Razstavo Zasvojenci od umetnosti / Art Addicts v Galeriji P74 odpirajo drevi ob 19. uri in bo na ogled do 19. septembra. To bo tretja razstava, ki bo predstavila dela, vključena v zbirko knjig umetnika Zavoda P.A.R.A.S.I.T.E., ki danes obsega več kot 700 del.

Joachim Schmidt: Art Addicts Anonymous (1993). Foto: Galerija P74
Joachim Schmidt: Art Addicts Anonymous (1993). Foto: Galerija P74

Na razstavi so na ogled dela, ki jih podpisujejo Robert Barry (1936), Eva Hesse (1936–1970), Catherine Griffiths (1966) in Dan Rees (1982), Emma Kay (1961), Richard Kostelanetz (1940) in David Cole (1968), Jonathan Monk (1969), Lia Perjovschi (1961), Joachim Schmidt (1955), Tina Smrekar (1978), Mladen Stilinović (1947–2016), Goran Trbuljak (1948) in Leon Zuodar (1977) ter umetniški kolektiv A Kassen in neprofitna umetniška založba Paper Monument.

Razstava Zasvojenci od umetnosti je naslovljena po eni od razstavljenih publikacij, in sicer Art Addicts Anonymous Joachima Schmidta iz leta 1993. Znotraj ovitka sta knjižica in 12 kartic s stereotipiziranimi reklamami za pomoč pri odvajanju od odvisnosti od umetnosti. Predlaga, kako sprememba poklica oziroma dela v umetnosti prinaša pozitivne spremembe v življenje posameznika.

Izbranim publikacijam je skupno, da jih lahko bolj ali manj neposredno razumemo kot komentar umetnosti, umetnostnega sistema in zgodovine ter dela umetnika. Ne glede na datacijo nastanka publikacij, se zdi, da obravnavane teme in problematika ostajajo aktualni.

kustosinja Nina Skumavc

Publikacija Subjective Art History Lie Perjovschi je zasnovana kot ilustrirana enciklopedija zgodovine umetnosti od modernizma do danes ter vsebuje gesla s pojasnili in reprodukcije izbranih umetniških del s podnapisi. Tudi drobna knjižica Emme Kay The story of art govori o zgodovini umetnosti in prinaša po abecednem redu navedena imena umetnikov, gibanj in pojmov iz sveta umetnosti. Zapisana je na podlagi avtoričinega spomina in kaže na nestabilnost tako osebnega kot kolektivnega znanja.

Brooklynska založba Paper Monument je v publikaciji I like your work: art and etiquette objavila vprašanja in odgovore o vedenju v svetu umetnosti. Vizualna knjiga Jonathana Monka Studio Visit prek fotografij odpira pogled v umetnikov atelje in poudarja detajle iz ateljeja kot prostora razmisleka in svobode. Knjigo Autobiography Roberta Barryja sestavljajo komaj vidni portreti v zelo svetlem tisku. Gre za portrete družine, prijateljev, umetnikov, galeristov, kuratorjev, zbirateljev in znancev, ki jih je umetnik zbiral več kot tri desetletja.

Datebooks 1964/65 je naslov publikacije, ki prinaša vpogled v življenje umetnice Eve Hesse. Gre za faksimile dveh žepnih koledarčkov in knjige. Unikatna knjiga umetnika Mladena Stilinovića Umjetnik radi je sestavljena iz črno-belih fotografij, ki kažejo umetnika pri delu, medtem ko leži na postelji. Work. A manual Tine Smrekar vsebuje fotografije prizorov umetnice pri delu, pri mizi, kjer se njene pozicije, geste, spreminjajo, prav tako kot podnapisi. Fanzin I H8 BIG FORMATS Leona Zuodarja sestavljajo risbe, ki prikazujejo različne, humorne težave, bitke umetnika pred platnom.

Fanzin I H8 BIG FORMATS (Sovražim velike formate) je leta 2013 ustvaril domači umetnik Leon Zuodar, ki je sicer tudi polovica umetniškega tandema Beli sladoled. Foto: Galerija P74
Fanzin I H8 BIG FORMATS (Sovražim velike formate) je leta 2013 ustvaril domači umetnik Leon Zuodar, ki je sicer tudi polovica umetniškega tandema Beli sladoled. Foto: Galerija P74

Realnost ustvarjanja prikazuje tudi publikacija umetniškega kolektiva A Kassen Damaged by water, financed by insurance, pri čemer naslov kaže na rešitev financiranja pri produkciji omenjenega dela. Knjiga Slogan, Motto, Izjave & Plakati Gorana Trbuljaka izpoveduje položaj umetnika in komentar na delovanje umetnostnega sistema. V izdaji so zbrane izjave, gesla, slogani in plakati, ki jih je avtor ustvaril v več desetletjih ustvarjanja.

Medij knjige je že večkrat bil tudi platforma za zapis nerealiziranih idej. Tako sta Catherine Griffiths in Dan Rees v publikaciji Home for Lost Ideas zapisala prav omenjeno, k prispevku pa sta povabila več umetnikov in kuratorjev. Nabor odgovorov na podoben način sestavlja publikacijo Eleventh Assembling. Pilot proposals, ki sta jo uredila Richard Kostelanetz in David Cole ter vanjo vključila utopične projekte. Izbrane umetnike sta pozvala, da v katerem koli mediju odgovorijo na vprašanje, kakšen projekt bi pripravili, če bi se lahko prijavili za štipendijo 500.000 ameriških dolarjev.