Diego Rivera je svoj mural Veličastna zmaga podaril Sovjetski zvezi na enem od svojih tamkajšnjih obiskov, za zdajšnjo moskovsko razstavo pa ga je zdaj posodil ruski Puškinov državni muzej, kjer je bil deponiran skoraj pol stoletja, dokler ga niso znova odkrili pred kakšnim desetletjem. Foto: EPA

Postavitev v razstavnem trgovinskem centru Manege prinaša več kot 90 njunih del, pri čemer je večino posodil muzej Dolores Olmedo iz mehiške prestolnice, ob teh pa so na ogled še dela iz zasebnih zbirk iz Mehike in Evrope. Posebno mesto pa ima njuno do zdaj še neobjavljeno gradivo iz ruskega državnega arhiva.

Postavitev v razstavnem trgovinskem centru Manege prinaša več kot 90 del Fride Kahlo in Diega Rivere, pri čemer je večino posodil muzej Dolores Olmedo iz mehiške prestolnice, ob teh pa so na ogled še dela iz zasebnih zbirk iz Mehike in Evrope. Posebno mesto pa ima njuno do zdaj še neobjavljeno gradivo iz ruskega državnega arhiva. Foto: EPA

Po pol stoletja znova najden mural
Osrednja razstavna eksponata sta Riverov štirimetrski mural Veličastna zmaga (Gloriosa victoria), ki ga je ustvaril leta 1954, in fotografija omenjene izgubljene Ranjene mize (La mesa herida), slike iz leta 1940.

Leta 1927 so Diega Rivero kot zapriseženega komunista povabili v Sovjetsko zvezo, po tem jo je še večkrat obiskal, vendar je bil pozneje izgnan. Svoj mural Veličastna zmaga je podaril Sovjetski zvezi na enem od svojih obiskov, za razstavo pa ga je zdaj posodil ruski Puškinov državni muzej, kjer je bil deponiran skoraj pol stoletja, dokler ga niso znova odkrili pred kakšnim desetletjem.

Kustosinja razstave Katarina Lopatkina je dejala, da so dela mehiških umetnikov pogosto označevali za "formalistično umetnost", kar je pravzaprav slabšalen izraz za dela, ki "niso iz ideoloških razlogov predmet javnega prikazovanja".

V iskanju ogromne Ranjene mize
Odločitev, da razstavijo tudi fotografijo izgubljene nadrealistične slike Fride Kahlo Ranjena miza, izvira iz upanja, da bi tako morda lahko priklicali v spomin katere izmed prič njenega izginotja kakršno koli informacijo, ki bi jim pomagala najti to platno, ki ima precej zanimivo zgodovino.

Leta 1955 je to olje na platnu namreč brez sledu izginilo, medtem ko je v Varšavi, in sicer v modri sobi poznanjskega dvorca, kjer je bila na ogled razstava mehiške umetnosti. Gre za res veliko platno, saj meri 122 krat 244 centimetrov, kar je neobičajno velika stvaritev tudi za siceršnje delo Kahlove. K sreči so sliko med letoma 1940 in 1944 trikrat fotografirali, prva fotografija je nastala ravno ob prvi predstavitvi slike javnosti na mednarodni razstavi nadrealistov v Galeriji mehiške umetnosti Inés Amor v Ciudadu de Mexicu.

Leta 1955 je Ranjena miza brez sledu izginila, medtem ko je bila v Varšavi, in sicer v modri sobi poznanjskega dvorca, kjer je bila na ogled razstava mehiške umetnosti. Foto: Instagram

Podarjena iz ljubezni do komunizma
Ranjena miza je po prvi predstavitvi v mehiški prestolnici dolgo visela v jedilnici slikarkinega doma, pozneje pa ga je iz ljubezni do komunizma podarila Sovjetski zvezi. Potem so sliko poslali v Varšavo na omenjeno razstavo, načrtovalo pa se je, da bo zaokrožila po več komunističnih državah, vendar je žal izginila že na svoji prvi postaji.

Vendar velja poudariti, da je bila ta "nadrealistična in absolutno kruta upodobitev" povsem v nasprotju s prevladujočim socialističnim realizmom. Poleg tega ni težko zaznati, da motiv vsaj delno aludira na Poslednjo večerjo Leonarda da Vincija.

Kustosinja Lopatkina in umetnostna zgodovinarka Helga Prignitz - Poda si že več časa prizadevata, da bi našli to izgubljeno umetnino. "Ena od nalog je pritegniti pozornost tako strokovnjakov kot javnosti," je dejala Lopatkina. "Če se je po razstavi leta 1955 vrnila v Rusijo iz Poljske /.../, so morda priče njenega premikanja ali uničenja še žive. Večje kot je število vključenih ljudi, bolj se lahko približamo odgovoru," je po pisanju The Art Newspaper še dejala kustosinja.

Frida Kahlo in Diego Rivera sta bila poročena kar dvakrat, in sicer od leta 1929 do 1939, nato pa spet od leta 1940 do njene smrti v letu 1954. Foto: Wikipedia Commons

Izginula, zažgana ali v zasebnih zbirkah hranjena dela
Helga Prignitz-Poda, ki je celo napisala knjigo Hidden Frida Kahlo: Lost, Destroyed, Or Little Known Works (slov. Skrita Frida Kahlo: Izgubljena, uničena ali malo znana dela), je dejala, da je izginotje tega platna še toliko bolj frustrirajoče, ker je javnosti na razpolago samo polovica od siceršnjih 300 slikarkinih del. Druga so izginila, bila sežgana ali so v zasebnih zbirkah.

"Obstajajo uradne izjave, v katerih je zapisano, da slika ni primerna za razstavljanje, da je tako grozna, da ni vredna denarja za prevoz. Mogoče je, da je ruske oblasti niso hotele nazaj," pa je dodala glede Ranjene mize.

Glede na ocene, bi lahko bila slika danes vredna okoli 17 milijonov evrov. Sicer pa obstaja od izvirnika precej manjša licencirana replika, ki je na ogled v umetnostnem muzeju Gehrke-Remund v Baden-Badnu v Nemčiji. Preden je bila izdelana, so strokovnjaki na podlagi obstoječih fotografij kar tri leta študirali to stvaritev, javnosti pa so jo predstavili leta 2010.

Najdeni mural vzbuja upanje tudi za to sliko
Dejstvo, da so po skoraj 50 letih znova našli mural Diega Rivere, pri mnogih vzbuja upanje, da se bo nekega dne našla tudi ta nadrealistična mojstrovina Fride Kahlo, ki je bila z Rivero poročena kar dvakrat, in sicer od leta 1929 do 1939, nato pa spet od leta 1940 do svoje smrti v letu 1954.

Razstava Viva La Vida: Frida Kahlo and Diego Rivera je od včeraj na ogled v glavni razstavni dvorani moskovskega razstavnega trgovinskega centra Manege, kjer jo bo mogoče obiskati do 12. marca prihodnjega leta.