Camusov Kaligula seveda presega zgolj predelavo zgodovinskih virov in osebnosti, zato pa temeljno posega v območje absurda, smisla obstoja in bivanja, ki jih je Camus določneje razgrnil v filozofskem eseju Mit o Sizifu in se kot tak uvršča med epohalne dramske tekste. Foto: Kazalište Ulysses
Camusov Kaligula seveda presega zgolj predelavo zgodovinskih virov in osebnosti, zato pa temeljno posega v območje absurda, smisla obstoja in bivanja, ki jih je Camus določneje razgrnil v filozofskem eseju Mit o Sizifu in se kot tak uvršča med epohalne dramske tekste. Foto: Kazalište Ulysses
Rade Šerbedžija
'Gledališče uspešno deluje že polnih osem let, in če je soditi po dosedanjih predstavah, ki so velikokrat nagrajene na Hrvaškem in v tujini, bo tudi letošnja sezona s premierama Kaligule in '1968' nedvomno uspešna,' je Rade Šerbedžija izjavil na predstavitvi letošnjega programa. Foto: EPA
Pijana noč 1918
Pijana noč 1918 je nastala po motivih Krleževe novele Pijana novembarska noć 1918, v kateri je pisatelj opisal propad avstro-ogrske monarhije ter zgodovinsko dilemo Hrvatov med združevanjem z drugimi južnoslovanskimi narodi in samostojno državo, ki ostaja aktualna vse do današnjih dni. Foto: Cankarjev dom

Gledališče Ulysses v letošnji, osmi sezoni pripravil dve premieri. Gre za dve klasični zgodbi, uzrti skozi prizmo 20. stoletja: Kaligulo Alberta Camusa in Romeo in Julija 1968 Dušana Jovanovića; prvo je režiral Pandur, drugo pa Lenka Udovički. Med ponovitvami bosta uspešnici iz prejšnjih poletij, Shakespearov Kralj Lear ter Pijana noč 1918 Miroslava Krleže in Ive Štivičića, prav tako v režiji Lenke Udovički (Kralja Leara so igrali od 25. do 27. julija, Pijano noč 1918 pa od 30. julija do 3. avgusta). Obiskovalce bo na Mali Brion, kjer je postavljena nova scena gledališča, peljala ladja iz Fažane.

Tiranija absurda
Kaligula je koprodukcijska predstava, ki jo poleg Ulyssesa ustvarja zagrebško gledališče Gavella, Pandur Theatres, Mestno gledališče Budva, Ohridsko poletje in Mittelfest, premiera pa je bila 18. julija. Drama Kaligula je bila napisana l. 1938 in prvič uprizorjena l.1945 - nobenega dvoma ni bilo, kaj je Camusu simboliziral kruti vladar. Pomislimo samo na čas nastanka. Svet je bil priča diktatorskim režimom z obeh strani političnega spektra: na eni strani sta bila Mussolini z obljubo "novega Rima" in Hitler s prečiščevanjem arijske rase, na drugi pa Stalin, ki je s čistkami skušal tlakovati pot v komunistično utopijo. Nič čudnega torej ni, če Camusov Kaligula (čeprav postavljen v stari Rim), ugotovi: "ljudje umirajo in niso srečni". Soočen je bil z absurdom človeškega bivanja in kaosom sveta, zato sklene sprejemati samo še res arbitrarne odločitve: začne se plaz naključnih eksekucij in strahovlade ...

Romeo in Julija kot hipijevska upornika
Gledališče Ulysses, ki ga je s prijatelji zagnal hrvaški (in zdaj tudi hollywoodski) igralec Rade Šerbedžija, bo predstavo Romeo in Julija 1968 premierno odigral 14. in 15. avgusta. Kot je dejala Šerbedžijeva soproga Udovičkijeva, gre za "hommage letnici, ki je pretresla ves svet, ko so mladi izražali upor, iskali nove poti k večji svobodi in demokraciji". To na primer pomeni, da očeta nesrečnih zaljubljencev ne bosta bogata veronska plemiča, ampak borzna posrednika. Predstava bo tudi prepojena z glasbo, petjem in plesom.

Ulysses je letošnjo sezono sicer začel že v sredo zvečer s Krleževimi Baladami Petrice Kerempuha v režiji Radeta Šerbedžije ter glasbenika Darka Rundeka, ki se je že potrdil v gledališčih. Gre za kabaretsko predstavo, ki je bila ocenjena kot najboljša na hrvaških dnevih satire; nagrajen je bil tudi igralski par Maja Posavec in Vili Matula.

A. J.