čas. Foto: Ex ponto
Lovske scene s Spodnje Bavarske
V Prešernovem gledališču Kranj bo premierno uprizorjena igra Lovske scene s Spodnje Bavarske, ki jo je leta 1965 napisal nemški dramatik Martin Sperr. V osemnajstih scenah na neposreden in realističen način upodablja prebivalce vasi ter skozi prikaz omejenosti in zlobe vaščanov pripoveduje zgodbo o izločenosti drugačnih. Foto: Ex ponto

S svetovno premiero drame Eugèna Ionesca Kralj umira romunskega režiserja Silviuja Purcareteja se je začel 17. festival Ex ponto. Letos bo med drugim v Ljubljano pripeljal sedem premier in dve veliki koprodukciji - poleg otvoritvene še sklepno predstavo makedonskega režiserja Martina Kočovskega Rdeče.


Predstava, ki si jo je bilo mogoče ogledati v ljubljanski Drami, pod drobnogled postavlja neobhoden trenutek v življenjskem ciklu: smrt, razpad, razkroj človeškega bitja in prehod iz enega stanja v drugo. Ionesco je o svoji drami zapisal, da je to "nekakšna duhovna priprava na smrt". "S predstavo smo šli v neznano, kot v poročno noč, šele ko bo predstava na odru, bomo videli, kaj je nastalo," je bil še prejšnji teden skrivnosten režiser.
Vojko Zidar, ki pri slovensko-luksemburško-makedonsko-francoski koprodukciji sodeluje, je ob tem pristavil, da so ga vnaprej opozorili, da Purcarete od igralca zahteva vse, "od tega, da teka gol po odru, pa do zmožnosti globoke intelektualne analize". Igralci se menda zaradi visokega odstotka improvizacije s predstavo do zadnjega hipa ne spoznajo do konca. Poleg Zidarja nastopajo še Jacques Bourgaux, Karelle Prugnaud, Marie Cayrol, Daphne Millefoa in Laurent Schuh. Avtor glasbe je Vasile Sirli, scenografijo in kostumografijo pa si v sodelovanju z Jayne Morley zamislil režiser.

Ex ponto, ki bo do 22. septembra potekal na različnih prizoriščih v Ljubljani in Kranju, bo v skupnem seštevku nanizal 16 dogodkov. Festivalske dni bodo zapolnile predstave izbranih evropskih avtorjev, program pa ponuja tudi šest premier slovenske produkcije.

Odrsko branje moderne klasike Orhana Pamuka
Druga koprodukcija, Rdeče, ki bo na Ex pontu doživela slovensko premiero, bo festival sklenila, je nastala po motivih romana Ime mi je rdeča turškega pisatelja Orhana Pamuka. Režijo je prevzel makedonski režiser Martin Kočovski, trenutno eden najzanimivejših režiserjev v vzhodni Evropi. Obenem bo to praizvedba Orhana Pamuka, enega najpomembnejših literarnih imen konca 20. in začetka 21. stoletja, na gledaliških deskah.
Roman Ime mi je rdeča, ki predstavlja turški odgovor na postmodernizem, velja za vrhunec avtorjeve dosedanje ustvarjalnosti. Zgodba je postavljena v 16. stoletje, ko sultan skupini najboljših miniaturistov naroči knjigo, ki naj bo izdelana mimo toge tradicije. Naročilo povzroči ideološki spor med starim in novim, med otomanskim in zahodnjaškim pogledom na slikarstvo. Prav ta konflikt med tradicijo in sodobnostjo preizprašuje tudi predstava Rdeče.

Prav tako na sporedu ...
Obeta se nam premiera predstave R9-42U v režiji Marka Čeha, Ivica Buljan se kot režiser podpisuje pod Lovske scene s spodnje Bavarske avtorja Martina Sperra, Branko Potočan pa bo premierno predstavil projekt Skozi oči dotika. Na festivalu bo prvič izvedena tudi Električna čajanka skupine KUD Ljud, Marek Bečka pa na festival prihaja s premiero pravljice bratov Grimm Sneguljčica.

Začetek festivalske trilogije
Z letošnjim letom festival načenja teme, ki se navezujejo na posameznika, njegova osebna vprašanja in dileme. Na zastavljene družbene pojave poskuša pogledati z drugačnega zornega kota. Na temo tabuja se bo začela festivalska trilogija, ki bo v prihodnje odgovarjala še na vprašanja meja ter starih in novih vrednot.

Geneza
Ex Ponto je mednarodni festival, na katerem se že od leta 1993 predstavljajo umetniki iz držav nekdanje Jugoslavije, pozneje pa se je razširil še na druge dežele. Projekt je bil najprej zastavljen kot gibanje, postopoma pa se je profiliral v mednarodni gledališki festival ter hkrati tudi v največji projekt Kulturnega društva B-51, ki je organizator festivala. Proračun letošnjega festivala znaša 220 tisoč evrov.