Delavnica Instant drama omogoča sproščeno preizkušanje v dramskem pisanju, igriv pristop ter preverjanje in predstavitev lastnih ustvarjalnih moči. Ustvarjalcem posameznih segmentov in občinstvu ponuja tudi vpogled v nastajanje gledališke predstave.
Delavnica Instant drama omogoča sproščeno preizkušanje v dramskem pisanju, igriv pristop ter preverjanje in predstavitev lastnih ustvarjalnih moči. Ustvarjalcem posameznih segmentov in občinstvu ponuja tudi vpogled v nastajanje gledališke predstave. "Skrajni čas je, da dvorane napolnimo z mladimi ustvarjalci in gledalci, " pravita organizatorja delavnice. Foto: Jakob Jurkošek
false
Delavnica poteka vsakič pod vodstvom drugega dramatika, ki določi pravila posamezne delavnice. Vinko Möderndorfer je udeležencem vnaprej zamejil tematski okvir in motive, da so se lahko v kratkem času posvetili predvsem oblikovanju dramske snovi. Foto: Jakob Jurkošek
false
Simona Semenič, Ajda Valcl in Andraž Golc, komisija na drugi delavnici Instant drame. Foto: Jakob Jurkošek
false
Uprizoritev 5fantkov.si po besedilu Simone Semenič (zanj je prejela prvo Grumovo nagrado leta 2009) in v režiji Brine Klampfer je bila premierno uprizorjena v Gledališču Glej, v ponedeljek, 18. 5., pa bo na ogled v Mini teatru. S predstavo so gostovali že na Dunaju, v poletnih mesecih pa so povabljeni v Divačo in na gledališki festival v francoskem Grenoblu. Društvo študentov primerjalne književnosti na gledališkem področju deluje že 6 let zapored, zavzeto se ukvarjajo s pisanjem dramskih besedil ter vsako leto pripravijo končno produkcijo. Za predstavo 5fantkov.si so se povezali z igralci AGRFT. Foto: Jakob Jurkošek
false
Katja Markič, študentka dramaturgije in scenske umetnosti na AGRFT, je letos na Tednu slovenske drame prejela nagrado za mladega dramatika za dramsko besedilo Ptice selivke. Foto: Jakob Jurkošek

Zanimanje za dramatiko se je pri mlajših, študentskih generacijah povečalo, zanimivo, ob tem, ko se v zadnjih letih krepi tudi izobraževanje na polju dramskega pisanja na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) pod mentorstvo Žanine Mirčevske ter na Filozofski fakulteti v okviru Društva študentov primerjalne književnosti pod mentorstvom Vinka Möderndorferja, Borisa A. Novaka in Drage Potočnjak.

Te pobude znotraj institucionalnih okvirov mlade generacije dopolnjujejo še z lastnimi pobudami, v okviru katerih razvijajo dramsko pisanje in se poskušajo vpeti v prostor gledališke umetnosti. "Institucije govorijo, da je na mladih vse, da nam ponujajo prostor, ampak sam tega prostora ne vidim. Vse je navidezno. Čakaš, da dobiš priložnost, da preberejo tvojo dramo, da se nekaj zgodi," pravi Sandi Jesenik, študent dramaturgije in scenskih umetnosti, ki opaža vse več zagona med mladimi ustvarjalci. Kot soustanovitelj Društva Vsestranskih literarnih ustvarjalcev (VLU) je z Žanom Žveplanom zasnoval Inkubator VLU, kjer na vsakotedenskem srečanju razvijajo dramska besedila, z Brino Klampfer iz Društva študentov primerjalne književnosti pa sta letos pričela z delavnicami Instant drame, ki potekajo pod okriljem Trubarjeve hiše literature.

Eksperimentalne delavnice Instant drama
Gre za niz štirih srečanj, na katerih sodelujejo vedno novi udeleženci, vsakič pod vodstvom drugega mentorja. Celodnevna delavnica poteka enkrat mesečno ter se zaključi s predstavitvijo nastalih prizorov, pogovorom in komentiranjem prizorov ter izborom najboljšega. Koncept delavnic Instant drame je zasnovan po vzoru Urnih zgodb, literarne serije v organizaciji Trubarjeve hiše literature ter v sodelovanju z LUD Literaturo, ki so jo zasnovali Urban Vovk, Anja Radaljac, Andrej Blatnik in Andrej Hočevar ter prav v torek zaključuje svojo drugo sezono. Pri urnih zgodbah avtorji pišejo kratko zgodbo v času pogovora z literarnim gostom, pred zaključkom večera pa prav tako sledi takojšna refleksija napisanega ter izbor najboljših.
Do sedaj so kot mentorji Instant drame nastopili Simona Semenič (letošnja prejemnica Grumove nagrade za dramsko besedilo sedem kuharic, štirje soldati in tri sofije), dramatičarka in dramaturginja Simona Hamer ter dramatik in režiser Vinko Möderndorfer, prav danes pa poteka zadnji dan Instant drame pod vodstvom srbskega dramatika Milana Markovića.
Delavnica poteka vsakič drugače. Pod mentorstvom Simone Hamer je denimo vsak udeleženec dobil pet naključno izbranih listkov z besedami, ki jih je moral vključiti v besedilo, Möderndorfer pa je pisanje vseh udeležencev zamejil z določenim tematskim okvirom seksa in vsakemu udeležencu dodelil nekaj motivov, ki so določali vsebino nastajajočega prizora, pravila pa so določala še enotnost prostora in največ štiri dramske osebe; tako so udeleženci več časa lahko posvetili obravnavi dramske snovi, oblikovanju likov in dvogovora.

Delavnice so namenjene vsakomur, ki se želi preizkusiti v umetnosti dramskega pisanja, njihova specifična forma pa ponuja igrivo spopadanje z oblikovanjem prizorov. "Vržen si v zahtevo, da v enem dnevu oblikuješ prizor na podlagi danih parametrov in predlogov mentorja, da izkoristiš svoj potencial, da 'pod prisilo' odkriješ delček notranjega sveta v dramski obliki, in na koncu so udeleženci večinoma presenečeni nad svojimi besedili, ki jim jih je uspelo napisati v tako kratkem času," pravi Jesenik.

To je le ena od možnih strategij, kako se lotiti razvoja dramskega besedila. Podobna delavnica je potekala tudi na lanskem Festivalu Borštnikovo srečanje v sodelovanju s Prvo gimnazijo Maribor in AGRFT z namenom spodbujanja ustvarjalnosti mladih ustvarjalcev in obenem njene predstavitve. Pred leti so različne pristope k dramskemu pisanju preizkušali znotraj skupine PreGlej, v kateri sta delovali tudi Simona Hamer in Simona Semenič.

Obe sodelujeta tudi z avtorji, katerih prizori so na Instant drami izbrani kot najboljši, pa tudi nekaterimi drugimi. Po koncu delavnice namreč prizore bralno uprizorijo večinoma študentje igre, komisija, sestavljena iz dramatikov, režiserjev in dramaturgov, pa med njimi izbere najboljšega oziroma tistega, v katerem prepoznajo največji potencial za razvoj. Jeseni bodo vsi štirje zmagovalni prizori predstavljeni v Gledališču Glej kot kolažni odrski dogodek v režiji absolventa režije Juša A. Zidarja.

Kreativni glas mladih
S tem mlada ustvarjalna generacija aktivno skrbi za lasten razvoj in vstopa na polje gledališke ustvarjalnosti. V takšnih razmerah ni pritiska ali tržnih obremenitev, zato se lahko posvetijo sproščenemu preizkušanju dramskega pisanja in preverjanju lastnih ustvarjalnih moči, iz lastne potrebe po delovanju, pa tudi predstavitvi širšemu prostoru. Sama zasnova delavnic izkazala za privlačno, zabavno in poučno, za prihodnost pa rojeva nove ideje o še drugih možnih oblikah dramskega dela.
Letos je bila želja tudi ta, da se dramsko pisanje predstavi čim širšemu krogu, predvsem pa je pomembno, da mladi rod predstavi svoj kreativni glas. Za tiste, ki jih dramsko pisanje zanima kot ena od osrednjih dejavnosti, bo pot do uprizoritve kakšne od dramskih del verjetno še dolga, saj se domača besedila neuveljavljenih piscev redkeje prebijejo do odrskega življenja. Vsekakor pa gre za dragocene izkušnje in pomemben korak na poti gledališkega ustvarjanja, ki med drugim opravlja tudi nalogo približevanja dramatike širšemu občinstvu in potrjuje, da mladi niso le pasivni opazovalci. "Skupni imenovalec različnih projektov [delavnice Instant drame, Društvo VLU, Društvo študentov primerjalne književnosti] je, da se je ustvaril nov krog mlajše generacije, ki nas zanima dramsko pisanje in ki hočemo delovati na tem področju, da raziskujemo, delujemo in opozorimo nase," še pravi Jesenik.