Foto: Nace Bizilj/z dovoljenjem Muzeja novejše zgodovine Slovenije
Foto: Nace Bizilj/z dovoljenjem Muzeja novejše zgodovine Slovenije

40 let dokumentiral utrip časa
Nace Bizilj je eden nabolj prepoznavnih slovenskih fotoreporterjev 20. stoletja. Izučen za fotografa je pri 18 letih fotografiral Leonida Brežnjeva pri Cekinovem gradu v Ljubljani, pri 24 Josipa Broza - Tita na Dolenjskem. Poklicno pot je leta 1962 začel v uglednem podjetju Foto Slovenija in jo leta 1968 nadaljeval v časopisni hiši Dnevnik. Kot fotoreporter in dolgoletni urednik fotografije je 40 let vizualiziral osebe, prostor in čas, od elit do malega človeka, od politike do športa in kulture, od zgodovinsko ključnih dejanj do dogodkov z obrobja zgodovine.

Sorodna novica Majhni in veliki dogodki 20. stoletja, kot jih je ovekovečil Nace Bizilj

V njegovi karieri ima častno mesto obdobje slovenske politične pomladi, preobrazbe iz socializma v demokracijo in izpolnjene plebiscitarne volje naroda z osamosvojitvijo Slovenije. To je bilo njegovo zlato obdobje fotoreporterstva, ki ga pojmuje kot Pomladni sij, so zapisali v Tam-Tamovi Ulični galeriji.

S slovensko osamosvojitvijo se Biziljeva kariera še zdaleč ni končala, pač pa je prebudila nove izzive, ki jih je udejanjal tudi s satirično Dnevnikovo rubriko Fotografija ne laže. Strast s potovanj po svetu je delil z bralci Nedeljskega dnevnika, za katerega je objavljal fotoreportaže in tako ob fotografijah navduševal tudi z besedo. Leta 2003 se je z upokojitvijo poslovil od tempa dnevnega kreiranja novinarske fotografije.

Bizilj je leta 2010 Muzeju novejše zgodovine Slovenije podaril celotni opus s 300.000 črno-belimi in barvnimi negativi fotografij, nato pa se je posvetil urejanju dokumentacije nacionalno pomembne fotografske dediščine. Sredi lanskega oktobra so se v Muzeju novejše zgodovine Slovenije Bizilju ob 75-letnici njegovega rojstva poklonili z retrospektivno razstavo, ki povzema slovensko zgodovino od 60. let preteklega stoletja do preloma tisočletja.

Fotografije Naceta Bizilja bodo v muzeju na ogled do 16. februarja, v Tam-Tamovi Ulični galeriji pa do 3. februarja.