Foto: Državni zbor
Foto: Državni zbor

Preiskovalna komisija DZ-ja ugotavlja politično in drugo odgovornost nosilcev javnih funkcij zaradi suma političnega vmešavanja v gradnjo javnega povezovalnega kanala C0 in suma, da so oziroma so bili postopki pri tem vodeni nepregledno, nezakonito in z izigravanjem zakonodaje.

Sorodna novica Pirc Musar o kanalu C0: Zdelo se mi je res nenavadno, da presoja vplivov na okolje ni bila potrebna

Komisija je prvo zaslišanje opravila v torek, danes pa je zaslišala Jureta Lebna, ki je bil minister za okolje in prostor od septembra 2018 do februarja 2019 v vladi Marjana Šarca. Takrat se je projekt C0 že izvajal, prvo gradbeno dovoljenje je bilo izdano leta 2014, uvedba izvajalca v gradbena dela pa sega v leto 2017.

Na vprašanje predsednice komisije Anje Bah Žibert (SDS), ali bi morala biti v primeru kanala C0 narejena presoja vplivov na okolje, je Leben odvrnil, da so pristojni na Agenciji RS za okolje in ministrstvu zagotovo toliko strokovni, da znajo oceniti, kdaj je kaj potrebno in kdaj ne. "Minister se vsebinsko v te postopke ne sme vtikati," je dejal.

Sam verjame v strokovnost vseh, ki so izdajali dovoljenja. "Verjamem, da bi pri npr. petih izdanih gradbenih dovoljenjih pri nekom zasvetila lučka, če bi bilo kaj narobe," je dejal. Hkrati pa je dodal: "Za ta projekt bi morala biti celovita presoja vplivov na okolje narejena na začetku, preden se je začel izvajati."

Okoljski pravnik Aljoša Petek je pred časom za MMC dejal, da je je šlo pri kanalu C0 za "drobljenje postopkov". "Projekt se razdeli na tako majhne projekte, da ne padejo pod zakonsko obveznost presoje vplivov za okolje."

Potrdil je, da je v času svojega ministrovanja naročil notranjo revizijo projekta, ki je po besedah Bah Žibert pokazala hude nepravilnosti. "Pri tako velikem projektu je prav, da smo naredili revizijo, je pa bilo po mojem mnenju že prepozno, saj se je projekt že izvajal," je dejal. Zanjo se je sicer odločil, ker se je takrat o projektu C0 veliko govorilo.

"To je največ, kar sem lahko naredil," je dejal glede revizije in dodal, da njenih ugotovitev ne pozna, saj takrat ni bil več minister. Na splošno pa je prepričan, da morajo ministri za okolje in prostor varovati področje dela, za katero so pristojni. "Tako da vodne vire v Sloveniji je treba varovati, ker to je naša nafta," je dejal.

Gradbena dela na kanalu C0 februarja lani. Foto: BoBo
Gradbena dela na kanalu C0 februarja lani. Foto: BoBo

Simon Zajc: Tista gradbena dovoljenja so bila izdana nepravilno

Več o omenjeni reviziji je članom komisije povedal Simon Zajc, ki je bil za ministra za okolje in prostor imenovan po Lebnovem odstopu. Revizija je pokazala, da je bilo zaporedje postopkov napačno, da se je spregledalo kar nekaj zahtev zakona o varstvu okolja, da so samo kljukali soglasja, niso pa jih vsebinsko presojali, je naštel.

Podobno je pokazal pravni pregled gradbenih dovoljenj, ki so ga naročili po reviziji. "Tista gradbena dovoljenja so bila izdana nepravilno, nekatera tudi nezakonito," je dejal in dodal, da so bila takrat že vsa pravnomočna in inšpekcija ni mogla kaj dosti ukrepati. "Ko imaš pravnomočno gradbeno dovoljenje, je težko popravljati za nazaj," je povedal.

Tako kot Leben je dejal, da bi projekt potreboval presojo vplivov na okolje. "Želel sem si, da bi bila narejena že v mojem času," je dejal Zajc, ki je bil na položaju okoljskega ministra do Šarčevega odstopa januarja 2020 in posledično razpada vlade.

Podrobneje se je v tistem času s projektom ukvarjal Aleš Prijon, ki ga je Zajc izbral za svojega državnega sekretarja. "To je potencialno zelo nevaren projekt, postopkovno smo ugotovili, da je bil večkrat nezakonit in tudi tehnično problematičen," je opozoril.

Poudaril je, da je glede kanala C0 zelo veliko stvari narobe. Kot prvo je izpostavil napačno traso, saj kanal poteka po ožjem vodovarstvenem območju in poleg tega zelo lomi svojo pot. Ko se je leta 2010 sprejemal občinski prostorski načrt, bi se mu zdelo smiselno narediti tudi presojo vplivov na okolje, navsezadnje zato, da "bi meščani imeli občutek, da država skrbi zanje".

Težavo vidi tudi v tem, da je za kanal C0 že projektno predvideno, da bo malo puščal. Prav tako je opozoril na nepravilnosti v upravnih postopkih. "Odkrili smo celo goljufije, namreč z vidika lažnih navedb, tega je bilo kar nekaj," je dejal in povedal, da so zato tudi podali kazensko ovadbo. "Ta trasa je bila izbrana, ker je najcenejša," je prepričan.

Na ministrstvu so takrat načrtovali, da bodo presojo vplivov na okolje od investitorja zahtevali, ko bo prišel po gradbeno dovoljenje za še zadnjih 120 metrov trase, ki mu je takrat manjkalo. Toda prej je Šarec odstopil in je vlada razpadla. So pa na podlagi priporočila DZ-ja proti koncu leta 2019 med drugim naložili inšpekciji, naj preveri projekt in v primeru nezakonitosti ali kakršnih koli napak gradnjo ustavi. "Šli so večkrat in rekli, da niso našli ničesar nezakonitega in da projekta ne bodo ustavili," je povedal.

Leben je razkril še, da bo glede postopka projekta C0 potekala arbitraža, nato se je Bah Žibert odločila v tem delu zaslišanje nadaljevati za zaprtimi vrati.

Povezovalni kanal C0 bo povezal kanalizacijska sistema Medvod in Vodic z osrednjo ljubljansko čistilno napravo ter je del 111 milijonov evrov vrednega projekta Odvajanje in čiščenje odpadne vode na območju vodonosnika Ljubljansko polje, za katerega je Slovenija prejela tudi evropska sredstva in bi moral biti končan do leta 2021.