Spletno razprodajo starih mojstrov je organizirala pariška izpostava dražbene hiše Christie’s. Za pozno kopijo slike Odrešenik sveta (Salvator Mundi) so pričakovali izkupiček zgolj od 10.000 do 15.000 evrov, piše Art Newspaper.

Slika Odrešenik sveta, ki meri 63,2 cm x 51 cm, je ustvarjena na ploščo iz topolovega lesa. Foto: Christie's
Slika Odrešenik sveta, ki meri 63,2 cm x 51 cm, je ustvarjena na ploščo iz topolovega lesa. Foto: Christie's

Usodna privlačnost originala dviga ceno kopijam
Presenetljivo visok znesek, za katerega je bila kupljena kopija, kaže na moč privlačnosti originalnega Odrešenika sveta iz zbirke Francisa Cooka, ki je zdaj last Kraljevine Savdske Arabije. Prav tako na dražbi hiše Christie’s ga je namreč kupil kronski princ Mohamed bin Salman. Javnost slike od takrat ni več videla, kar je le še dodatno prispevalo k skrivnosti, ki jo obdaja, in spodbudilo govorice o njeni usodi.

"Vse o Leonardu da Vinciju sproži najbolj divje strasti," je dejal Pierre Etienne, mednarodni direktor dražbene hiše Christie’s za stare mojstre in 19. stoletje. Ob tem je spomnil na znesek v vrednosti 2,9 milijona evrov, za katerega so leta 2021 pri Christie'su prodali kopijo Mone Lize iz 17. stoletja. Ta je pred tem pripadala zbiratelju in trgovcu Raymondu Hekkingu, ki jo je kupil za protivrednost pet evrov v južni Franciji in do svoje smrti leta 1977 ostal prepričan, da gre za original.

"Italijanska šola, (okoli) 1600, po Leonardu da Vinciju"
Približno 60 cm x 50 cm velika kopija slike Odrešenik sveta je ustvarjena na topolovi plošči. V kataloških opombah dražbene hiše je opisana z besedami "italijanska šola, (okoli) 1600, po Leonardu da Vinciju". Če je navedeni datum pravilen, stvaritev torej nikakor ne prihaja iz njegove delavnice, saj je umrl stoletje prej.

Pomembni deli z restavriranjem niso bili spremenjeni
Etienne je povedal še, da ni bila opravljena forenzična preiskava uporabljenih pigmentov dela, namesto tega je dražbena hiša naročila poročilo o njegovem stanju. Glede na poročilo, ki ga je podpisal neodvisni restavrator Bernard Depretz, obstajajo "številne majhne izgube", navedene v spletnem katalogu, "na Kristusovem rdečem oblačilu, na bradi, nad glavo, na ozadju in na globusu". Ultravijolična preiskava je pokazala več sledi restavriranja, a "ker pomembni deli slike niso bili spremenjeni, se lahko šteje, da je slika v zelo dobrem stanju ohranjenosti", še piše v poročilu. Delo je bilo v lasti družine iz južne Francije, vendar je šlo na dražbo brez kakršnega koli zapisa o daljšem zgodovinskem poreklu.

Leonardov Odrešenik sveta je od leta 2017 v lasti savdskega kronskega princa. Sicer pa je bila šele pred nekaj leti potrjena pristnost tega umetniškega dela, ki uradno pač še ni bila izpodbita. Foto: AP
Leonardov Odrešenik sveta je od leta 2017 v lasti savdskega kronskega princa. Sicer pa je bila šele pred nekaj leti potrjena pristnost tega umetniškega dela, ki uradno pač še ni bila izpodbita. Foto: AP

Več kot 20 znanih kopij Leonardovega Odrešenika sveta
Kustos za italijansko slikarstvo Vincent Delieuvin je v katalogu za razstavo Leonardo v Louvru, ki jo je kuriral leta 2019, naštel kar 22 znanih – in bolj ali manj zvestih – kopij Leonardovega dela Odrešenik sveta. Med njimi je bila tudi dotična kopija, ki s še dvema različicama spada v "družino" treh kompozicij. Od te trojice se je za tisto, ki velja za najkakovostnejšo, izgubila sled po prodaji na dražbi leta 1962. Zanjo velja, da bi lahko bila ustvarjena v Leonardovi delavnici in je bila uvrščena v nekdanje zbirke Richarda Worsleyja ter Victorie Alexandrine Hare in njenega moža Charlesa Anderson-Pelhama.