Eduard Miler je vodstvene funkcije zasedal v več gledališčih. Od leta 1990 do 1994 je bil umetniški vodja Slovenskega mladinskega gledališča v Ljubljani, v sezonah 2009/2010 in 2010/2011 je deloval kot umetniški konzultant Kraljevskega gledališča na Cetinju, od februarja 2010 do junija 2011 pa je umetniško vodil Črnogorsko narodno gledališče v Podgorici. Kot umetniški vodja SNG-ja Drama Ljubljana je deloval med letoma 2011 in 2013 ter zasnoval programa sezon 2012/2013 in 2013/2014, v SSG-ju Trst pa deluje od sezone 2014/2015. Foto: Slovensko stalno gledališče Trst
Eduard Miler je vodstvene funkcije zasedal v več gledališčih. Od leta 1990 do 1994 je bil umetniški vodja Slovenskega mladinskega gledališča v Ljubljani, v sezonah 2009/2010 in 2010/2011 je deloval kot umetniški konzultant Kraljevskega gledališča na Cetinju, od februarja 2010 do junija 2011 pa je umetniško vodil Črnogorsko narodno gledališče v Podgorici. Kot umetniški vodja SNG-ja Drama Ljubljana je deloval med letoma 2011 in 2013 ter zasnoval programa sezon 2012/2013 in 2013/2014, v SSG-ju Trst pa deluje od sezone 2014/2015. Foto: Slovensko stalno gledališče Trst
SSG Trst
Nova tržaškega gledališča bo potekala pod geslom Sem pa tja, zaznamovalo pa jo bo "nenehno gibanje idej, umetniških pristopov, sporočil in estetskih prijemov". Foto: MMC RTV SLO

V središču bosta današnji zbegani, neodločeni posameznik in njegov negotov korak, poln strahu. Na igriv, duhovit način bomo postavili zrcalo, v katerem vidimo slepoto in nedejavnost kritičnega uma.

Eduard Miler o programu sezone 2016/2017
Teorema
Program nove sezone med drugim obljublja dramsko priredbo Pasolinijevega filma Teorema, ki ga na oder postavlja Sebastijan Horvat. Foto: Promocijsko gradivo
Faust
Na oder gledališča Rossetti bodo znova stopili igralci ljubljanske Drame, ki bodo z uprizoritvijo Fausta počastili spomin na Tomaža Pandurja. Foto: Aljoša Rebolj/SNG Drama Ljubljana in Festival Ljubljana.

Kot so opozorili v izjavi za javnost, Miler v štirih projektih "ne zna in noče" zasesti sedmih igralcev iz ansambla. O svojem nestrinjanju z odločitvami umetniškega koordinatorja so člani ansambla upravni svet SSG-ja Trst obvestili že 18. maja. V pismu, naslovljenem na predsednico sveta Bredo Pahor, so tedaj zapisali, da so v gledališču za umetniškega koordinatorja, ki ima nalogo projektiranja gledališke sezone, "postavili človeka, ki po lastnih besedah razume to funkcijo zgolj kot koordiniranje in sestavlja repertoar mimo umetniškega ansambla, ki ga ima".

Po njihovi presoji Miler ni sposoben izkoristiti umetniške potence ansambla SSG-ja Trst, ki je bila vsaj v preteklih petih letih dokazana s priznanji in uglednimi državnimi nagradami. Kot je še zapisano, naj bi imel Miler "namen do skrajnih meja zreducirati umetniško jedro tega gledališča in ga po načelu osebnih zamer in lastnih zasebnih interesov moralno in socialno diskreditirati".

"Miler svoje delo opravlja skrajno privatistično"
Kot navajajo, si je Miler v novi sezoni namenil dve režiji, pri angažiranju zunanjih igralcev pa se "poslužuje prepotrebnih programskih sredstev". Prav tako naj bi Miler v službo prihajal zgolj občasno in se ne udeležuje generalk in premier, kar po presoji članov ansambla kaže, da "svoje delo opravlja skrajno neustrezno, še več, privatistično".

Člani ansambla upravni svet sprašujejo, ali bodo takšno početje še naprej odobravali in mu pritrjevali ter s tem tvegali, da "več kot stodesetletna tradicija slovenskega gledališča v Trstu ugasne". Od umetniškega koordinatorja so igralci zahtevali, da jih polno zasede v za prihodnjo sezono predvidenih projektih.

Zrcalo nedejavnosti kritičnega uma
Novo sezono je gledališče predstavilo v Železniškem muzeju Campo Marzio. Miler, ki v SSG-ju Trst deluje od sezone 2014/2015, je o zastavljenem programu povedal, da bodo na igriv, duhovit način postavili zrcalo, v katerem vidimo slepoto in nedejavnost kritičnega uma.

Sezono so poimenovali Sem pa tja, kar je tudi naslov komedije reškega dramatika madžarskega rodu Ödöna von Horvatha, ki jo bo na oder postavil prav Miler. Besedilo govori o izgnancu, ki mora zaradi obmejnih formalnosti živeti na mejnem prehodu med dvema državama in postane projekcija duhovne omejenosti človeka. Miler si želi s to uprizoritvijo poudariti tri glavne smernice gledališča: pozornost do avtorjev z alpsko-jadranskega območja, vpetost v prostor oziroma redno sodelovanje s krajevnimi ustvarjalci in ustanovami ter navsezadnje upoštevanje aktualnih vprašanj sodobne družbe, so sporočili iz gledališča.

Češnjev vrt skozi prizmo ironije
Sezono odpirajo s klasiko, Češnjevim vrtom Antona Pavlova Čehova, ki jo bo Pison postavil v "neobičajno ironični luči". V predstavi bo nastopilo igralsko jedro gledališča, ki se mu bo pridružil mlad igralec Tadej Pišek, gostja predstave pa bo Saša Pavček.

S Pasolinijem do absolutne ljubezni
Napovedujejo še dramsko priredbo filmskega scenarija Piera Paola Pasolinija Teorema, ki jo prav tako postavljajo v lastni izvedbi. Zamisel in režijo podpisuje Sebastijan Horvat, ki se bo posvetil tistemu, kar nas sili, da se soočimo z resnico - absolutni, presežni ljubezni.

Pripravljajo tudi več sodelovanj, med drugim z Mestnim gledališčem Ljubljanskim in Stalnim gledališčem Furlanije - Julijske krajine. Z ljubljanskimi gledališčniki pripravljajo predstavo Zimski sončev obrat Rolanda Schimmelpfenniga, ki bo nastala v sodelovanju z Mestnim gledališčem ljubljanskim v režiji Juša Zidarja. Z gledališčem Il Rossetti pa predstavo Srhljiva lepota tržaškega pisatelja Marka Sosiča, ki bo nastala v slovenski in italijanski različici, na oder pa jo bo postavil Matjaž Farič. Tudi letos bodo izvedli izmenjavo dvoran. V gledališču Il Rossetti bo gostovala predstava Faust v režiji pokojnega Tomaža Pandurja, v SSG-ju Trst pa predstava Sestre Macaluso v režiji priznane italijanske režiserke Emme Dante.

Povezali so se tudi z Akademijo za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) v Ljubljani, s katerim bodo na oder postavili klasiko gledališča absurda Plešasta pevka Eugena Ionesca v režiji Mojce Madon.

Za najmlajše pripravljajo otroško predstavo Kdo je sešil cesarju nova oblačila?. Avtorski projekt Tadeja Piška po pravljici Hansa Christiana Andersena in z izvirno glasbo Marjana Peternela bo v ospredje postavil zgodbo dveh sleparjev, ki cesarja zavedeta. Kot vsako leto tudi tokrat pripravljajo več abonmajev, v sodelovanju z Glasbeno matico pa tudi glasbeni program. Abonmajski program za Gorico bo obsegal dve gostujoči predstavi in dva brezplačna glasbena dogodka.

V središču bosta današnji zbegani, neodločeni posameznik in njegov negotov korak, poln strahu. Na igriv, duhovit način bomo postavili zrcalo, v katerem vidimo slepoto in nedejavnost kritičnega uma.

Eduard Miler o programu sezone 2016/2017