Skulptura japonske umetnice Jajoi Kusama je na stavbi trgovine Louis Vuitton na Elizejskih poljanah v Parizu. Foto: EPA
Skulptura japonske umetnice Jajoi Kusama je na stavbi trgovine Louis Vuitton na Elizejskih poljanah v Parizu. Foto: EPA

Nedavno predstavljeno poročilo o umetnosti Hiscox Artist Top 100 je za leto 2023 razkrilo zanimiv vpogled v stanje na trgu sodobne umetnosti. Med najbolj presenetljivimi razkritji je vzpon Jajoi Kusama, japonske umetnice, znane po svojih živahnih in kalejdoskopskih slikah in kipih, na mesto najbolje prodajane sodobne umetnice leta.

Padec deleža mladih umetnikov

Medtem ko so bili skoraj štirje od desetih del sodobne umetnosti, prodanih leta 2023, delo umetnikov, mlajših od 45 let (kar znaša skoraj enak delež kot leto prej), so ti umetniki predstavljali le petino vrednosti prodaje. Leta 2022 je njihov delež predstavljal 30 odstotkov prodaje.

Osupljive številke prodaje: med Kusamo in Hockneyjem kar 30 milijonov evrov
Kusama je lani prehitela britanskega umetnika Davida Hockneyja, ki je pred tem zasedal prvo mesto s prodajo v znesku 50,3 milijona dolarjev (okvirno 47 milijonov evrov). Njena dela so na dražbah dosegla impresivno ceno 80,9 milijona dolarjev (76 milijonov evrov). Leta 2023 je bilo najdražje Kusamino delo njena slika c (iz leta 2014), za katero je bilo na dražbi pri Christie's v Hongkongu iztrženih skoraj 10 milijonov dolarjev (9,4 milijona evrov).

Lani so bila njena dela predstavljena na več pomembnih razstavah, med drugim na razstavi You, Me and the Balloons v galeriji Factory v Manchestru, na retrospektivi njenih del v Guggenheimu v Bilbau in na razstavi I Spend Each Day Embracing Flowers, ki jo je gostil David Zwirner v New Yorku.

Umetniško delo Kusame iz poliestra, ojačanega s steklenimi vlakni, z naslovom Pumpkin, na razstavi v New Yorku. Foto: EPA
Umetniško delo Kusame iz poliestra, ojačanega s steklenimi vlakni, z naslovom Pumpkin, na razstavi v New Yorku. Foto: EPA

Svetovna imena sodobne umetnosti
Na tretjem mestu za Kusamo in Hockneyjem je japonski umetnik Jošitomo Nara s 36 milijoni dolarjev (33,8 milijona evrov) prodaje, sledita pa mu britanska slikarka Cecily Brown, ki je z leta 2022 skočila za sedem mest, in ameriški vizualni umetnik George Condo, ki se je z osmega mesta povzpel na peto mesto.

V ZDA živeča Etiopijka Julie Mehretu je novembra 2023 podrla rekord najvišje prodajne cene dela umetnika afriškega rodu na dražbi, ko so za njeno sliko Walkers With the Dawn and Morning pri Sotheby's v New Yorku iztržili 10,7 milijona dolarjev.

UmetnikMesto 2023Mesto 2022Skp prodaja (v mio $)Št. prodanih del
Jajoi Kusama1280,951
David Hockney2150,319
Jošitomo Nara333649
Cecily Brown41131,716
George Condo5829,536
Julie Mehretu62221,410
Nicolas Party71420,214
Mark Bradford83918,610
Cy Twombly94172
Razstava David Hockney: Drawing from Life raziskuje umetnikovo delo v zadnjih šestih desetletjih prek njegovih intimnih portretov petih oseb: njegove matere, Celie Birtwell, Gregoryja Evansa, Mauricea Payna in umetnika samega. V času koronavirusa je dodal še 30 portretov slavnih oseb. Foto: EPA
Razstava David Hockney: Drawing from Life raziskuje umetnikovo delo v zadnjih šestih desetletjih prek njegovih intimnih portretov petih oseb: njegove matere, Celie Birtwell, Gregoryja Evansa, Mauricea Payna in umetnika samega. V času koronavirusa je dodal še 30 portretov slavnih oseb. Foto: EPA
Povečano zanimanje za umetnice

Poročilo razkriva še podatek, da se je na trgu sodobne umetnosti močno povečala zastopanost žensk. V zadnjih petih letih se je število umetnic na dražbah povečalo za neverjetnih 179 odstotkov. Povečano zanimanje za umetnice se bo po pričakovanjih nadaljevalo, kot kaže koledar razstav številnih uglednih galerij in muzejev za leto 2024, še poroča Euronews.

Trendi: vedno več zanimanja za umetnice
Medtem ko se je skupna vrednost prodaje umetnic nekoliko zmanjšala, in sicer za osem odstotkov, se je vrednost prodaje njihovih moških umetnikov zmanjšala za 20 odstotkov. Kljub 17-odstotnemu zmanjšanju skupne prodaje sodobne umetnosti v dražbenih hišah z največjimi vrednostmi pa je ta številka še vedno za 26 odstotkov višja kot pred pandemijo.

"Sodobne umetnice so bile vedno podcenjene in premalo zastopane. V zadnjih letih je bil dosežen pomemben napredek, saj je trg postopoma začel priznavati pomembnost in vrednost njihovih del, vendar smo še vedno daleč od enakopravnosti," je za portal Euronews dejal Robert Read, vodja oddelka za umetnost in zasebne stranke pri Hiscoxu.