Ob koncu festivala praviloma podelijo tudi Grumovo nagrado za najboljše novo slovensko dramsko besedilo. Foto: BoBo
Ob koncu festivala praviloma podelijo tudi Grumovo nagrado za najboljše novo slovensko dramsko besedilo. Foto: BoBo
Katarina po naročilu
Predstava Katarina po naročilu je drugi del performativne raziskave, ki so se je lotili Katarina Stegnar, Urška Brodar in Jure Novak. S svojim delom se lotevajo problematike uprizarjanja v gledališču: kaj je fikcija, kaj resničnost in kje so njune meje. Foto: Ivian Kan Mujezinović
Samorastniki
Socialni realizem kot prevladujoča smer obdobja med obema vojnama se s svojim značilnim, za današnja naziranja skrajno teznim, skorajda manifestnim, socialno proletarskim angažmajem zrcali tudi skozi Samorastnike. Foto: MGL
Zastave - Mož - Slepota
Jedro priredbe Zastava - Mož - Slepota so trije Zupanovi umetniki: pesnik iz Črvov, pisun iz Raket in komedijant iz Atentatorja. Njihove zgodbe se izrazito navezujejo na današnji čas in režiser ne skriva želje po komentiranju aktualnega dogajanja v državi. Foto: Peter Uhan

Selektor Gregor Butala je tekmovalni in spremljevalni del 46. tedna slovenske drame, ki ga organizira Prešernovo gledališče Kranj, oblikoval iz 52 predstav, večinoma so bile premierno izvedene v preteklem koledarskem letu.

Velika večina predstav v letošnjem izboru je nastala po predlogi sodobnih besedil in v okviru javnih gledaliških zavodov. Z estetskega in vsebinskega vidika gre za precej raznovrstne uprizoritve: v večini primerov prevladuje refleksija aktualnega časa, bodisi v družbenih bodisi intimnih poudarkih. Tudi v primerih, ko gre za uprizarjanje historičnih besedil, kot so Cankar, Zupan ali Grum, je opazna težnja, da se "berejo skozi današnjo optiko", ugotavlja selektor.

To raznovrstnost po njegovem mnenju dovolj neposredno odraža osem izbranih tekmovalnih predstav, med katerimi so tako posodobljena branja historičnih besedil, aktualne predelave literarnih del kot sodobna dramatika in avtorski projekti.

Tekmovale bodo predstave:
- Zastave - Mož - Slepota Vitomila Zupana v režiji Mareta Bulca (SNG Drama Ljubljana),
- Hlapci Ivana Cankarja v režiji Sebastijana Horvata (SSG Trst),
- Jugoslavija, moja dežela Gorana Vojnovića v režiji Ivice Buljana (SNG Drama Ljubljana),
- medtem ko skoraj rečem še Simone Semenič v režiji Primoža Ekarta (SNG Drama Ljubljana in Zavod Imaginarni),
- Katarina po naročilu Katarine Stegnar, Urške Brodar in Jureta Novaka (Gledališče Glej in Zavod Poza),
- avtorski projekt Učene ženske v režiji Jerneja Lorencija (Slovensko ljudsko gledališče Celje in Mestno gledališče Ptuj),
- Evropa Vinka Möderndorferja v režiji Renate Vidić (SNG Drama Ljubljana) ter
- Samorastniki Simone Hamer po motivih Prežihovega Voranca v režiji Eve Nine Lampič (Mestno gledališče ljubljansko).

Spremljevalni program malo drugače
V spremljevalni program je selektor uvrstil lutkovno predstavo, predstavo, ki je v osnovi radijska igra, in interaktivno predstavo, nekoliko podobno računalniški videoigri. To so Shakespearov Beneški trgovec v priredbi Andreja Rozmana - Roze in režiji Jana Zakonjška (Lutkovno gledališče Ljubljana), Tolkalo Saške Rakef v režiji Alena Jelena (Radio Slovenija in Gledališče Glej) ter Ebola avtorjev in režiserjev Luke Cimpriča in Andreja Zupanca (Gledališče Glej).

Slovenska dramatika na tujih odrih
V mednarodnem delu festivala bo pet predstav iz ZDA, Rusije, Nemčije in Izraela, ki po besedah dramaturginje Marinke Poštrak pričajo, da se slovenska dramatika širi zunaj slovenskih meja. Njihova velika želja, da bi jih uvrščali tudi v tekmovalni program, pa se, kot je povedala, zaradi pomanjkanja sredstev še ni uresničila.

Krpanje proračuna iz lastnih sredstev
Kot je poudarila direktorica gledališča Mirjam Drnovšček, je ministrstvo za kulturo festival podprlo z enakimi sredstvi kot lani, nekoliko več je prispevala občina. Ali bodo izpeljali celoten začrtan program ali se bodo čemu odpovedali, bo znano po izračunu stroškov. Gledališče je v festival že dve leti zapored vložilo tudi lastna sredstva, glede na to, da se znižujejo sredstva za program, pa se ta praksa ne bo več mogla nadaljevati, je še povedala direktorica.

Festival bo potekal do 8. aprila. V dodatnem programu načrtujejo še okroglo mizo o dramatiki Emila Filipčiča, tradicionalni dan nominirancev za Grumovo nagrado in delavnico dramskega pisanja, ki jo bo vodila hrvaška dramatičarka Nina Mitrović.