Vse to sem videla, ko sem letela mimo je monoprojekt igralca Matica Lukšiča, ki ob dramski igri svoj ustvarjalni izraz išče tudi na področju lutkarstva in glasbe. Foto: Peter Giodani/MGL
Vse to sem videla, ko sem letela mimo je monoprojekt igralca Matica Lukšiča, ki ob dramski igri svoj ustvarjalni izraz išče tudi na področju lutkarstva in glasbe. Foto: Peter Giodani/MGL

Kapsula, v kateri je sedela Lajka, je imela tudi majhno okno. Zastavlja se neizogibno vprašanje, kaj vse je psička videla skozenj, ko je, stisnjena v majhni kapsuli, letela proti zvezdam. Se je bala? Je zaradi radovednosti pozabila na strah? Kako ji je bilo pri srcu?

iz gledališkega lista

V 50. letih preteklega stoletja je tedanji predsednik ZSSR-ja Nikita Sergejevič Hruščov od sovjetskih znanstvenikov zahteval, da na obletnico boljševiške revolucije v orbito izstrelijo umetni satelit, ki naj v vesolje ponese prvo živo bitje. Pasje vesoljce so iskali med potepuškimi psi na ulicah Moskve in v zavetiščih. Psička Lajka se je izkazala kot najvzdržljivejša. Njena zgodba je edinstvena tudi zato, ker je bila že pred poletom obsojena na smrt. Znanstvenikom namreč ni uspelo pravočasno razviti tehnologije, ki bi psički omogočila vrnitev na Zemljo, so povzeli v MGL.

Matic Lukšič je s prepletanjem dramske in lutkovne igre, predvsem pa gledališča predmetov, raziskoval posameznikovo težnjo po popolni svobodi ter njegovo potrebo in željo po pripadnosti. Ob tem ga je zanimala zlasti ranljivost posameznika. Lukšič, ki nastopa na odru, je tudi avtor scenarija in scenske zasnove, avtor songov in glasbe ter likovne oz. scenske zasnove. Kot je pojasnil, sta z Evo Jagodic, ki je soavtorica scenarija in uprizoritvene zamisli ter dramaturginja, želela raziskovati človekovo željo po pripadnosti in hkrati željo po samoti. Nato sta prišla do ugotovitve, da ni nič bolj samotnega, kot je pes v vesolju, sledila je povezava s psičko Lajko kot izgubljenim satelitom, ki tava po vesolju.

Lukšiča pri Lajkini zgodbi zanima ranljivost posameznika, čigar njegovo neomajno pripadnost družba ponavadi samo izkorišča. Foto: Peter Giodani/MGL
Lukšiča pri Lajkini zgodbi zanima ranljivost posameznika, čigar njegovo neomajno pripadnost družba ponavadi samo izkorišča. Foto: Peter Giodani/MGL

Po besedah direktorice in umetniške vodje MGL-ja Barbare Hieng Samobor se zdi, da ustvarjalci predstave vseskozi vztrajajo v izbrani formi naivnega oz. nedolžnega sledenja osnovni zgodbi skozi oko psičke Lajke oz. skozi observacijo. Vendar je to po njenem prepričanju le metoda, da Lajka preraste "v metaforo, ki je in mora biti politična", da postane metafora "za vsa živa bitja na svetu, ki trpijo zaradi neke višje odločitve". "Ker je bilo zmagati tako pomembno, se prav nihče ni spraševal o nujnosti žrtve potepuške psičke z moskovskih ulic, ki je bila le ena izmed več kot petdesetih štirinožcev, ki so jih Sovjeti trenirali v svojem pasjem vesoljskem programu," v gledališkem listu zapiše Eva Jagodic. "Američani, ki so medtem glasno postavljali vprašanja o moralni spornosti tovrstnega početja, so hkrati skrivoma v svojih laboratorijih v svoje rakete posedali opice. V goreči želji po biti boljši, predvsem pa hitrejši od tekmeca, so živali nemalokrat postale neopažene in pogrešljive žrtve. (...) Tako je pes, ki je bil v službi države, postal žrtveno jagnje za slavo nekoga drugega.

Lukšičev projekt je prvi v ciklu monoprojektov igralcev MGL-ja, sledila mu bosta še projekta Borisa Ostana in Lotosa Vincenca Šparovca.

Predstava Vse to sem videla, ko sem letela mimo je sicer že imela slavnostno premierno izvedbo na silvestrski večer.