Vermeerjevo delo Dekle z bisernim uhanom je ena od osrednjih slik Mauritshuisa, kjer hranijo tudi eno ključnih zbirk nizozemske zlate dobe na svetu. Foto: EPA
Vermeerjevo delo Dekle z bisernim uhanom je ena od osrednjih slik Mauritshuisa, kjer hranijo tudi eno ključnih zbirk nizozemske zlate dobe na svetu. Foto: EPA
Sorodna novica Edinstvena priložnost: v Amsterdamu 28 Vermeerjev na kupu

Pieter Roelofs je v svojem zapisu v razstavnem katalogu poudaril, da bi bil biser te velikosti "astronomsko drag". Kot navaja, so biseri v 17. stoletju večinoma prihajali iz ožine med Indijo in današnjo Šrilanko. Znano je, da je leta 1632 nizozemski draguljar plačal 500 funtov za velik biser, kupljen v Londonu, za princeso (to bi danes ustrezalo približno 113.000 evrov). A je bil ta biser verjetno veliko manjši kot ta na Vermeerjevi sliki.

"Ni niti biser niti steklo, preprosto barva"
"Na Vermeerjevem delu vidimo stekleno imitacijo biserov, ki so jih v njegovem času prodajali predvsem beneški pihalci stekla," je zapisal Roelofs. "Ni niti biser niti steklo, preprosto barva," je na vprašanje o uhanu odvrnila direktorica muzeja Mauritshuis Martine Gosselink. Vermeer jo je ustvaril s samo dvema hitrima potezama s čopičem.

Kljub številnim študijam pa ostaja identiteta upodobljenega dekleta še zmeraj neznanka. Čez čas so se pojavila ugibanja, da bi lahko nemara šlo za Vermeerjevo najstarejšo hčer Mario, ki se je rodila okoli leta 1655, tako da bi bila ob nastanku slike stara zgolj približno deset let. Muzej Mauritshuis v Haagu, ki je lastnik slike, jo datira v leto 1665, trenutna retrospektiva v Rijksmuseumu pa nekoliko ohlapneje med leti 1664 in 1667, navaja Art Newspaper.

V filmu Dekle z bisernim uhanom iz leta 2003 je predpostavljeno, da je Vermeerju (Colin Firth) za sliko pozirala hišna pomočnica (Scarlett Johansson). Foto: IMDb
V filmu Dekle z bisernim uhanom iz leta 2003 je predpostavljeno, da je Vermeerju (Colin Firth) za sliko pozirala hišna pomočnica (Scarlett Johansson). Foto: IMDb

Nekoč Dekle s turbanom
Tudi ni širše znano, da je platno svoj zdajšnji naslov dobilo šele relativno pred kratkim. Za ta naslov se je namreč odločil kustos Mauritshuisa Quentin Buvelot za zadnjo Vermeerjevo retrospektivo, ki je bila na ogled tako v Narodni galeriji umetnosti v Washingtonu kot v Mauritshuisu med letoma 1995 in 1996. Do takrat so platno pogosto imenovali Dekle s turbanom.

Še ena od zanimivosti je, da se je slika leta 1881 pojavila kot delo anonimnega umetnika in je bila prodana za dva guldna (manj kot 1 evro). Leta 1903 pa je prešla v zapuščino družine Mauritshuis.

Najobsežnejša Vermeerjeva retrospektiva do zdaj
Velika Vermeerjeva retrospektiva je v Rijksmuseumu sicer na ogled do 4. junija, a je Dekle z bisernim uhanom tako pomembno za Mauritshuis, da se bo predčasno vrnilo in bo v Haagu znova na ogled od začetka aprila. Gre za najobsežnejšo retrospektivo tega umetnika do zdaj. Izmed nekaj manj kot 40 slik, ki jih strokovnjaki pripisujejo Vermeerju, jih je na ogled kar 28.