Andrej Sarabjanov, vodilni ruski strokovnjak za avantgardo, je tudi urednik enciklopedije ruske avantgarde, ki bo čez dve leti izšla v angleščini. Kot je povedal, je identificiral na desetine del umetnikov, kot so Vasilij Kandinski ter zakonca Aleksander Rodčenko in Varvara Stepanova, ki so se znašla v zakotnem muzeju zgodovine v regiji Kirov, 800 kilometrov oddaljenem od Moskve.

Vasilij Kandinski je sprva v rodni Moskvi študiral pravo in ekonomijo, želja, da bi postal slikar, ga je leta 1896 popeljala v Nemčijo. V Münchnu ni študiral le pri Slovencu Antonu Ažbetu, ampak tudi na akademiji pri Franzu Stucku. (Slika je simbolična, ne gre za najdena dela Kandinskega.) Foto: EPA
Vasilij Kandinski je sprva v rodni Moskvi študiral pravo in ekonomijo, želja, da bi postal slikar, ga je leta 1896 popeljala v Nemčijo. V Münchnu ni študiral le pri Slovencu Antonu Ažbetu, ampak tudi na akademiji pri Franzu Stucku. (Slika je simbolična, ne gre za najdena dela Kandinskega.) Foto: EPA

Najdba je umetnostnega zgodovinarja po lastnih besedah "osupnila", saj gre za muzej v mestu Jaransk, ki ima manj kot 16.000 prebivalcev. Med odkritimi umetninami so med drugim trije akvareli Kandinskega in gvaš Stepanove. Ob teh pa tudi "popolnoma neznano" delo Rodčenka iz leta 1915, in sicer sliko na lepenki, ki jo trenutno restavrirajo. Po Sarabjanovem mnenju so bila ta dragocena dela nenadoma prepuščena lastni usodi po predstavitvah v okviru zgodnje sovjetske potujoče razstave leta 1921. Kot borec proti razširjeni prisotnosti ponaredkov del ruske avantgarde zagovarja avtentičnost najdbe v Jaransku in je po poročanju portala The Art Newspaper odprt za tehnično analizo.

Kandinski (1866‒1944) je začel slikati v postimpresionističnem slogu, po študiju konstruktivistov in ekspresionistov pa se je našel v nefiguralnem abstraktnem, vendar še vedno dramatičnem izraznem slikarstvu. Foto: Wikipedia
Kandinski (1866‒1944) je začel slikati v postimpresionističnem slogu, po študiju konstruktivistov in ekspresionistov pa se je našel v nefiguralnem abstraktnem, vendar še vedno dramatičnem izraznem slikarstvu. Foto: Wikipedia

Umetnine, potujoče s konjsko vprego
Stvaritve, ki jih podpisuje Kandinski, so bile strokovnjakom že znane in so bile tudi "na ogled, vendar niso bile v ospredju" na razstavi leta 2005 v Puškinovem državnem muzeju likovnih umetnosti, "toda nihče ni razkril zgodovine pojavitve teh del," je dodal Sarabjanov. Za "skriti zaklad" je izvedel leta 2017 od lokalne kulturne predstavnice Ane Šakine med obiskom v regionalni prestolnici Kirov, kjer umetniški muzej bratov Vasnecov hrani bogato zbirko avantgardnih del. Šakina je v okviru svoje doktorske raziskave iz leta 2008 izbrskala katalog omenjene razstave iz leta 1921. Zgodnja boljševiška oblast je takrat po regiji s konjsko vprego prevažala več kot 350 del umetnikov 20. stoletja.

Dela, skrita pred cenzorsko roko
Glede na evidenco je 85 umetnin ostalo v Jaransku. Približno polovico razstavljenih del pa so v 60. letih preteklega stoletja premestili v Kirov in jih tam shranili oziroma skrili zaradi cenzure sovjetske oblasti, ki je avantgardno umetnost do takrat že zdavnaj prepovedala. Te umetnine so zdaj razstavljene kot del zbirke umetniškega muzeja bratov Vasnecov. Sarabjanov je ta dela še poznal iz časov poznega obdobja Sovjetske zveze, še bolje pa se je z njimi seznanil leta 2015, ko je pripravljal moskovsko razstavo pozabljene avantgardne umetnosti iz pokrajinskih muzejev.

Sorodna novica Javni poziv za pomoč pri iskanju skrivnostno izginule mojstrovine Fride Kahlo

"Redko najdemo neznane umetnine tako pomembnih umetnikov"
Sarabjanov se je odločil skupaj s Šakino, ki je zdaj na čelu muzeja Kirov, in Natalio Murray, predavateljico z londonskega Inštituta za umetnost Courtauld, rekonstruirati razstavo iz leta 1921, ki bo na ogled v Jelcinovem centru v Jekaterinburgu. Postavitev bo tako znova združila dela, ki so bila razdeljena med Kirov in Jaransk. Glede na napovedi bodo postavitev odprli septembra. Še zmeraj pa ni znano, kje je več kot 250 umetnin z izvorne razstave, nekaj drugih del pa bo posodil muzej in razstavni center iz mesta Slobodskoj v Kirovski pokrajini.

"Redko najdemo neznane umetnine tako pomembnih umetnikov," je glede del dejala Natalia Murray. "To je zelo pomembno odkritje, ki ne bo samo na ogled postavilo novih del, ampak bo tudi povedalo neverjetno zanimivo zgodbo potujočih razstav v Rusiji v prvih letih po oktobrski revoluciji," je še dodala.