Fotografija je simbolična. Foto: Pixabay
Fotografija je simbolična. Foto: Pixabay
Medvedi
Razširjenost rjavega medveda po Sloveniji, kot jo predstavlja spletna stran http://dinalpbear.eu. Foto: Dinalpbear.eu
- štajerski avtocestni krak: nekaj več kot 10 prehodov;
- podravski krak: nekaj več kot 30 prehodov, od tega so trije ploščati prehodi za dvoživke;
- gorenjski krak: približno 27, v to so vštete tudi poljske poti;
- dolenjski krak: 38 prehodov (pretežno podhodi in prepusti);
- Ljubljana in Primorska: en pokriti vkop. Vir: Dars
Vransko
Avtocesta mimo Vranskega. Foto: BoBo/Peter Strouhal

Lovska družina Vransko je bila danes zjutraj obveščena o treh povoženih medvedjih mladičih na avtocesti med predorom Ločica in cestninsko postajo Vransko. Predvideva se, da se razjarjena medvedka zadržuje na tem območju, zato lovska družina odsvetuje sprehode v naravi, nabiranje gob in podobno, na spletni strani Občine Vransko sporočajo lovci.

Po podatkih prometnoinformacijskega centra je na avtocesti Ljubljana–Maribor med predorom Ločica in priključkom Vransko "zaradi izrednega dogodka" oviran promet.

"Darsovi delavci iz pristojne avtocestne baze Vransko so zavarovali kraj dogodka, odstranili poginule živali in v čim krajšem možnem času omogočili normalen potek prometa po tem delu štajerske avtoceste," so za MMC pojasnili na Darsu. Ker obstaja velika verjetnost, da bo samica pri iskanju potomcev zašla na avtocesto, bo hitrost na odseku do nadaljnjega omejena na 80 kilometrov na uro, so dodali.

Kako so živali zašle tja, še ni jasno. "Po dozdajšnjem pregledu nismo zaznali, da bi bila 1,8 metra visoka žična ograja kakor koli poškodovana."

Križnik: Medvedka nepredvidljiva
Vojko Križnik
iz Lovske družine Vransko je ljudi še posebej pozval, naj se na tem območju ne zadržujejo, saj je medvedka nepredvidljiva in nevarna, sploh zaradi mladičev. Verjetno bo še nekaj časa tam tudi ostala, je napovedal za MMC. Medvedi sicer lahko na noč premerijo tudi do 20 kilometrov.

To je prvič, da so na njihovem predelu povozili kakšnega medveda, je poudaril. Je bilo pa nekaj takega pričakovati, saj je tam medvedja selitvena pot, ki "gravitira" proti Avstriji, avtocesta pa ni urejena za živalske prehode. "To je bilo zgrešeno že od začetka. Že pri gradnji smo opozarjali, da je tu koridor in da bi bil potreben nadhod. Nič se ni naredilo. To je bila napaka in verjetno bodo še kaj povozili," je izrazil nezadovoljstvo.

Medvedi se izogibajo hrupu, ampak ponoči je manj prometa, medvedji mladiči pa "plezajo kot mačke" in zlahka prečijo avtocestno ograjo. In kdo je mladičke povozil? "Verjetno je bil kak tovornjakar, da je vse tri hkrati, ampak to bodo morali najbrž na policiji ugotoviti," je ugibal lovec.

Dars: Do zdaj tam ni bilo medveda na cesti
Na Darsu so za MMC pojasnili, da do zdaj na tem območju niso zaznali niti enega primera, da bi medvedi zašli na avtocesto. Tudi posebnega prehoda (ekodukta) tam ni, je pa v bližini pod avtocesto struga potoka, ki jo po "po navedbah sodelavcev iz avtocestne baze Vransko živali razmeroma pogosto uporabljajo za prehod na drugo stran".

Potrdili so, da je mladičke zbilo tovorno vozilo.

Skrb za prehode
"Za varne prehode živali smo vse podvoze, ki se nahajajo na območjih, kjer so bila evidentirana območja prehajanja živali, prilagodili na način oz. razširili tako, da imajo poleg vozišča v podvozu še dodaten, neutrjen pas za prehajanje živali, tako da znaša običajno skupna širina teh podvozov do 12 metrov, odvisno od potrebne svetle odprtine glede na dolžino podvoza. Dodatno se s podaljšanjem premostitev čez vodotoke zagotavlja tudi potreben pas za prehajanje živali pod mostovi ob vodotokih. Živali uporabljajo za prehajanje tudi številne nadvoze, pri čemer je nekaj objektov, ki so zgrajeni izključno za namen prehajanja živali (ekoduktov), nekaj je tudi razširjenih nadvozov, kjer je poleg lokalne ceste zagotovljena še ustrezna širina travnatega pasu za prehajanje živali. Širina ekoduktov znaša običajno od 25 do 65 metrov. Za manjše sesalce, dvoživke in vidre so prilagojeni tudi prepusti pod avtocestami, ki imajo za prehajanje vgrajeno suho polico," so pojasnili na Družbi za avtoceste.

Povozili veliko živali
Februarja letos je na dolenjski avtocesti osebni avtomobil trčil v medveda. Podobne nesreče so na 610 kilometrih slovenskih avtocest pogoste. Zadnji podatki Darsa so iz leta 2014, ko je pod kolesi samo na avtocestah poleg štirih medvedov med drugim končalo 300 mačk, 260 lisic, 230 srn in 30 psov.


Kako ravnati ob srečanju z medvedom? Nekaj nasvetov ponuja Zavod za gozdove:

- pse vedno na povodce, v spomladanskem času pa je sprehajanje s psi odsvetovano,

- medvede vnaprej opozorite nase z glasno hojo, govorjenjem in drugimi zvoki,

- kadar medveda opazimo od daleč, se mirno umaknimo v smeri prihoda; če medved prihaja v našo smer in nas še ni zaznal, ga z mirnim glasom opozorimo nase in praviloma se bo umaknil,

- če se medved že zapodi proti nam, mirno obstanimo na mestu; skoraj vedno se bo medved ustavil, še preden pride do nas (gre za lažni napad, pri čemer ne pride do fizičnega stika),

- za zaščito v primeru napada medveda je učinkovito tudi obrambno razpršilo proti medvedom, ki je na voljo v nekaterih trgovinah z opremo za dejavnosti v naravi,

- nikoli ne tecimo pred medvedom, saj s tem povečamo možnost napada; izjema je, kadar se lahko umaknemo na varno v nekaj korakih,

- ne zadržujmo se v bližini trupel poginulih divjih ali domačih živali ali neprevidno in nezakonito odvrženih klavniških odpadkov in virov hrane ni v okolici domovanja,

- ne približujmo se medvedjim mladičem, tudi če so videti zapuščeni; če pa jih opazimo, se čim prej umaknimo,

- med oktobrom in majem ne hodimo v bližino medvedjih brlogov in nikoli vanje,

- nikoli namerno ne ponujajmo medvedom hrane.

Še dva nasveta Zavoda za gozdove:

Takojšnje agresivno človekovo reagiranje ob srečanju z medvedom, kot je obmetavanje s kamenjem in drugimi predmeti, v nekaterih primerih medveda lahko sicer res odžene, vendar se navadno medved v takih razmerah počuti še bolj ogroženega, kar možnost napada močno poveča.

Medved, ki se dvigne oz. postavi na zadnje noge, ne izkazuje agresivnosti, ampak želi dobiti le boljši pregled nad okolico. Velikokrat pomaga, če spregovorimo z mirnim glasom; tako bo hitreje spoznal, da ima opraviti s človekom in se nam bo umaknil.

- štajerski avtocestni krak: nekaj več kot 10 prehodov;
- podravski krak: nekaj več kot 30 prehodov, od tega so trije ploščati prehodi za dvoživke;
- gorenjski krak: približno 27, v to so vštete tudi poljske poti;
- dolenjski krak: 38 prehodov (pretežno podhodi in prepusti);
- Ljubljana in Primorska: en pokriti vkop. Vir: Dars
Medvedji mladiči končali pod kolesi
Medvedji mladiči končali pod kolesi