Pravni strokovnjak Matjaž Nahtigal je v Odmevih opozoril, da lahko, če ne bomo našli ustreznega mehanizma, lahko tudi še ene ustavne obtožbe premierja Janeza Janše, demokracija pri nas umre nepovratno. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona
Pravni strokovnjak Matjaž Nahtigal je v Odmevih opozoril, da lahko, če ne bomo našli ustreznega mehanizma, lahko tudi še ene ustavne obtožbe premierja Janeza Janše, demokracija pri nas umre nepovratno. Foto: TV Slovenija, zajem zaslona

V studiu Odmevov se je o slovenskem neimenovanju delegiranih tožilcev v Bruslju in posledičnem odstopu ministrice za pravosodje Lilijane Kozlovič s pravnim strokovnjakom dr. Matjažem Nahtigalom pogovarjala Tanja Starič.

Kako ocenjujete potezo pravosodne ministrice, odstop?
Menim, da je to popolnoma pravilna poteza. Menim, da je izčrpala vse možnosti zagovarjanja in podpore avtonomnim, neodvisnim strokovnim institucijam, ki delujejo v skladu z zakonodajo in so postavljene v skladu z ustavnimi načeli delitve oblasti. Tako da je njen odstop signal, da so ta načela močno porušena in nas mora vse skupaj zelo skrbeti.

Sorodna novica Evropska tožilka: To resno spodkopava zaupanje. Janša: Nesodelujočim se lahko pridruži še ena država

Pravniki se tu strinjate, pravzaprav nikogar nismo slišali, ki bi imel kakšno drugačno mnenje. Zakaj je vprašanje imenovanja delegiranih tožilcev tako pomembno?
Zato ker se v Bruslju pripravlja nov sklad za okrevanje, ki je do zdaj največji sveženj, in mora biti pod dodatnim strogim nadzorom evropskih institucij, tudi tožilstev, v primeru morebitnih goljufij, finančnih zlorab, da bo zagotovljena transparentnost porabe sredstev, namenskost za okrevanje gospodarstev, za krepitev javnega zdravstva, za zeleno prenovo, za razvoj mladih. Zato mora biti ves čas zagotovljen transparenten in učinkovit neodvisen nadzor. Tudi evropska državna tožilka je v tem kontekstu ta teden opozarjala vse preostale države, žal je med njimi tudi Slovenija, ki svoje obveznosti še niso izpolnile, delegiranja tožilcev. Tožilci morajo biti neodvisni in pripravljeni, da bodo lahko dovolj pogumno pregledovali in zaznavali morebitne goljufije, ki se lahko pri takšnih velikih sredstvih dogajajo, s čimer bi se porušilo zaupanje v evropski sklad za okrevanje, v ta največji projekt, od katerega je v resnici odvisen uspeh ali neuspeh EU-ja v prihodnje. Slovenija tukaj ne odigra pozitivne, konstruktivne vloge, ne za svoj interes razvoja, nujno potrebnega okrevanja, hkrati pa spodkopava skupne evropske cilje v času, ko prevzema predsedovanje EU-ja, kar je popoln absurd.

Minister za gospodarstvo (Zdravko Počivalšek, op. n.) v tem trenutku deluje v nasprotju z interesi slovenskega gospodarstva. Tudi te njegove razlage so približno tako prepričljive, kot so razlage beloruskih oblasti v teh dneh, ki jih lahko poslušamo, in to je pot, ki si je nikakor ne smemo privoščiti v Sloveniji.

O poti v beloruski sistem

Bistvo je nadzor nad silnimi milijardami, ki so predvidene za pomoč, za okrevanje po epidemiji. To je tisto, s čimer se bo ukvarjalo tožilstvo …
In s preprečevanjem velikih goljufij, kot je opozorila evropska državna tožilka, pa tudi s preprečevanjem, da bi ta sredstva šla po strankarskih klientelističnih kanalih, kot lahko to gledamo pri razdeljevanju sredstev tudi pri nas.

Vladna stran namiguje, da postopki niso bili korektni. Kako te postopke ocenjujete vi?
Da so bili opravljeni popolnoma v skladu z veljavnimi praksami in zakonodajo, kar je pojasnil tako generalni državni tožilec kot tožilski svet in pravosodna ministrica. Tukaj ni česar koli dodati. Bile so opravljene analize, objavljen je bil blog v znanem evropskem ustavnem kontekstu Ferfasungsblog, kjer so trije ustavni strokovnjaki zelo dobro analizirali procedure, zakonodajo in tudi kršitve, ki se sistematično, postopoma, a vedno bolj predrzno izvajajo v Sloveniji.

Kaj pa zdaj? Kako je mogoče obnoviti postopek in ali imata predlagana kandidata možnost pritožbe?
Gotovo je tudi to ena izmed mogočih poti procedur, o tem ne bi preveč špekuliral. Mislim, da gre za velike in resne kršitve, na tnalu so celotna načela ustavne demokracije. Demokracija pri nas umira po majhnih korakih, če ne bodo najdeni ustrezni mehanizmi, v končni fazi tudi ponovitev ustavne obtožbe zoper predsednika vlade (Janez Janša, op. n.) z dodatnimi argumenti, ki so tukaj zelo evidentni, menim, da demokracija lahko umre enkrat za vselej in nepovratno.

Evropska tožilka se je oglasila, opozarja na podobne stvari kot vi. Kaj za Slovenijo pomenijo odzivi Bruslja?
Da si zelo slabi svoj položaj, ko je tudi sama potrebna podpore, okrevanja gospodarstva, področja zdravja, okoljskih in drugih razvojnih prioritet. Postajamo vedno bolj nezanesljiva članica, za kar prihajajo signali dnevno. Postaviti samega sebe v takšno situacijo je popolnoma nerazumno in menim, da bomo ceno za to kot gospodarstvo, kot družba, kot posamezniki, strokovnjaki, civilna družba, tudi kulturni ustvarjalci plačevali še dolga leta.

Vlada pravi, v sporočilu ministra Počivalška smo brali, da obstaja sum, da postopki niso bili korektni. Ob tem opozarjajo, da niso vse države že poslale imen svojih tožilcev v Bruselj, pa da je samo Slovenija pod tako hudim pritiskom. Vse države niti ne sodelujejo v tem telesu. Kako to ocenjujete?
Minister za gospodarstvo (Zdravko Počivalšek, op. n.) v tem trenutku deluje v nasprotju z interesi slovenskega gospodarstva. Tudi te njegove razlage so približno tako prepričljive, kot so razlage beloruskih oblasti v teh dneh, ki jih lahko poslušamo, in to je pot, ki si je nikakor ne smemo privoščiti v Sloveniji.

Vabljeni k ogledu prispevka v videu spodaj.

Odstop ministrice za pravosodje Lilijane Kozlovič