Otroški parlament organizira Zveza prijateljev mladine Slovenije. Foto: DZ/Matija Sušnik
Otroški parlament organizira Zveza prijateljev mladine Slovenije. Foto: DZ/Matija Sušnik

Mladi parlamentarci so v okviru letošnje teme – duševno zdravje otrok in mladih – v dopoldanskem delu razpravljali v štirih delovnih skupinah, nato pa še na plenarnem zasedanju, ki so se ga udeležili tudi premier Robert Golob in nekateri ministri ter predstavniki drugih nacionalnih institucij. Spregovorili so o tem, kaj je duševno zdravje, o vplivih okolja na duševno zdravje, o virih pomoči ter o spremembah za krepitev razvoja.

Udeleženci so v uvodu poudarili, da je po epidemiji covida-19 njihovo duševno zdravje bistveno slabše, zato se želijo o tem pogovarjati. Podobno je v jutranjem uvodnem nagovoru omenila tudi predsednica DZ-ja Urška Klakočar Zupančič, ki meni, da je duševno zdravje pri nas premalo sistemsko urejeno področje. Mlade je pozvala, naj svoja čustva izrazijo in naj jih ne bo nikoli sram prositi za pomoč.

Tudi predsednica ZPMS-ja Darja Groznik je poudarila, da je odgovor pogovor in da duševno zdravje ne sme biti tabutema. Mlade je pozvala k prijateljstvu, sodelovanju in nudenju pomoči.

Podobno so v plenarnem delu zasedanja, ko so predstavili ugotovitve in nanizali svoje predloge, osnovnošolci poudarili pomen prijateljev in pogovorov z njimi o svojih težavah. Ob tem so nekateri menili, da imajo zunaj šole premalo prostora za druženje s prijatelji, predlagali so dejavnejše odmore med poukom in dodatne športne dejavnosti, pa tudi da pri predmetih, kot sta likovni pouk in šport, ne bi imeli ocen, temveč bi dajali večji poudarek odnosom. "Tako bi imeli več ljudi, ki bi jim zaupali, in tako reševali svoje težave sproti," je pojasnil osnovnošolec iz Kopra.

Mladi predlagali obvezna izobraževanja za starše

Toda najstniki niso sposobni rešiti vseh težav, zato je potrebna pomoč odraslih, je bilo slišati. Po mnenju nekaterih so primaren vir pomoči mladim starši, a ob tem opozarjajo, da so nekateri o tem premalo izobraženi in ozaveščeni. Tako je bilo slišati več predlogov o obveznih izobraževanjih za starše, ki bi jih ob neudeležbi lahko tudi kaznovali. Podobno bi si več znanja želeli tudi pri učiteljih, pa tudi sami bi se želeli bolje izobraziti, da bi duševne težave lažje prepoznali pri svojih prijateljih.

Mladi bi si želeli lažjega dostopa do psihiatrov in psihologov, ki jih pri nas primanjkuje. Tako so razmišljali tudi o ukrepu povečanega vpisa v izobraževanje za te poklice. Prav tako bi si želeli več svetovalnih delavcev na šoli. Luka iz osrednjeslovenske regije je denimo omenil, da bi se morali o duševnem zdravju pogovarjati že od malih nog, saj če se začnejo kot najstniki, jim je nerodno, če bi bili tega navajeni od malega, pa jim to ne bi bilo nič posebnega.

Spregovorili so tudi o vplivu družbenih omrežij na duševno zdravje in mlade pozvali, naj se ne primerjajo preveč s podobami vplivnežev. Po drugi strani pa so nanizali tudi nekatere pozitivne plati spleta, saj da lahko tam najdejo tudi potrebno pomoč. Opozorili so, da sta potrebna selektivno izbiranje vsebin na spletu in kritično razmišljanje.

Pozivom mladih o destigmatizaciji duševnega zdravja se je pridružil tudi Golob, ki je mlade spodbudil, naj o tej temi tako kot danes govorijo vsak dan. Med drugim jih je pozval, naj si tudi sami pomagajo pri svoji samopodobi s športom in hrano, se borijo proti sovražnemu govoru na spletu ter pomagajo prijateljem, ki se znajdejo v stiski.

Da so prvi psihiater prijatelji, je poudaril tudi minister za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti Luka Mesec. Zato je mlade pozval, naj imajo dobre prijatelje in naj bodo tudi sami dobri prijatelji.

Za destigmatizacijo področja duševnega zdravja se je prav tako zavzel minister za zdravje Danijel Bešič Loredan, ki želi, da bi razumeli, da je duševno zdravje enako pomembno kot fizično. Napovedal je več vladnih ukrepov na tem področju.

Po besedah ministra za vzgojo in izobraževanje Darja Felde je eden ključnih dejavnikov pri duševnem zdravju okolje. Kot je dejal, ima šola sicer svoje zahteve, ki so gotovo vir stresa, po drugi strani pa se je v epidemiji pokazalo, da ima šola tudi pozitivno vlogo, saj se s socialnimi stiki krepi duševno zdravje. Temu bodo po njegovih napovedih dali velik poudarek tudi pri posodobitvi kurikula.