Foto: EPA
Foto: EPA

"Mrtvo morje izginja," je dejal ameriški fotograf Spencer Tunick. "Moramo najti način, kako ohraniti njegovo raven ali privesti sladko vodo v Mrtvo morje, hkrati pa ohraniti vodo v vseh državah v okolici. Voda je življenje," je dejal za The Times of Israel.

Kot solni stebri iz svetopisemske zgodbe
Gre za že tretjo Tunickovo instalacijo, vezano na Mrtvo morje. Kot je povedal, je bila tokratna postavitev manjša in bolj konceptualno naravnana kot predhodna iz leta 2011. Takrat so bili modeli premazani z blatom iz Mrtvega morja, tokrat pa so bili pobarvani z belo barvo, s čimer so predstavljali stebre soli iz svetopisemske zgodbe o Lotovi ženi iz Knjige Geneze. Lotova žena se je namreč spremenila solni steber, ko se je ozrla nazaj na Sodomo med begom pred uničenjem tega in sosednjega mesta Gomora na območju Mrtvega morja.

Umetnikova želja je, da bi fotografije belo pobarvanih modelov kanalizirale naravne izvire v Mrtvem morju, ki pod vodo ustvarjajo stebre soli. Udeleženci fotografiranja so potrebovali približno 10 minut, da so se pobarvali v belo, vendar bo pa trajalo približno tri dni, da bodo lahko res dokončno sprali barvo s sebe, je povedal eden od fotografovih pomočnikov.

"Obožujem vse udeležence, ki so prišli in tvegali vse, svoja telesa, svoj ugled. To so pravi umetniški bojevniki in pustolovci," je novinarjem dejal leta 1967 rojeni fotograf. Foto: EPA

Tunick v zadnjem desetletju pri svojem delu pogosto uporablja barve za telo. "Spencer vedno pravi, da so oblačila umetnost posameznika," je dejala Keren Bar Gil, njegova predstavnica v Izraelu. Dodala je, da njegovi modeli "slečejo oblačila, barva pa je nevtralna, s čimer je ustvarjen skupni videz skupine."

Modeli sicer enobarvni, a stari od 19 do 70 let
Tudi med tokratnim enournim fotografiranjem je bilo veliko pozornosti namenjene udeležencem, starim vse od 19 do 70 let, ki so večino časa stali goli in bosi na skalnatem pobočju v bližini morja.

"Odstranite očala, roke dol, zaprite usta, odprite oči! Ne smejte se!" je množici v megafon zavpil Tunick, stoječ na lestvi. "Obožujem vse udeležence, ki so prišli in tvegali vse, svoja telesa, svoj ugled. To so pravi umetniški bojevniki in pustolovci," je v smehu dejal Tunick, ki je po prvem nizu fotografij spregovoril z novinarji. Kasneje je dodal še, da se fotografiranje dobro odvija, bil pa je rahlo zaskrbljen zaradi nekaterih starejših udeležencev, saj so se nekateri izmed njih odpovedali tretji postavitvi, za katero so se morali modeli sprehoditi po skalnatem pobočju.

Projekt je nastal v sodelovanju z izraelskim ministrstvom za turizem, občino Arad in projektom, namenjenim oživljanju Mrtvega morja. Prejšnji dve fotografovi tamkajšnji instalaciji sta bili namenjeni večji ozaveščenosti o Izraelu kot turistični destinaciji. Kot je povedal sam, se je podal v to regijo, da bi usmeril pozornost na virtualni muzej Mrtvega morja, ki bo "upajmo, da bo nekega dne pravi muzej v Aradu. Mrtvo morje je nujno potrebno osmo čudo sveta."

Na Mrtvo morje vezano mesto Arad
Župan Nisan Ben Hamo je dodal, da ko mesto Arad analizira svoja dolgoročna tveganja, se vselej osredotoča na Mrtvo morje. "Če bo izginilo, če se zdaj ne bomo lotili načrta, kako rešiti ta biser, bomo imeli težavo," je dejal župan, ki je v zadnjih dveh mesecih tesno sodeloval s Tunickovo ekipo med pripravami na fotografiranje. "Vsi se zavedamo, da potrebujemo dolgoročni načrt. Dejstvo, da je Spencer tukaj, je zame darilo," je za The Times of Israel še dejal Ben Hamo.

Foto: EPA
Foto: EPA