Meduze v svetovnih oceanih in morjih pulzirajo že več kot 500 milijonov let, njihovo število pa v dobi antropocena strmo narašča. Foto: Pionirski dom
Meduze v svetovnih oceanih in morjih pulzirajo že več kot 500 milijonov let, njihovo število pa v dobi antropocena strmo narašča. Foto: Pionirski dom
Aurelia 1+Hz / proto viva sonification
Umetnica prepoznava odnos med človekom in živaljo ter raziskovanje komunikacije med vrstami kot ključ za boljše razumevanje našega naravnega okolja, na katerega ima človek velik vpliv, prav tako kot na druge vrste. Foto: DecaLab
Robertina Šebjanič
Projektu Robertine Šebjanič, naslovljenem Aurelia 1+Hz / proto viva sonification, so leta 2016 na festivalu Ars Electronica v Linzu v Avstriji namenili posebno omembo. Foto: robertina.net

Kot uvod v festival Hokus pokus, ki ga organizirajo v Pionirskem domu, se v tamkajšnji Mali dvorani odpira razstava oziroma začenja avdiovizualni performans z živim sistemom, naslovljen Aurelia 1+Hz / proto viva sonification.

Meduze, meduze in njihovih 500 milijonov let
Projekt, ki ga je umetnica zagnala leta 2015, raziskuje fenomene medvrstnega komuniciranja, sonifikacije okolja in podvodne akustike oziroma bioakustike. Meduze v svetovnih oceanih in morjih pulzirajo že več kot 500 milijonov let. V času izjemnih okoljskih sprememb, ki jih povzroča kar človek sam, zaradi govorimo o dobi antropocena, število meduz strmo narašča. Deluje, da so klobučnjaki eden redkih organizmov, ki so povsem prilagojeni za bivanje v tej dobi.

Uhati klobučnjaki, pogosti tudi v laboratorijih
V performansu sodelujejo pripadniki uhatega klobučnjaka (Aurelia Aurita), meduze, ki jo najpogosteje najdemo v morjih in prav tako v znanstvenih laboratorijih. Uhate klobučnjake spremlja posebna kamera, ki snema njihovo krčenje, gibanje in interakcijo, ti podatki pa so nato preoblikovani v informacije in zvočne posnetke. Performans tako združuje v živo generiran zvok meduz v zaprtem okolju, zvočne posnetke in eksperimente tovrstnega zvočnega okolja ter predhodne posnetke pripadnikov te vrste iz njihovega naravnega okolja. Te zvočne vzorce umetnica nato generira v novo zvočno in vizualno izkušnjo.

Projektu Aurelia 1+Hz / proto viva sonification so leta 2016 na festivalu Ars Electronica v Linzu v Avstriji namenili posebno omembo, in sicer Honorary Mention @Prix Ars Electronica 2016 Interactive Art+.

Interaktivna ambientalna odzivna okolja
Intermedijska umetnica Robertina Šebjanič (1975) se, kot je omenjeno v uvodu, v svojih delih ukvarja z vzpostavitvijo razmerij med humanističnimi in naravoslovnimi znanostmi ter tehnologijo. Študirala je na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje in na Šoli uporabnih umetnosti Famul Stuart ter se udeležila študentske izmenjave na Valin School of Fine Arts na Švedskem, sledile pa so mnoge umetniške rezidence v tujini.

V zadnjih letih se posveča predvsem področju živih sistemov, avdiovizualnih performansov ter zvočnih umetnosti in postavitve interaktivnih ambientalnih odzivnih okolij. Je tudi soustanoviteljica in aktivna članica skupine Theremidi orchestra in članica mednarodne mreže Hackteria network.

Performans oziroma razstava Robertine Šebjanič, ki jo v Mali dvorani Pionirskega doma odpirajo drevi ob 19. uri, bo na ogled do 12. januarja.