Foto: BoBo
Foto: BoBo

Za vožnjo po slovenskih avtocestah in hitrih cestah so z začetkom februarja obvezne e-vinjete, ki so vezane na registrsko številko vozila. Letne e-vinjete veljajo eno leto od izbranega datuma, ki ga vozniki določijo ob nakupu. Večina letnih vinjet velja od 1. febuarja oz. – kot so za MMC pojasnili na DARS-u – je takšnih približno 98 odstotkov vseh prodanih e-vinjet.

"Naloga uporabnika je, da prodajalcu točno pove, kdaj naj začne veljati e-vinjeta in za kateri cestninski razred jo potrebuje. Imamo kar nekaj primerov, ko kupijo vinjeto za kombi, namesto za avto in obratno. Tudi to je naloga uporabnika. Prodajalec tega ne more vedeti. Ter pravilen vnos registrske številke. Na spletu jo mora uporabnik vnesti dvakrat. S tem skušamo zmanjšati število napak," je za Radio Slovenija povedala direktorica s področja cestninjenja na Darsu Branka Videtič.

Cene vinjet ostajajo nespremenjene, novost pa je, da letna vinjeta ni več vezana na koledarsko leto. Enako kot doslej elektronske vinjete omogočajo uporabo avtocest in hitrih cest v določenem časovnem obdobju. Za osebna in kombinirana vozila eno leto, mesec ali teden, za motorna kolesa pa eno leto, pol leta ali teden. Vse vrste e-vinjet je mogoče kupiti do največ 30 dni pred izbranim datumom začetka veljavnosti.

Vinjete bodo odslej preverjali s stacionarnimi in prenosnimi kamerami. Sistem bo deloval tako, da bodo registrske številke vozil nadzirale kamere, nameščene na avtocestnem omrežju, na nadzornih točkah in v vozilih cestninskega nadzora. Ko bo sistem preveril vozilo, za katerega je kupljena e-vinjeta, bo ta podatek takoj izbrisan iz sistema in o uporabi cestninske ceste v sistemu ne bo ostala nobena sled.

Globa za kršitev 300 evrov

Če se registrska številka v sistemu ne bo ujemala z registrsko številko vozila, cestnina za vozilo ne bo plačana, kar je prekršek. Globa za avtocestno vožnjo brez vinjete je 300 evrov. Domači kršitelji bodo plačilni nalog in račun za vinjeto dobili po pošti, medtem ko bodo tujci obravnavani, preden zapustijo državo.

Novost elektronske vinjete je tudi, da bodo vozniki ob odjavi vozila iz prometa lahko zahtevali povračilo neizkoriščene vrednosti letne e-vinjete (in polletne za motorna kolesa). Če bodo vozilo prodali, bodo do vračila sorazmernega deleža vrednosti e-vinjete upravičeni le, če novi lastnik vozila ne bo registriral z isto registrsko številko.

Koliko kršiteljev brez e-vinjete so že odkrili – na Darsu pravijo, da bodo prve podatke objavili v četrtek.

Lani izdanih največ glob

"V letu 2021 so cestninski nadzorniki izdali 68.224 plačilnih nalogov zaradi neuporabe ali nepravilne uporabe vinjete, kar je največ od leta 2008, odkar so pri nas za vožnjo po avtocestah obvezne vinjete (doslej so jih največ v letih 2016 in 2017, v vsakem od teh dveh let po nekaj več kot 56.000). Globe se sicer v celoti stekajo v državni proračun in niso prihodek družbe Dars," so še pojasnili.

Manjša prodaja letnih vinjet med epidemijo

V obdobju 1. december–31. januar, ko večina slovenskih lastnikov vozil nabavlja nove letne vinjete, je bilo letos prodanih več letnih vinjet, vendar manj kot pred epidemijo covida-19. Leta 2019 in 2020 je v tem obdobju Dars prodal več kot 600.000 letnih vinjet, leta 2018 več kot 588.000, leta 2017 pa več kot 566.000, letos pa nekaj manj kot 520.000.

Med tujci največ e-vinjet kupili Avstrijci

Na Darsu so tudi pojasnili, da je bilo do prejšnjega tedna največ slovenskih kupcev e-vinjet (88 odstotkov), med tujci pa jih je bilo največ z avstrijsko registrsko tablico (5 odstotkov), sledijo jim tisti s hrvaškimi (2 odstotka), nemškimi (2 odstotka) in italijanskimi (odstotek) registrskimi označbami, potem pa v manjšem številu vozniki iz BiH-a, Švice, Madžarske, Srbije, Romunije, Češke, Slovaške, Poljske, Ukrajine, Bolgarije, Makedonije, Belgije, Francije, Romunije … Nakupi vinjet so bili opravljeni za vozila z registrskimi označbami iz 45 različnih držav. Po ena slovenska e-vinjeta že velja tudi za avtomobile iz Južne Koreje, ZDA, Kanade, Vatikana, Andore in San Marina.