Foto: MMC RTV SLO
Foto: MMC RTV SLO

DZ bo v četrtek predvidoma tretjič obravnaval novelo zakona o pravilih cestnega prometa, ki pa je ni pripravilo pristojno ministrstvo, temveč so jo pripravili kar poslanci DZ-ja.

Pod zakonsko novelo, ki jo na redni junijski seji obravnava državni zbor, je podpisanih 52 poslancev. Prvopodpisana Mojca Žnidarič (SMC) pa je v torek na seji DZ-ja pojasnila, da gre za "zelo kratko novelo zakona o pravilih cestnega prometa". "Predlagatelji želimo s spremembami doseči določene izjeme, pri predpisovanju pogojev za opremljenost vozil, in sicer za skupino petih ali več otrok razširjene družine in za skupino največ osmih otrok, ki jih društvo ali zveza društev ali ustanova, prevaža skladno z namenom njihove ustanovitve," je navedla.

Predlog novele bi med drugim ukinil obvezno uporabo tahografov za prevoze skupin otrok, ki se izvajajo z vozili, zasnovanimi in izdelanimi za prevoze največ osmih potnikov poleg voznika.

"Predlog zakona je namreč nastal na podlagi dolgoletnih prizadevanj Gasilske zveze Slovenije in Olimpijske zveze združenja športnih zvez. Ti namreč že leta opozarjajo, da so zahteve prevozov, ki jih za svoje potrebe opravljajo smučarska, nogometna, rokometna, tudi gasilska in kulturna društva, skorajda izenačene z gospodarsko dejavnostjo opravljanja prevozov v cestnem prometu in s poklicnimi vozniki. Zdajšnji pogoji so neživljenjski, novela pa prinaša rešitve, s katerimi bi se olajšalo delovanje društev pri izvajanju programov otrok in mladine. Ministrstvo za infrastrukturo se je zavzelo za to, da bi ohranili enake varnostne pogoje za vse prevoze skupin otrok, kot jih določata zakona, ki urejata pravila v cestnem prometu in motorna vozila," je še razložila poslanka SMC-ja.

Zakaj poslanci ne počakajo na celovito prenovo cestnih pravil?

Ministrstvo za infrastrukturo je zakonodajo na področju cestnih predpisov želelo prenoviti že v času vlade Marjana Šarca, kar pa jim po njegovem odstopu ni uspelo.

Zdajšnja ekipa ministrstva za infrastrukturo, ki ga vodi Jernej Vrtovec (NSi), pa naj bi prav tako pripravljala svojo različico novele zakona o prometnih pravilih.

Zakaj se poslancem mudi s sprejetjem njihove novele oz. zakaj niso počakali, da bi bila njihova pobuda del celovitejše prenove pravil cestnega prometa? Morda zato, ker tem spremembam niso naklonjeni tisti, ki se podrobneje ukvarjajo s prometno varnostjo.

Predlagatelji zakonske novele se pred tem niso posvetovali z javno agencijo za varnost v prometu (AVP).

"Agencija za varnost prometa s predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa, ki jo je vložila skupina poslank in poslancev, ni bila seznanjena. Prav tako agencija tudi ni pripravila predloga za omilitev zahtev pri prevozih otrok," so za MMC pojasnili na AVP-ju.

"Agencija opozarja, da se morajo prevozi za otroke, ki sodijo med najranljivejše udeležence v prometu, izvajati v tehnično brezhibnih vozilih in skladno z vsemi veljavnimi predpisi in pogoji, pri tem pa je nujno zagotavljati najvišjo mogočo raven njihove varnosti," so še dodali.

Varna pot: Nevarno zniževanje standardov

Bolj ogorčeni so v Zavodu Varna pot, v javnem pozivu so med drugim zapisali, da menijo, da se "pred podajo predloga za zmanjševanje standardov varnosti na cestah poslanki SMC-ja po vsej verjetnosti nista seznanili z vzroki, ki so botrovali vpeljavi teh ukrepov oziroma s posledicami, ko teh ukrepov še ni bilo, ali odgovornostjo, ki lahko nastanejo z njihovo ukinitvijo". "Vaš predlog razumemo kot kratkoročno "darilce", ki pa za seboj lahko pripelje nevarno zniževanje standardov zavarovanja varnosti otrok in mladostnikov na slovenskih cestah," so zapisali.

"Če ne zmorete predlagati ukrepov za povišanje standardov varnosti, vas vsaj prosimo, da ne predlagate zmanjševanja le-teh. Na svojih izvoljenih pozicijah moči lahko izpostavite in predlagajte njihovo nadgradnjo, dodatne programe, aktivnosti, opremo. Če ste s predlogom želeli finančno razbremeniti društva, organizacije, jim raje stopite nasproti in vsem tistim, ki organizirano prevažajo otroke in mladostnike z licencami, sofinancirajte nastale stroške," so še pozvali poslance.

Bulc: Zmotno mnenje nepoznavalcev

Na sporočilo SMC-ja na Twitterju, da njihovi poslanki Mojca Žnidarič in Mateja Udovč opozarjata, da varnost otrok zagotovijo vozniki z lastnim zavedanjem odgovornosti in da tega ne odtehta noben tahograf in tehnični pregled, se je odzvala tudi nekdanja evropska komisarka za transport iz vrst SMC-ja Violeta Bulc, ki je zapisala, da gre za "zmotno mnenje nepoznavalcev".

"Ne ukinjajte tahografov, saj so edini način, da se preveri število delavnih ur, obvezne počitke in nujne prekinitve dela profesionalnih voznikov. Z ukinitvijo tahografov zmanjšujete varnost otrok in vseh ostalih udeleženih v prometu," je še zapisala Bulčeva.

Novelo naj bi podpirala večina poslanskih skupin

V poslanskih skupinah SDS-a, LMŠ-ja, SMC-ja, SD-ja, NSi-ja in DeSUS-a so v predstavitvi stališč poslanskih skupin v torek, kot je poročal STA, napovedali, da bodo predlog novele podprli. Predloga novele naj ne bi podrli v SAB-u, čeprav je pod njega podpisan njihov poslanec Franc Kramar. Predlogu pa najbolj nasprotuje Levica.

"Namesto da bi povečali varnost v cestnem prometu in še dodatno zagotovili varnost otrokom, na katere se tako radi sklicujejo, z amandmajem k zakonu o pravilih cestnega prometa delajo ravno nasprotno – nižajo varnostne standarde prevoza skupin otrok. Z amandmajem so izključili obvezno uporabo tahografa v vseh kombijih, s katerimi se vozijo skupine otrok, ne glede na to, ali gre za tržno ali neprofitno dejavnost, ali prevoz opravlja vrtec v vrtčevskem kombiju ali otroke vozi GoOpti, oziroma kateri od njegovih izvajalcev, ki je pred tem že opravil 20-urno vožnjo po letališčih v Italiji," so zapisali v sporočilu za javnost.

"V praksi to pomeni, da prevozniki otrok ne bodo več zavezani k uporabi tahografa, ki je do sedaj bil predpisan zato, da vozniki ne bi vozili preutrujeni, da se jih ne bi izkoriščalo in sililo v nenormalne delavnike. Medtem pa bodo vozniki kombijev ali tovornjakov, ki prevažajo zelenjavo ali cement, še naprej zavezani k njegovi uporabi, zavoljo varnega in odgovornega upravljanja vozila v cestnem prometu," še opozarjajo v Levici.