Amber Jae Slooten in The Fabricant, GLOBINA, 2018, digitalna modna kolekcija, video. Foto: Kiblix
Amber Jae Slooten in The Fabricant, GLOBINA, 2018, digitalna modna kolekcija, video. Foto: Kiblix

Prvi del so odprli na začetku julija. Festival Kiblix 2020–2021, ki povezuje umetnost, tehnologijo in znanost, poteka pod naslovom Virtualni svetovi danes in se zaokrožuje z sklenjenim naborom osemnajstih umetniških del mednarodno uveljavljenih umetnikov in umetnic.

Sorodna novica Kiblix: "Vprašanje virtualnosti danes ni več, kako uspešne so tehnologije v posnemanju resničnosti"

Razstava je na ogled v mariborskem Kibla Portalu, največjem neodvisnem razstavišču v Sloveniji. V središče postavlja izkušnjo človeka v virtualnosti, so zapisali pri mariborski Kibli, ob čemer dodajajo, da je izkušnja zaznamovana z vsemi materialnimi omejitvami in družbenopolitičnimi okoliščinami, ki pogojujejo telo. Pri tem virtualna okolja razumejo kot prostore spekulativnih realnosti, spremenljivih identitet in hkrati vedno bolj perečih družbenih transformacij.

Kuratorsko ekipo sestavljajo Živa Kleindienst, Tadej Vindiš, Aleksandra Kostič in Peter Tomaž Dobrila. V središče letošnjega festivala Kiblix so postavili vprašanje, kateri in kakšni so virtualni svetovi danes.

Mogoče si je ogledati računalniško generiran video Zblojena mandala Lu Yang, ki z brezspolnim človekom avatarjem raziskuje vpliv tehnologije na preoblikovanje naših družbenih, kulturnih, političnih in bioloških identitet. Predstavljajo tudi navidezno resničnost in videoinstalacijo RE-ANIMIRANO Jakoba Kudska Steensena, poetično izkušnjo, ki skozi primer izumrle havajske ptice in njenega distorziranega habitata raziskuje človekov odnos do narave, izumiranja in nesmrtnosti.

Na ogled so video digitalne modne kolekcije Globina Amber Jae Slooten in The Fabricant, s katerim preizprašujejo pomen, ki bi ga digitalna revolucija lahko imela na modno industrijo in njen okoljski odtis; umetno inteligentnega robota Amygdalo, ki se na umetno izdelani koži uči "brazgotinjenja", animističnega rituala očiščevanja, in kiparsko instalacijo Calyx Marca Donnarumme, instalacijo v mešani resničnosti HiperTelesni Portal: Stratholme.

Tanja Vujinović, MetaVrt_ Sfera5, 2021, svet v navidezni resničnosti na platformi Sansar. Foto: Kibla
Tanja Vujinović, MetaVrt_ Sfera5, 2021, svet v navidezni resničnosti na platformi Sansar. Foto: Kibla

GoStop Peta Jiadonga Qianga prehaja med virtualnimi in fizičnimi prostori igričarstva in fanovstva na področju animeja, vizualnih romanov, stripov in videoiger. Občinstvo si lahko ogleda kratki animirani film Kako izginiti kolektiva Total Refusal, ki kot protivojni film v vojni računalniški igri Battlefield osvetljuje zgodovino dezerterjev in svet v navidezni resničnosti na platformi Sansar MetaVrt: Sfera5 Tanje Vujinović, ki omogoča raziskovanje navidezne resničnosti kot družbenega prostora povezanosti in spekulativne prihodnosti in tudi participatorni projekt v obogateni resničnosti Skiljelinjer (Linije razmejitve) umetniško-oblikovalskega studia Untold Garden in Sebastiana Dahlqvista, ki kritično raziskuje nova oblikovalska orodja participacije v tehnologijah obogatene resničnosti, so še zapisali pri Kibli.

Sorodna novica Mark Farid, ki je odpravil zasebnost svojih podatkov in postal boljši človek

Predstavljajo tudi prostorsko instalacijo Svet je bil zame skrivnost, ki sem jo želel spoznati Emirja Šehanovića, ki se osredotoča na razumevanje novih resničnosti, ki so zgrajene s prepletanjem človeških in nečloveških entitet, in videoperformans Privzeta nastavitev Daniela Hanzlíka, v katerem umetnik na glavo obrne temeljna načela prevodljivosti analognega in digitalnega medija, fizične in virtualne realnosti, dvodimenzionalne podobe in tridimenzionalnega objekta. Potem si je mogoče ogledati še interaktivno instalacijo Čas preleta svetlobe kolektiva Compiler, ki z vizualizacijo strojnega vida ponuja vpogled v delovanje naprav, kot so pametni telefoni, računalniki, tablice in igralne konzole in prvoosebne 3600 videe Gledajoči jaz – Drugi Marka Farida, ki se ukvarja z vprašanji zasebnosti in nadzora znotraj digitalnih sistemov.

Sorodna novica Razstava o virtualnih svetovih v oprijemljivem ambientu galerije

Na ogled so tudi generativno avdio-vizualna slika Avtoportret Tadeja Droljca, kjer slikarjev čopič vodijo psevdo-naključni algoritmi, obenem pa se v sliki odvija neskončna igra perspektiv; spletni performans Nokturno v črni in zlati tandema ATOM-r v sodelovanju z umetnikom Abrahamom Avnisanom, ki s prepletanjem pesmi ter virtualnih in fizičnih prostorov želijo subvertirati ameriško kolonialno zgodovino. Predstavljajo še navidezno resničnost Noččč Weronike M. Lewandowske in Sandre Frydrysiak, ki občinstvo potopi v čutno doživetje poezije, plesa in narave, videoigro Katera je tvoja resnica? Dorijana Šiška in Sare Bezovšek, ki raziskuje ideje sodobne internetne družbe, meme kulture ter formiranje »resnic«; in navidezno resničnost Vesoljci so moji prijatelji Tonyja Ourslerja ter intermedijsko postavitev Tretja krajina Nike Erjavec, ki se ukvarja s senzoričnimi zaznavami v preseku umetnosti in znanosti ter (ne)vidne transformacije okolja v zadnjih dveh stoletjih.

Več kot 60 spletnih dogodkov od decembra 2020
Z mednarodno skupinsko razstavo v Kibla portal končuje festival Kiblix 2020–2021 svoj celoletni program, ki je tokrat potekal v hibridni obliki. Ob umetniško-raziskovalnih projektih je program festivala vključeval tudi spletne dogodke. Od decembra 2020 pa do danes je bilo izpeljanih več kot 60 spletnih dogodkov od tematsko fokusiranih pogovorov z mednarodnimi gosti do AV-performansov, umetniških predstavitev, spletnih seminarjev, delavnic in vseslovenskega GameJama.

Lu Yang, Zblojena mandala, 2015, računalniško generiran video. Foto: Kibla
Lu Yang, Zblojena mandala, 2015, računalniško generiran video. Foto: Kibla

Razstava, ki bo na ogled do 30. novembra, sovpada z obletnico ustanovitve MMC KIBLA, kar opisujejo kot v 25 letih od multimedije do navidezne resničnosti.

Festival Kiblix se usmerja v raziskovanje in kritiko sodobnih tehnoloških medijev ter njihovo uporabo v sodobni umetnosti, kulturi in izobraževanju in je del mreže raziskovalnih centrov na presečišču umetnosti, znanosti in tehnologije (RUK). V tem interdisciplinarnem trikotniku partnerji Delavski dom Trbovlje, PiNA in Kibla na osi Trbovlje-Koper-Maribor razvijajo inovativne produkte in storitve za humano tehnologijo prihodnosti.

Mednarodna razstava KIBLIX: Virtualni svetovi danes