Mladen Stilinović, Artist at Work Again, 2011. Foto: Galerija P74
Mladen Stilinović, Artist at Work Again, 2011. Foto: Galerija P74

Postavitev z naslovom Rdeče/roza – Razmišljanje o barvi tako v ljubljanski galeriji predstavlja dve stari novi deli Mladena Stilinovića: ambient rdeče in ambient roza, ki nista bila nikoli predstavljena javnosti. Deli sta na ogled več kot 40 let po omenjeni Stilinovićevi samostojni razstavi Poj! (Pjevaj!) v Galeriji sodobne umetnosti v Zagrebu.

V Galeriji P74 o razlogih, zakaj deli ambient rdeče in ambient roza nista bili že prej predstavljeni javnosti, le ugibajo. Po njihovem najverjetneje do tega ni prišlo zaradi pomanjkanja denarja, morda zaradi pomanjkanja volje institucije, da v celoti podpre umetnika.

Mladen Stilinović (1947-2016) je med letoma 1969 in 1977 ustvarjal eksperimentalne filme. V 70. letih preteklega stoletja je bil član Skupine šestih umetnikov v Zagrebu, pozneje je v hrvaški prestolnici vodil Galerijo PM. Njegova dela vključujejo kolaž, fotografijo, knjigo umetnika, slike, instalacije, akcije, filme in video. Samostojne in skupinske razstave je imel tako doma na Hrvaškem kot v tujini.

Kolaži, besedila, fotografije, objekti, ambienti, akcije
V takratnem popisu razstavnih del so opisali dva ambienta: Rdeče, v dimenzijah 518 cm x 342 cm x 270 cm, in Roza v dimenzijah 534 cm x 380 cm x 270 cm. V spremnem katalogu ni bilo fotografij teh del, zalepljeni so bili zgolj koščki rdeče in roza umetne svile – vzorci blaga – s katerimi bi bilo treba pokriti stene. Umetnik je v katalogu dodal nekaj vrstic, da bi delo kontekstualiziral: razmišljanje o barvi, pomen odnosa barve in materiala, barva kot senzacija, barva kot simbol.

Stilinovićeva umetniška produkcija je bila tedaj večinoma artikulirana okoli odnosa med ideologijo in človekom, ki ji kljubuje. V seriji del Rdeče – Roza, ki je nastajala v drugi polovici 70. let in so jo sestavljali številni kolaži, besedila, fotografije, objekti, ambienti in akcije, je barvo videl kot ideološke znake in z njo analiziral dvojnost – resničnost in lažnost – jezikovnih izrazov.

Kako desimbolizirati rdečo barvo?
Kot je zapisala kustosinja Branka Stipančić, se je komunistična rdeča naslonila na vse bogastvo pomena rdeče barve in normalizirala rdečo zvezdo, rdečo zastavo, rdečo revolucijo, rdečo nit revolucije in postala barva komunistične ideologije. Z vztrajanjem pri normalni, deideologizirani rabi barve, ki jo je predstavil v besedilu Consumption of Red – Pink v ročno izdelanem katalogu razstave v razstavišču Podrum leta 1979, je želel rdečo desimbolizirati, jo reducirati na zgolj barvo z vključitvijo v različna dela in material.

Stilinović naj bi leta raziskoval identiteto roza in rdeče v besedi, materialu in podobi. Vse je postavil pod vprašaj. Ideologija je bila vseprisotna in umetnik se je z njo igral večkratne igre, še piše v obrazstavnem besedilu.

Razstava Rdeče/roza – Razmišljanje o barvi je v Galeriji P74 na ogled do 7. maja.