Müllerjeva priredba Shakespearja je bila sprva sprejeta precej negativno. V reviji Sinn und Form je filozof Wolfgang Harich Müllerja obtožil zaradi pesimizma, s katerim je pretopil Shakespearjevo tragedijo in to povezal z valom nasilja in pornografije, s katerim je bila nasičena tedanja zahodnonemška umetnost. Foto: Cankarjev dom
Müllerjeva priredba Shakespearja je bila sprva sprejeta precej negativno. V reviji Sinn und Form je filozof Wolfgang Harich Müllerja obtožil zaradi pesimizma, s katerim je pretopil Shakespearjevo tragedijo in to povezal z valom nasilja in pornografije, s katerim je bila nasičena tedanja zahodnonemška umetnost. Foto: Cankarjev dom
Valu muzikalov na slovenskih odrih se ni uprla niti ljubljanska Drama, ki je na oder postavila Nerona z Jurijem Zrnecem v glavni vlogi. Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Letošnjo Severjevo nagrado je prejela članica Mestnega gledališča Ljubljanskega Jana Zupančič, in sicer za vloge v matični hiši - Sugar Kane v muzikalu Sugar - Nekateri so za vroče, Zine v drami Tanja-Tanja, Beatrice v tragediji Cenci, kakor tudi za vlogo v predstavi Portret neke gospe novomeškega Anton Podbevšek Teatra (APT). Foto: MGL/Barbara Čeferin
Eda - zgodba bratov Rusjan
V Slovenskem mladinskem gledališču in v koprodukciji z SNG-jem Nova Gorica je maja nastala predstava izpod peresa Nede Rusjan Bric, ki je po lastni drami ustvarila odrsko pripoved, navdahnjeno z zgodbo o bratih Edvardu in Josipu Rusjanu. Foto: SMG/ foto: Matej Peternelj

Vsekakor se je pri pregledu predstav, vtisnjenih v iztekajoče se leto, najprej treba obrniti k Borštnikovemu srečanju, tako rekoč lakmusovem papirju slovenskih gledaliških postavitev. V Mariboru je letošnjo jesen slavila predstava Macbeth After Shakespeare/Macbeth po Shakespearju v izvedbi Mini teatra ter koprodukciji Novega kazališta Zagreb, Cankarjevega doma Ljubljana in ZeKaeM Zagreb. Predstava, katere avtor je Heiner Müller, režiral pa jo je Ivica Buljan, je prejela nagrado 44. Borštnikovega srečanja za najboljšo uprizoritev, glavna vloga Macbetha je nagrado za najboljšega igralca prinesla Marku Mandiću, njegov soigralec Jure Henigman pa si je prislužil nagrado za mladega igralca.

Slovenska praizvedba Müllerjevega Macbetha je bila premierno uprizorjena v Štihovi dvorani Cankarjevega doma, ki je s svojo netipično 'amfiteatrsko' postavitvijo režiserju ponudila precej domiselnih izhodišč in izrabo prostora, ki se zaradi nasilne narave Müllerjeve drame še očitneje spreminja v peklenski krog. Müllerjevo besedilo je namreč oropano vsakršnega optimizma, v Buljanovi uprizoritvi pa se še dodatneje spričo izrazite telesnosti pretvori v neizprosen boj igralcev.

Druga slavljenka Borštnika
Poleg minimalistične reinterpretacije Shakespearjeve tragedije je na letošnjem Borštniku kar nekaj priznanj pobrala še ena tragedija; Oresteja v izvedbi SNG Drama in režiji Jerneja Lorencija je bila po mnenju žirije režijski vrhunec, za vlogo Klitajmestre v tej postavitvi pa je nagrado prejela Polona Juh. Druge tri enakovredne igralske nagrade so šle v roke Nataše Matjašec Rošker, za vlogo v uprizoritvi Veter v vejah borov v izvedbi Drame Slovenskega narodnega gledališča Maribor, Igorja Samoborja za vlogo Tantala v Oresteji in Branka Šturbeja za naslovno vlogo v uprizoritvi Peer Gynt Henrika Ibsena v izvedbi mariborske Drame.

Odmevni Čefurji
Med najodmevnejše predstave, če ne kar najodmevnejša, se tokrat uvršča priredba Vojnovićevega romana Čefurji raus!. Avtor in režiser istoimenske dramatizacije Mare Bulc je že po nekaj prebranih straneh roman začutil, da gre za neklišejsko delo in kot se je – glede na gledanost predstave – izkazalo tudi za nadvse primerno snov za odrsko predelavo. Junaki Vojnovićevega, med bralskim občinstvom tako ali drugače sprejetega, romana oživijo v interpretaciji Aleksandra Rajakovića – Saleta, ki več kot 22 likov popelje skozi monokomedijo.

'Prisilni dopust' tržaškega gledališča
V grobem precepu so slovenski odri v iztekajočem se letu prinesli že ustaljen vzorec: v Mestnem gledališču Ljubljanskem so gledalci spet najbolj ploskali muzikalom (Sugar – Nekateri so za vroče, Goslač na strehi, Kabaret, decembrska premiera pa je k seznamu prinesla še hit Broadwaya Pomladno prebujenje), prav tako se je tovrstnega žanra z Neronom lotilo, že pregovorno resnejše gledališče ljubljanska Drama, ki je sicer postreglo z značilnim repertoarjem.

Pri vsem tem je bil bolj kot predstave odmeven 'premor' delovanja Stalnega slovenskega gledališča Trst. Vse od avgusta dalje je bilo delo v tržaškem gledališču ustavljeno, ker finančni položaj ni dopuščal rednega začetka in nadaljevanja sezone, kar se je stopnjevalo vse do bojkota članov tega gledališča zaradi nerešenih razmer. Kot kaže, so se tamkajšnje razmere le uredile in gledališče je z nekajmesečno zamudo sezono začelo z izvenabonmajsko otroško predstavo Olgica in Mavrica v produkciji SSG v Mali dvorani Kulturnega doma.

Spodaj si lahko ogledate utrinke s predstav po našem izboru, ki so zaznamovale gledališke odre 2009.

Roman Henryja Jamesa Portret neke gospe je z gledališko uprizoritvijo v Anton Podbevšek Teatru doživel prvo slovensko postavitev na oder. Pod režijsko taktirko Matjaža Bergerja je bil projekt zastavljen meddisciplinarno. Gre za tolmačenje moških in ženskih stališč ter za moško in žensko razglabljanje oziroma diskurza. Foto: APT
Vsak bralec si je ob branju vidno predstavljal in slušno konkretiziral Čefurje, kar velja tudi za režiserja in igralca. Ker Saletova straša prihajata iz Vojvodine, je Bulc razmišljal o tem, da bi celotno dogajanje prenesli kar v Vojvodino ali pa na Vrhniko, a je to ostalo pri prvotni zasnovi na relaciji Fužine-Bosna, kar pravzaprav pomeni, da Aleksander Rajaković - Sale govori jezik, ki so ga ustvarjalci poimenovali vrhnočefurfužinščina. Foto: Dejmo stisnt teatr
Predstava Macbeth po Shakespearu ni prinesla Borštnikovega prstana le Mandiću, ampak tudi Juretu Henigmanu, ki si je med gostovanjem na Kubi že v začetku predstave spahnil ramo, a kljub temu zdržal do konca predstave. Vendar pa Henigmanu Borštnikovega prstana verjetno niso prinesli stisnjeni zobje v Havani. Foto: Mini Teater/Miha Fras
Matjaž Pograjc je s Peklensko pomarančo na odru Slovenskega mladinskega gledališka obudil kultno zgodbo Anthonyja Burgessa o skrajenem nasilju 15-letnega Alexa, ki ga državni aparat pošlje na represivno zdravljenje. Pograjc želi s predstavo do skrajnosti estetizirati nasilje, pri čemer ga nikakor noče olepševati, ampak ga želi predstaviti v njegovi najhuši obliki. Foto: SMG/ foto: Matej Peternelj
Predstava Veter v vejah borov združuje štiri drame očeta japonskih no-iger Motoki Zeamija. Kot je povedal režiser Jernej Lorenci, prva slovenska odrska interpretacija skozi uporabo lastnega uprizoritvenega jezika izhaja iz poskusa materializacije arhetipskega duha no-drame in muzikaličnosti, ki je ena bistvenih prvin no-gledališča. Gre za precej posebno, enostavno, minimalistično predstavo, ki nikakor ne kopira ničesar strukturno ali vizualno japonskega, ampak skuša odkrivati svoj avtentičen, lasten, sodoben, naš osebni jezik. Foto: SNG Maribor
Muzikal Pomladno prebujenje je na ameriških odrih v zadnjih letih postal pravi hit, kar je pravzaprav nekoliko nenavadno glede na to, da ne opeva popolnega najstniškega življenja, temveč se loteva tem, kot so najstniški seks, samomor, nasilje, incest in homoseksualnost. Vse to, zapakirano z rockovsko obarvanimi songi, v režiji Sebastijana Horvata je nov muzikal MGL-ja. Foto: MGL/Barbara Čeferin
V Pandurjevi predstavi Medeja poleg Blance Portille kot Medeje igrajo še Asier Etxeandia kot Kiron oziroma Ajgej, Alberto Jimenez kot Jazon in Julieta Serrano kot dojilja. Pandur je približno 2.500 let star tekst o nesrečni ljubezni, krvnem maščevanju in intimni tragediji prestavil v sodobno in vedno aktualno metaforo ljubezni in svobode, posvečeno vsem, ki so na begu ali iščejo pot. Predstava je preplet italijanskih neoromanizmov, narave, dionizičnih elementov, ljudskih pesmi z Balkana, v vsej svoji mitološki podobi pa nastopi celo slovenski kurent.
Gogoljev Revizor je za režiserje in gledališča vedno znova izziv, obenem pa je med najpogosteje uprizarjanimi komedijami. V Prešernovem gledališču Kranj je ostro družbeno satiro na oder postavila Mateja Koležnik, v predstavi pa igrajo Primož Pirnat, Vesna Jevnikar, Vesna Pernarčič Žunić, Darja Reichman, Vesna Slapar, Kristijan Guček, Peter Musevski in drugi. Foto: Prešernovo gledališče Kranj
V Peeru Gyntu (1867) se je Ibsen spopadel s polovičarstvom, samozadostnostjo, problematiko individualizma in egoizma. Peer je človek, ki po svetu blodi brez jasne volje in cilja, spreneveda se, laže in se predaja užitkom trenutka. V njegovi domišljiji se spletajo bajke in sanjarjenja, brišejo se meje med lažmi, pravljičnim pripovedovanjem in resničnim doživetjem. Foto: SNG Maribor
Za poetično dramo Samorog Gregorja Strniše je bistvena predvsem beseda, pri čemer pa v maniri tovrstne dramatike človeška interakcija povsem izostane. V Strniševem svetu prevladajo totaliteta, kozmologija, mitologija avtorja. Ali kot so zapisali v celjskem gledališču: "Svet, ki ga opisuje Strniša, je skupek več svetov. Ta svet je povezan z drugim, večjim in višjim svetom. Metafizični svet je navadno prikazan skozi ljudi, ki v navadnem fizičnem svetu delujejo kot čudaki, norci ..." Foto: SLG Celje
Za Orestejo, ki je bila prvič uprizorjena leta 458 pr. n. št., je prvi slovenski prevajalec celotne Oresteje - trilogija obsega drame Agamemnon, Prinašalke pitnih daritev in Evmenide - Anton Sovre zapisal: "Oresteja prekaša dramske ustvaritve vseh časov in je kakor gorska veriga, ki s tremi gigantskimi vrhovi presega sosedne vršace, da so v primeri z njimi videti kakor pritlikavci." Foto: SNG Drama Ljubljana/Peter Uhan
Predstava Pot v Jajce, ki so jo po delih Edvarda Kocbeka in Pasijonu po Kocbeku Iva Svetine napisali Sebastijan Horvat, ki je prevzel tudi režijo, Andreja Kopač in Eva Nina Lampič, je koprodukcija s SNG Nova Gorica. Po režiserjevih besedah se uprizoritev "ne ukvarja toliko z Edvardom Kocbekom, kot poskuša odkriti njegovo optiko, razumevanje njegovega pogleda". Foto: SNG Nova Gorica
Ljubiteljsko gledališče Toneta Čufarja je na oder postavilo neštetokrat prežvečeno zgodbo o moškem in ženski oziroma o ženski in moškem, ki bi lahko bila tudi drugačna že v samem svetopisemskem začetku. Predstava je dobila Čufarjevo plaketo. Foto: www.gledalisce-tc.si
Za svoje delo v ljubiteljskih gledališčih je letošnjo Severjevo nagrado prejela Ana Lavrinc za vlogo Elizabeth Benneth v predstavi Šentjakobskega gledališča - Prevzetnost in pristranost v režiji Zvoneta Šedlbauerja. Foto: foto: Janez Eržen
Gospo ministrico je Branislav Nušić napisal v medvojnem Beogradu in nosi s seboj vse značilnosti politične zmede, ki je sprožala nenadne preobrate in absurdne zaplete. Gre za komedijo o tisti vrsti žensk, ki kar nenadoma, čez noč, pridobijo višji družbeni status in se želijo vesti pridobljenu stanu primerno. Foto: Gledališče Koper