Pristojne oblasti v Lizboni (na fotografiji) so prižgale prvo zeleno luč za rudnik na z litijem bogatem severu Portugalske. Foto: AP
Pristojne oblasti v Lizboni (na fotografiji) so prižgale prvo zeleno luč za rudnik na z litijem bogatem severu Portugalske. Foto: AP

Lastnik prihodnjega rudnika, Savannah Resources, je že pozdravil odločitev. Britansko podjetje je prejelo odobritev za projekt že leta 2021, vendar je moralo narediti še nekaj popravkov v načrtih. Portugalska okoljska agencija je zdaj sporočila, da so vlogo odobrili. Podjetje upa na dokončno zeleno luč za rudniški projekt do leta 2024.

Britanski lastniki bodo morali spoštovati vrsto ukrepov, kot so omejeno odstranjevanje rastlinstva z območja projekta, prepoved črpanja vode iz bližnje reke in urejanje okolice po končanem pridobivanju litija. Pripraviti morajo tudi "socialnoekonomski kompenzacijski paket" za občine, v katerih bo rudnik.

Okoljevarstveniki rudniku nasprotujejo

Portugalski okoljevarstveniki in lokalna skupnost v vasi Covas do Barroso, ki je zaradi kmetijske zapuščine uvrščena med zaščitena območja, sicer nasprotujejo pridobivanju litija (fotografiji v objavi na Instagramu). Od oblasti zahtevajo predvsem več transparentnosti in strožjo regulacijo.

Sever Portugalske velja za eno od najbolj z litijem bogatih območij v Evropi. Država je zdaj največja proizvajalka litija v Evropi, vendar ga skoraj izključno prodajajo keramični industriji. Zelo kakovostnega litija, ki ga potrebujejo za proizvodnjo avtomobilskih baterij, skoraj ne proizvajajo.

Odprtje naj bi okrepilo evropsko proizvodnjo električnih vozil

Savannah Resources namerava novi rudnik litija zagnati do leta 2026, njegovo odprtje pa naj bi pomagalo Evropi pri krepitvi neodvisnosti z oskrbo s to želeno surovino, ki jo večinoma pridobivajo v Avstraliji, Južni Ameriki in na Kitajskem.

Pridobivanje litija je tudi skladno s prizadevanji Evropske unije, da bi zgradila lastno dobavno verigo za proizvodnjo električnih vozil, in sicer vse od pridobivanje surovin do gradnje industrijskih obratov za izdelavo baterij. Vse to bo namreč pripomoglo k uresničevanju cilja, da se do leta 2035 postopno opusti prodaja novih vozil na fosilna goriva.