Namesto tega bi ga morali ohraniti kot stalno postavitev, h kateri se lahko vedno znova vračamo in nam je vselej dostopna, saj vendarle predstavlja pomemben del naše likovne dediščine. A za to bi bilo treba najprej rešiti že leta obstoječo prostorsko problematiko galerije, ki se ponaša z zbirko več kot 7000 del, pa jih nima nikjer zares možnosti predstaviti, ne da bi ob tem trpelo razstavljanje aktualne produkcije in drugih priložnostnih razstav.

Sto del od 7000, kolikor jih premore zbirka Umetnostne galerije Maribor, seveda pomeni, da je izbor lahko še pestrejši, spomni kustosinja Breda Kolar Sluga in poudari, da je ta razstava šele začetek poglobljenega premišljevanja, s katerim bomo razprli mnoge opcije tudi za naprej. Foto: Sara Rezar/UGM
Sto del od 7000, kolikor jih premore zbirka Umetnostne galerije Maribor, seveda pomeni, da je izbor lahko še pestrejši, spomni kustosinja Breda Kolar Sluga in poudari, da je ta razstava šele začetek poglobljenega premišljevanja, s katerim bomo razprli mnoge opcije tudi za naprej. Foto: Sara Rezar/UGM

Polemično naravnani začetek pričujočega prispevka ni namenjen zasenčenju pomembne razstave z naslovom 100 + vrhunci iz zbirke UGM, o kateri zapišemo več v nadaljevanju, pač pa opozoritvi na že dolgo obstoječ problem in pomen njegove rešitve, nekaj, za kar navsezadnje tudi v galeriji upajo, da bo postalo jasno ob ogledu postavitve.

Vrhunci iz Zbirke UGM

UGM
29. avgust 2020 - 12. september 2021

Kustosinja: Breda Kolar Sluga

"Kajti dragocenosti, ki jih razstavljamo tukaj, povedo, kakšno bogastvo, kakšni dragulji se skrivajo v naših depojih in kako žalostno je, da niso na ogled javnosti," pravi direktorica galerije in kustosinja razstave Breda Kolar Sluga. "Ne nazadnje vsa ta dela pripadajo javnosti. Tega se moramo vedno dobro zavedati," poudari.

Idejno izhodišče razstave je praznovanje stoletnice organiziranega likovnega delovanja v Mariboru, z njo pa se pridružujejo širši akciji, v kateri skušajo različne ustanove likovni umetnosti dati pomen, ki ji pripada. Kot osrednji muzej v tem delu Slovenije, ki se ukvarja z likovno umetnostjo 20. in 21. stoletja, UGM k akciji pristopa na zanje specifičen način, s katerim opozarjajo na zbirko izredno širokega diapazona.

Ivana Kobilca, ok. 1882-1889, Orientalec, olje na platnu, 61x49 cm. Foto: Janko Dermestja
Ivana Kobilca, ok. 1882-1889, Orientalec, olje na platnu, 61x49 cm. Foto: Janko Dermestja

Na eni strani so torej dragulji zbirke, ki jih omenja direktorica, vsem poznana likovna imena, kot je Ivana Kobilca in njen portret Orientalca (1882-1889), ki ob vstopu v prvo sobo postavitve obiskovalčevo oko takoj pritegne nase, tudi če to ni umetnostnozgodovinsko podkovano, saj je težko spregledati nadarjenost te odlične portretistke, ki je v 19. stoletju kljub drugačnim časom uspela uspešneje stopiti na mednarodno likovno prizorišče kot njeni moški kolegi.

A poglavje poslavljajočega se akademizma in nastopa impresionizma je le uvodni skok v razstavo, klasični mediji pa le začetek, ki šele tlakuje pot velikim likovnim spremembam 20. stoletja. Historično enako pomembni sta na primer poglavji fotografije in predvsem videoumetnosti, ki je po osamosvojitvi Slovenije prav v UGM-u dobila svojo osrednjo zbirko. S slednjo se, s številnimi vmesnimi postanki od modernizma, do Maria Marziovška in medijsko raznolikih 80. let, klasično sliko Gnamuševih in Rimelejevih abstrakcij ter fantastičnih svetov Marka Jakšeta, tudi sklene in tako pregled zaokrožijo dela umetnikov, kot sta Tadej Pogačar in Vuk Ćosić.

Slavko Tihec, Akvamobil, Kinetični objekt, Koncentrumi III, 1969−70, poliester, črpalka, voda, višina 90 x premer 80 cm. Foto: Damjan Švarc
Slavko Tihec, Akvamobil, Kinetični objekt, Koncentrumi III, 1969−70, poliester, črpalka, voda, višina 90 x premer 80 cm. Foto: Damjan Švarc
Zora Plešnar, Odsev 2, 1978 - 1980, srebrobromidna fotografija na papirju. Foto: Zora Plešnar
Zora Plešnar, Odsev 2, 1978 - 1980, srebrobromidna fotografija na papirju. Foto: Zora Plešnar

K opredelitvi "vrhuncev" zbirke so kustosi pristopali široko. Na eni strani je očiten izbor tistih ikon, s katerimi javnost najbolj povezuje galerijo: prvo mesto nedvomno pripada Deklici z oranžo Ivana Kosa. Potem so tu v širšem kontekstu slovenske umetnosti pomembna dela, kot je Akvamobil Slavka Tihca.

Ob tem postavitev prepleta dva koncepta – na eni strani vrhunce nacionalne umetnosti, na drugi pa ves čas v ospredje postavlja spregledana imena in poglavja, vezana predvsem na ustvarjalnost severovzhodne Slovenije, s čimer poudarja tipiko razvoja tega prostora. "Še enkrat želimo poudariti, da gre za ustvarjaje, ki je vredno ogleda in premisleka ter uvrstitve v širši slovenski kontekst," pove Breda Kolar Sluga.

Kot še eno posebnost postavitve izpostavlja: Čisto vsako delo je opremljeno z opisom, ki na kratko predstavi umetnika, predvsem pa umesti in kontekstualizira razstavljeno delo. "S pomočjo teh mikroštudij ima obiskovalec možnost vstopati v posamezno delo dokaj individualno. S kratkim opisom ali z odgovorom na potencialno vprašanje, ki bi si ga lahko obiskovalec postavil ob ogledu samega dela, pa na preprost način približamo umetnino."

Zoran Mušič, Ulica, 1939, olje na platnu, 55 x 68 cm. Foto: Damjan Švarc
Zoran Mušič, Ulica, 1939, olje na platnu, 55 x 68 cm. Foto: Damjan Švarc

Tudi z besedili pridejo do izraza morda manj znane zgodbe, ki bi ob navedbi zgolj osnovnih podatkov del ostale nepovedane in večini neznane. Tako denimo izvemo, da je Zoran Mušič, ki ga sicer povezujemo predvsem s sredozemskim svetom, Benetkami in Parizom, prva ustvarjalna leta preživel prav v Mariboru, kjer je v duhu pariških intimistov slikal železniško postajo, Glavni trg in nekdanjo Aleksandrovo cesto, danes imenovano Partizanska ulica. In tako je leta 1939 nastalo olje na platnu Ulica.

Zmago Jeraj, Pes, 1967, olje na platnu, 70 x 100 cm. Foto: Damjan Švarc
Zmago Jeraj, Pes, 1967, olje na platnu, 70 x 100 cm. Foto: Damjan Švarc

Omenjene napise podpisuje več pisk, ki z različnimi pristopi spomnijo, da je vstop v umetnino lahko individualne narave, gledalec pa si izbere tistega, ki mu je najbližji. Besedila so poleg kustosinje prispevale Milojka Kline, Meta Gabršek Prosenc, Simona Vidmar, Mojca Štuhec, Andreja Borin in Andreja Rakovec, objavljena pa bodo v razstavnem katalogu, ki ga lahko pričakujemo nekje ob koncu leta.

Razstave iz zbirke UGM-a se postavljajo od samega začetka, pravi direktorica galerije in kustosinja razstave Breda Kolar Sluga.
Razstave iz zbirke UGM-a se postavljajo od samega začetka, pravi direktorica galerije in kustosinja razstave Breda Kolar Sluga. "V 65 letih smo sledili kakšnim 65 postavitvam in zaradi tega nenehnega menjavanja so naši predhodniki že zdavnaj uporabili priložnost za spremembo umetniškega koncepta in različnih postavitev." Foto: Sara Rezar/UGM

Ker najbolj občutljivi mediji, kot sta delo na papirju ali fotografija, ne morejo biti na ogled leto dni, je to priložnost, da se bo razstava ves čas nekoliko spreminjala. To je en razlog za vrnitev na razstavo, drugi sta množica informacij in raznovrstnost vidikov, skozi katere jo lahko beremo.

S postavitvijo se ne želijo ustaviti le pri kronološkem pregledu obravnavanega vizualnega ustvarjanja, pač pa opozoriti tudi na sicer morda manj opazne detajle: od vloge in podob okvirjev različnih dob, ki lahko pripovedujejo o umetnikovi stiski ali pa o reševanju bolj formalnih vprašanj, ko umetniki z okvirjem ne želijo biti več omejeni; pa vse do načina pridobivanja del in same politike zbiranja, ki v izhodišču sledi enaki želji, spreminjajo pa se različni pristopi.

Na tej razstavi je vsak umetnik oz. umetnica predstavljen samo z enim delom in pri ljudeh morda obudi spomine na projekte davne ali manj davne preteklosti, ki so še utemeljeni v obsežnejših publikacijah, pravi kustosinja. Foto: Sara Rezar/UGM
Na tej razstavi je vsak umetnik oz. umetnica predstavljen samo z enim delom in pri ljudeh morda obudi spomine na projekte davne ali manj davne preteklosti, ki so še utemeljeni v obsežnejših publikacijah, pravi kustosinja. Foto: Sara Rezar/UGM
V UGM-u vabijo, da obiskovalci pripadnost zbirki izkažejo tako, da svojo prisotnost zabeležijo z obarvanjem enega izmed 10.000 obrisov na velikem plakatu v avli galerije. Foto: Sara Rezar/UGM
V UGM-u vabijo, da obiskovalci pripadnost zbirki izkažejo tako, da svojo prisotnost zabeležijo z obarvanjem enega izmed 10.000 obrisov na velikem plakatu v avli galerije. Foto: Sara Rezar/UGM

Razstava vrhuncev UGM-a je dragocena umetnostnozgodovinska lekcija, ki je lahko za šole dobrodošlo ozadje za ponazoritev razvoja vizualne umetnosti zadnjega dobrega stoletja, hkrati pa omogoča vstop v umetniško ustvarjanje tega obdobja, pa tudi uvid kompleksnosti in prelomnosti velikega stoletja sprememb. "Dve svetovni vojni, ideološke spremembe, ustvarjalci in ustvarjalke pa so na vse to tako ali drugače odreagirali," pove kustosinja o razstavi, ki po njenih besedah na ta način uzavesti naš čas in prostor.

To je šele začetek poglobljenega premišljevanja, s katerim bodo razprli mnoge opcije tudi za naprej, pravi direktorica galerije, ki dolgo hrepeni po stalnem razstavnem prostoru. "To ne pomeni, da bi ista razstava stala večno, ampak bi imeli prostor, ki bi bil stalno namenjen premišljevanju o zbirki. Na ta način bi lahko vedno znova revidirali slike v kontekstu z drugimi, v kontekstu časa ali pa drugih zbirk. Če že imamo takšno zbirko, bi to prestižno vrednost v mestu morali izkoristiti."

Zdaj torej lahko le še upamo, da se bo med tistimi 10.000 meščani, ki jih vabijo, da ob obisku obarvajo enega od obrisov na velikem plakatu v avli, znašel tudi kdo od tistih odločevalcev, ki lahko v tej smeri tudi kaj storijo.

Vrhunci zbirke Umetnostne galerije Maribor