Wolfgang Wagner je festival Wagnerjevih glasbenih dram vodil od leta 1951. Foto: EPA
Wolfgang Wagner je festival Wagnerjevih glasbenih dram vodil od leta 1951. Foto: EPA
Katharina in Wolfgang Wagner
Wolfgang Wagner nikoli ni tajil, da je Katharina njegova ljubljenka in da prav v njej vidi svojo naslednico. Foto: EPA

"Razmišljam, da bi Siegfrieda zares uglasbil, vendar sem nenaklonjen ideji, da bi ga smelo uprizoriti kar katero koli gledališče: nasprotno, ubadam se s kar najbolj drznimi načrti [...] Prav tukaj naj bi namreč [...] po mojih načrtih iz desk zgradili gledališče, k meni bi prihajali najboljši pevci in poskrbel bi za vse, da bi lahko bil gotov, da se bo zgodila zares odlična uprizoritev opere."

Misel Richarda Wagnerja, ki je pripeljala do nastanka bayreuthskega gledališča in festivala
Richard Wagner
Opernim delom Richarda Wagnerja posvečeni festival v Bayreuthu velja za enega vrhuncev nemškega kulturnega poletja. Foto: EPA

To pomeni predvsem eno. V prihodnjih mesecih bo konec boja za nasledstvo, ki družino Wagner pretresa že leta. Končna odločitev pripada svetu fundacije bayreuthskega festivala (Bayreuther Festspiele), ki pa bo morda upošteval volilo ostarelega Wolfganga, ki ni le vnuk skladatelja Nibelunškega prstana, ampak tudi prapravnuk prav tako skladatelja Franza Liszta. Dolgoletni vodja je namignil, da bi bilo za festival najbolje, če bi ga skupaj vodili njegovi hčeri in polsestri Eva Wagner-Pasquier (63) in Katharina Wagner (29).




Wagner mora biti, kdor bo vodja


V ozir usihajoče kakovosti oziroma drznosti bayretuthskega festivala in zaradi dejstva, da lanski krst mlade Katharine v Bayreuthu s predstavo Mojstri pevci nürnberški večine kritikov ni prepričal, bi marsikdo povprašal, zakaj Wolfgang Wagner in odborniki Wagnerjeve fundacije umetniškega vodje ne poiščejo med precejšnjim številom odličnih nemških scenografov opernih predstav. Vendar tako ne gre. Zapovedano je namreč, da mora vodenje festivala vedno znova prevzeti član družine Wagner, čeprav morda v nekem trenutku v nobeni izmed vej wagnerjevega potomstva ni najti kompetentne osebe.

Štiri veje iz debla, ki ga je zasejala zloglasna Winifred
Tudi pravica do predlaganja novega vodje pripada le vsakemu izmed štirih debel družine Wagner. Vsaka izmed teh nasledstvenih vej ima nato pri glasovanju tudi pravico oddati en glas. Gre za družinske veje, ki so jih ustvarili otroci Siegfrieda in Winifred Wagner. Prav tiste zloglasne Winifred, ki je bila tako tesna prijateljica Adolfa Hitlerja in njegova tako zvesta oboževalka, da ga je še po koncu druge svetovne vojne, v bistvu do svoje smrti, imela za odrešitelja nemškega naroda. V zasebnosti ga je imenovala s 'kriptogramom' USA - Unser seliger Adolf (Naš blaženi Adolf).

Zapostavljena Eva, ki je skupaj držala Bayreuth
Za nasledstveni boj med 'Wagnerjevima dekletoma' je domnevno v veliki meri zaslužen prav Wolfgang. Ni jih namreč malo, ki menijo, da bi morala Eva Wagner-Pasquier bayreuthsko žezlo prevzeti že pred leti. Prav ona naj bi namreč dolga leta - tako rekoč vse od smrti njenega očeta Wielanda Wagnerja, skupaj s katerim je Wolfgang festival v Bayreuthu vodil od leta 1951 - 'držala skupaj' poletni spektakel v Bayreuthu. Bila naj bi nekakšna deklica za vse, velja pa tudi za veliko poznavalko opere. Po poročanju časopisa Frankfurt Allgemeine Zeitung je prav ona 'odkrila' tenorista Petra Hofmanna in v Bayreuth pripeljala slovitega francoskega režiserja Patrica Chereauja. Njegova interpretacija Nibelunškega prstana v Bayreuthu leta 1976 - dogajanje je postavil v čas industrijske revolucije - še danes velja za eno najodmevnejših in najbolj kontroverznih postavitev znamenite tetralogije sploh.

Z mislijo na ljubljenko Katharino
Tako nas ne sme presenetiti, da je svet fundacije bayreuthskega festivala že pred 7 leti sklenil, da bi bilo najbolje, če vodstvo festivala iz rok ostarelega Wolfganga prevzame ravno takrat že dovolj izkušena Eva, ki je bila drugače kot njen oče tudi polna svežih idej. Vendar je Wolfgang odločil drugače. Sklicujoč se na pogodbo, ki mu zagotavlja mesto dosmrtnega vodje festivala in menda tudi z mislijo na svojo ljubljenko, takrat pa še sila mlado Katharino, je sklenil ostati na prestolu. Po mnenju številnih kritikov, na škodo festivala.

Katharina Wagner, (ne)pripravljena na dvovladje?
Ne glede na to, kako dobra režiserka opernih del in organizatorka kulturnih prireditev je Katharina Wagner, je jasno, da ji je bila pot do vodstva bayreuthskega festivala kot tudi do velikih opernih odrov na nemškem na široko odprta. Wagnerji so še vedno sila vplivna družina in tako rekoč nobenemu dekletu ni dano, da bi tako kot Katharina že takoj po maturi postal asistent režije v operi in da bi že pri 22. na oder operne hiše v Würzburgu postavil opero Leteči Holandec. Katharina pa ni le privilegirana, je tudi izjemno odločna mlada ženska, zaradi česar je skoraj težko verjeti, da bi mogla privoliti v 'skromni' položaj ene izmed dveh voditeljic festivala.

Končno odločitev naj bi svet fundacije bayreuthskega festivala sprejel v štirih mesecih. Verjetno torej šele po koncu letošnje izvedbe festivala, ki se z uprizoritvijo Parsifala v viziji Stefana Herheima začenja 25. julija in na katerega programu so tudi 'Katharinini' Mojstri pevci nürnberški.

"Razmišljam, da bi Siegfrieda zares uglasbil, vendar sem nenaklonjen ideji, da bi ga smelo uprizoriti kar katero koli gledališče: nasprotno, ubadam se s kar najbolj drznimi načrti [...] Prav tukaj naj bi namreč [...] po mojih načrtih iz desk zgradili gledališče, k meni bi prihajali najboljši pevci in poskrbel bi za vse, da bi lahko bil gotov, da se bo zgodila zares odlična uprizoritev opere."

Misel Richarda Wagnerja, ki je pripeljala do nastanka bayreuthskega gledališča in festivala