Kulturno središče evropskih vesoljskih tehnologij (KSEVT) glavnino svojega delovanja posveča raziskavam in razvijanju programov kulturalizacije vesolja. Foto: BoBo
Kulturno središče evropskih vesoljskih tehnologij (KSEVT) glavnino svojega delovanja posveča raziskavam in razvijanju programov kulturalizacije vesolja. Foto: BoBo

Socialni mediji so danes najvidnejši rezultat razvoja novih tehnologij, a z njihovo prevlado postane računalnik zgolj ozadje, v resnici pa je ta stroj nekaj, kar moramo razumeti predvsem čustveno in v vseh možnih drugih dimenzijah. Še nikdar ni bilo tehnologije, ki nam bi omogočala tako veliko. Zato sem vesel, da smo napravili ta stroj v vsej svoji kompleksnosti, da smo z ekipo realizirali idejo, ki sem jo načrtoval že desetletja.

Edvard Zajec

Zajčeva umetnost je po mnogih desetletjih dočakala računalnik, kakršnega je potrebovala. Vidno, ki ga prek programa proizvaja kompozicija sodobne klasike, umetnini dodaja še tretjo dimenzijo in s površine stopa v prostor.

V svojih začetkih se je dejavno poglobil v možnost kulturalizacije računalnika, možnost, ki je bila tedaj tako mlada, kot je potovanje po vesolju mlado danes. V letu 2013 se je začel vračati k realizaciji nekdanjih idej, ki jih je danes moč uresničiti.

Prenos zvoka v prostorsko bivajočo svetlobo
Za KSEVT je Zajec v sodelovanju z ekipo, v kateri so oblikovalec, postgravitacijski umetnik in direktor KSEVT-a, Miha Turšič, postgravitacijski umetnik Dragan Živadinov, programer Slavko Glamočanin ter umetnik Marko Peljhan, razvil umetnino, ki bo zvok prenesla v prostorsko bivajočo svetlobo. Osrednja točka odprtja bo glasbena intervencija, ki jo bo izvedel pianist Bojan Gorišek.

Projekt Spektralni modulator je mogoče opisati kot programirano lumino-kinetično umetnost, ki jo zgodovina zasledi že pri Kazimirju Maleviču - v končni stopnji slikarskega suprematizma, kjer barva izgine v čisti belini svetlobe in prehaja v vesolje.

Začetki v raziskovanju novih možnosti računalniške grafike
Edvard Zajec, učenec Avgusta Černigoja, slikar in pionir računalniške umetnosti, je študiral na Fakulteti za arhitekturo v Ljubljani, na Cooper School of Art v ZDA in na Akademiji likovnih umetnosti v Ljubljani. V svoji profesionalni karieri je deloval na Univerzi v Ohiu in Minnesoti ter najdlje in najbolj opazno na transmedijskem oddelku Univerze Syracuse.

Lokalni prostor ga šele po mnogih letih, retrogradno – kot denimo njegovega mentorja Černigoja ali še prej Hermana Potočnika – zdaj umešča v nacionalne zbirke. Med drugim se je večkrat udeležil prelomnega festivala Nove tendence v Zagrebu, sodeloval na Grafičnem bienalu v Ljubljani in leta 1989 dobil priznanje za raziskovanje časovnosti v barvi na uglednem festivalu Ars Electronica v Linzu.

Socialni mediji so danes najvidnejši rezultat razvoja novih tehnologij, a z njihovo prevlado postane računalnik zgolj ozadje, v resnici pa je ta stroj nekaj, kar moramo razumeti predvsem čustveno in v vseh možnih drugih dimenzijah. Še nikdar ni bilo tehnologije, ki nam bi omogočala tako veliko. Zato sem vesel, da smo napravili ta stroj v vsej svoji kompleksnosti, da smo z ekipo realizirali idejo, ki sem jo načrtoval že desetletja.

Edvard Zajec