V množičnem trku takoj po začetku dirke je bilo udeleženih 12 dirkalnikov. Foto: Youtube/zajem zaslona
V množičnem trku takoj po začetku dirke je bilo udeleženih 12 dirkalnikov. Foto: Youtube/zajem zaslona

Dirka za VN Belgije v Spa-Francorchampsu že od nekdaj velja za izjemno zanimivo in nepredvidljivo preizkušnjo v kraljici motošporta. Nad dirkališčem, ki je umeščeno v ardenskih gozdovih in ga večina dirkačev naravnost obožuje, se pogosto raztrga oblak in dodatno začini dogajanje.

Dirka leta 1998 ni bila izjema in še danes velja za eno najboljših, najvznemirljivejših deževnih dirk v zgodovini formule ena. Lahko poskusite, a težko boste našli nedeljsko preizkušnjo s toliko incidenti, drame in presenetljivim razpletom, ki so jim bili ljubitelji bencinskih športov priča tistega deževnega dne pred natanko 25 leti.

Start dirke je bil zelo kaotičen. Razmere so bile grozne. Ko sem zapeljal v uvodni zavoj La Source, ni bilo nobene vidljivosti. Zatem sem zaviral, ko sem zaslutil, da se nekaj pred menoj dogaja. Nekdo me je zadel od zadaj, zavrtelo me je, zadet sem bil tudi s strani, nato sem se zapletel v eno veliko zmešnjavo. Drugi trk je poškodoval mojo roko, k sreči ni nič zlomljeno, a je zelo boleče. Dirkalnik je bil v zelo slabem stanju. Če se ozrem nazaj, bi moralo vodstvo dirko začeti za varnostnim avtomobilom.

Rubens Barrichello v poročilu komisarjem FIA

Häkkinen za več kot sekundo ugnal Schumacherja
Že kvalifikacije za nedeljsko dirko so malce nakazale, da utegne postati belgijski konec tedna eden najvznemirljivejših. V zloglasnem sklopu zavojev Eau Rouge sta s steze zletela Mika Salo (Arrows) in aktualni svetovni prvak Jacques Villeneuve z williamsom, medtem ko je vodilni dirkač v skupnem seštevku za svetovno prvenstvo Mika Häkkinen z mclarnom osvojil 'pole'. Moštvenega kolega Davida Coultharda je ugnal za 16 desetink sekunde, tretji je bil Damon Hill v jordanu, šele četrti je Häkkinenov največji tekmec Michael Schumacher, ki je s ferrarijem za Fincem zaostal že za kar 1,3 sekunde. Nemec, ki je bil zaradi nešportne poteze na sklepni dirki prejšnje sezone v Jerezu črtan iz skupnega seštevka, je želel po zmagi na Hungaroringu še enkrat izzvati Häkkinena in z morebitnim slavjem ob ugodnem razpletu znova skočiti na vrh seštevka.

V kaosu deževnega množičnega trka
Tisto poletno nedeljo je deževalo kot za stavo, a kljub slabim vremenskim razmeram se je vodstvo dirke odločilo, da se bo VN Belgije 1998 začel s klasičnim startom, in ne za varnostnim avtomobilom, kot so to storili leto prej. Poteza, zaradi katere so bili ljubitelji formule ena priča največjemu množičnemu trku v zgodovini in vsesplošnemu kaosu po uvodnem zavoju. Coulthard je po zavoju La Source izgubil nadzor nad svojim dirkalnikom, trčil v zid in poskrbel za množični trk, ki mu v elitnem razredu motošporta še niso bili priča. Karbonski deli različnih dirkalnikov in pnevmatike so frčali po zraku, na koncu je bilo v trk udeleženih 12 dirkalnikov, a čudežno le štirje dirkači po več kot enourni prekinitvi dirke niso mogli nadaljevati, bodisi zaradi poškodb bodisi zaradi težav z rezervnim dirkalnikom. Ricardo Rosset (Tyrrell), Salo (Arrows), Olivier Panis (Prost) in Rubens Barrichello (Stewart) se niso udeležili ponovnega starta.

Mika Häkkinen si je po sila uspešnih kvalifikacijah od dirke veliko obetal, a kaj kmalu je bilo njegovega nastopa konec. V boju z Michaelom Schumacherjem je po vnovičnem štartu potegnil krajšo, nato je vanj trčil še Johnny Herbert za točkovno ničlo. Foto: EPA
Mika Häkkinen si je po sila uspešnih kvalifikacijah od dirke veliko obetal, a kaj kmalu je bilo njegovega nastopa konec. V boju z Michaelom Schumacherjem je po vnovičnem štartu potegnil krajšo, nato je vanj trčil še Johnny Herbert za točkovno ničlo. Foto: EPA
Damon Hill je moral takole v 8. krogu pred slovito avtobusno postajo predati vodstvo Michaelu Schumacherju, ki je mimo Britanca švignil po notranji strani. Nemec si je v naslednjih krogih privozil več kot pol minute prednosti. Foto: EPA
Damon Hill je moral takole v 8. krogu pred slovito avtobusno postajo predati vodstvo Michaelu Schumacherju, ki je mimo Britanca švignil po notranji strani. Nemec si je v naslednjih krogih privozil več kot pol minute prednosti. Foto: EPA

Hill prevzel vodstvo, Häkkinen odstopil
Steza je bila očiščena, vse je bilo pripravljeno za ponovni start dirke. Pričakovati je bilo mogoče, da bodo tokrat dirkači brez večjih posebnosti speljali prvih nekaj zavojev, vendar se to ni zgodilo. Na presenečenje vseh je mimo Häkkinena v vodstvo švignil Hill, največja protagonista svetovnega prvenstva sta se nato udarila za drugo mesto, krajšo je potegnil Häkkinen, ki je za trenutek izgubil nadzor nad mclarnom in se zavrtel. Ko ga je nato 'pobral' še sauber Johnnyja Herberta, je bilo njegove dirke tudi uradno konec. Rezervnega dirkalnika ni imel na voljo, do konca dirke je lahko le še nemo opazoval dogajanje iz garaže.

Michael Schumacher je po trku z Davidom Coulthardom v 25. krogu belgijske preizkušnje ostal brez sprednjega krilca in sprednje desne gume. S poljubom sreče se mu je ponudila izjemna priložnost, da z zmago ob točkovni ničli največjega tekmeca Häkkinena zavzame vrh skupnega seštevka, a po neumnosti jo je zapravil ob prehitevanju za krog zaostalega Škota. Po odstopu je bil besen kot ris, dirkača McLarna je celo obtožil, da ga je na progi želel ubiti. Foto: EPA
Michael Schumacher je po trku z Davidom Coulthardom v 25. krogu belgijske preizkušnje ostal brez sprednjega krilca in sprednje desne gume. S poljubom sreče se mu je ponudila izjemna priložnost, da z zmago ob točkovni ničli največjega tekmeca Häkkinena zavzame vrh skupnega seštevka, a po neumnosti jo je zapravil ob prehitevanju za krog zaostalega Škota. Po odstopu je bil besen kot ris, dirkača McLarna je celo obtožil, da ga je na progi želel ubiti. Foto: EPA

Schumacher zapeljal na čelo kolone
Michaelu Schumacherju se je nepričakovano ponudila izjemna priložnost. Po kvalifikacijah je bil precej poklapan, a v sili nedeljskih razmer je lahko z zmago celo zavzel vrh skupnega seštevka! V ravnini pred zavojem Les Combes je prehitel moštvenega kolega Eddieja Irvina in začel lov na vodilnega Hilla, ki se s slabšim jordanom ni mogel zares odlepiti. Dokončno je položil orožje po hitrem zavoju Blanchimont pred slovito avtobusno postajo, ko ga je Schumacher prehitel po notranji strani in se mu odpeljal. Razmere se na progi niso spremenile, po postankih so dirko predčasno končali še Villeneuve, Esteban Tuero (Minardi), Jos Verstappen (Stewart) in Toranosuke Takagi (Tyrrell). Od 18 dirkačev, ki so se udeležili ponovnega starta, jih je dirko nadaljevalo le še deset. A tudi ta številka je hitro padla ...

No, Michael, sem nadaljeval, če sva poštena, si se ti zabil vame, nisem bil jaz tisti, ki je vzvratno zapeljal vate. Vse skupaj je vodilo v pogovor, v katerem sem mu dejal, da se tudi on gotovo včasih zmoti. Nekaj časa si je vzel za razmislek in odgovoril: ne, kolikor se spomnim, ne.

David Coulthard

25. krog usoden za oba ferrarija
Za enega izmed vrhuncev dirke je poskrbel 25. krog. Irvine je precenil zavoj Les Combes in razbil sprednji del svojega ferrarija, še večjo neumnost si je privoščil Schumacher. Ta si je nabral že več kot 40 sekund prednosti pred Hillom, ko je obtičal za za krog zaostalim Coulthardom. Škot, ki je po radijski zvezi dobil ukaz, naj se umakne, je to tudi storil. Upočasnil je vožnjo in se premaknil na rob proge. Schumacher za njim tega ni pričakoval, ob pospeševanju je s sprednjim desnim delom zadel zadek Coulthardovega mclarna in ostal brez sprednje gume. Katastrofalen krog za moštvo iz Maranella, ki je v zgolj nekaj sekundah ostalo brez obeh dirkačev na progi.

Michael, besen kot ris, napadel Davida
Nekaj minut zatem so kamere v svet ponesle sliko razbesnjenega Schumacherja, ki je jezno korakal proti McLarnovi garaži, kjer so popravljali razbitega mclarna. S Coulthardom je želel fizično obračunati, prišlo je do vsesplošnega prerivanja, dogodek pa je spominjal na incident z istega prizorišča nekaj let predtem, ko je besen Nigel Mansell za ovratnik zgrabil Ayrtona Senno. Po dirki je želel vodja formule ena Bernie Ecclestone zakopati bojno sekiro med obema dirkačema, pozval ju je na sestanek v svoj avtobus. "Priznal sem svojo vlogo pri trku, hkrati pa sem od Michaela zahteval, da mora tudi sam prevzeti odgovornost za odstop. Odvrnil je, da tega ne vidi tako," se je leta pozneje v Netflixovem dokumentarcu spomnil Coulthard. "No, Michael, sem nadaljeval, če sva poštena, si se ti zabil vame, nisem bil jaz tisti, ki je vzvratno zapeljal vate. Vse skupaj je vodilo v pogovor, v katerem sem mu dejal, da se tudi on gotovo včasih zmoti. Nekaj časa si je vzel za razmislek in odgovoril: ne, kolikor se spomnim, ne," je še dodal Škot.

Vrhunci VN Belgije 1998

Vrhunce dirke za VN Belgije 30. avgusta 1998 v Spa-Francorchampsu si lahko ogledate tukaj.

Takole sta Damon Hill in Ralf Schumacher na odru za zmagovalce zalila svojega šefa Eddieja Jordana. Irec je s svojim moštvom v formulo ena prodrl leta 1991, zadnjo dirko je odpeljal leta 2005. Odpeljal je 250 dirk, dobil jih je štiri (VN Belgije 1998, VN Francije 1999, VN Italije 1999 in VN Brazilije 2003). Ob Hillu sta mu zmage prinesla še Heinz-Harald Frentzen (2) in Giancarlo Fisichella. Foto: EPA
Takole sta Damon Hill in Ralf Schumacher na odru za zmagovalce zalila svojega šefa Eddieja Jordana. Irec je s svojim moštvom v formulo ena prodrl leta 1991, zadnjo dirko je odpeljal leta 2005. Odpeljal je 250 dirk, dobil jih je štiri (VN Belgije 1998, VN Francije 1999, VN Italije 1999 in VN Brazilije 2003). Ob Hillu sta mu zmage prinesla še Heinz-Harald Frentzen (2) in Giancarlo Fisichella. Foto: EPA

Mislil sem, da me bo objel in mi čestital za dvojno zmago, saj je kariero v formuli ena začel prav z nami. Ampak ne, to ni Michael. Začel je kričati name, zasul me je s kletvicami, tudi jaz mu nisem ostal dolžen. Zaj*bal si mojega brata, nikoli več ne bo dirkal zate, mi je zabrusil. Odvrnil sem mu, da je stvar povsem preprosta: preglej njegovo pogodbo, v tem si zelo dober. Obstaja odkupna klavzula. Plačaj mi dva milijona funtov in lahko ga odpelješ kamor želiš. To je naposled tudi storil.

Eddie Jordan o soočenju z Michaelom Schumacherjem po dirki

Jordan presenetljivo do dvojne zmage
Zlata priložnost, da bi z zmago v Ardenih zasedel vrh skupnega seštevka, je dobesedno splavala po vodi. Nemčev odstop pa je bil voda na mlin Jordanu, ki je imel na čelu kolone naenkrat oba svoja dirkača. A tudi tu je prišlo do kratkega stika. Jordanov drugi dirkač, Michaelov brat Ralf Schumacher, je v zaključku dirke stopil zaostanek za Hillom, svetovnim prvakom iz leta 1996, in kazalo je, da utegne celo zmagati. "Če se spustiva v boj, lahko oba ostaneva brez uvrstitve. Če ne pride do tega, lahko končava na prvem in drugem mestu. Naj se Eddie odloči, kaj želi," je po radijski zvezi moštvu sporočil Hill. Eddie Jordan, ki je med dirko videl že dovolj zdrsov in trkov, je ukazal obdržati trenutna položaja. Ukaz, ki se ga je Hill razveselil, Schumacher precej manj. Ekipi sta prinesla prvo (in edino dvojno) zmago v formuli ena. To je bila za rumeno moštvo sicer 126. dirka med elito. Tretje mesto je osvojil Jean Alesi s sauberjem.

Michael Schumacher pred natanko 25 leti ni imel svojega dne v ardenskih gozdovih. Foto: EPA
Michael Schumacher pred natanko 25 leti ni imel svojega dne v ardenskih gozdovih. Foto: EPA

Schumacher: Zaj*bal si mojega brata!
Leta pozneje je Jordan v podkastu F1 Nation osvetlil dogajanje po dirki in razkril, da ga je v Paddocku napadel Michael Schumacher, ki se ni strinjal z odločitvijo, da se njegovemu mlajšemu bratu v zaključku dirke prepreči boj za zmago. "Michael se je tistega dne boril z vsemi," je povedal Jordan in nadaljeval: "Začelo se je z besom v McLarnovi garaži, kar je bilo za nas super, saj smo se lahko mirno osredinili na dogajanje na stezi. Potem pa je po dirki stopil do mene. Mislil sem, da me bo objel in mi čestital za dvojno zmago, saj je kariero v formuli ena začel prav z nami. Ampak ne, to ni Michael. Začel je kričati name, zasul me je s kletvicami, tudi jaz mu nisem ostal dolžen." Prišlo je celo do prerivanja. "Zaj*bal si mojega brata, nikoli več ne bo dirkal zate, mi je zabrusil. Odvrnil sem mu, da je stvar popolnoma preprosta: preglej njegovo pogodbo, v tem si zelo dober. Obstaja odkupna klavzula. Plačaj mi dva milijona funtov in lahko ga odpelješ, kamor želiš. To je naposled tudi storil," je še povedal kultni Irec.

Ralf je moral na prvo zmago še malce počakati
Ralf Schumacher je do konca sezone kot Jordanov dirkač še enkrat stopil na oder za zmagovalce, in sicer že na naslednji dirki v Monzi, kjer je VN Italije končal na 3. mestu. Na zadnjih dveh dirkah sezone je odstopil, potem pa je postal član Williamsa, s katerim je leta 2001 vendarle prvič okusil slast zmage na VN Kanade v Montrealu. Pa njegov starejši brat? Zmaga v Spa-Francorchampsu bi mu pred finalom sezone, dirko za VN Japonske v Suzuki, prinesla 6 točk naskoka, tako pa je pred japonskim dirkaškim koncem tedna lovil 4 točke zaostanka. Na koncu je tako ali tako odstopil 20 krogov pred ciljem, naslov svetovnega prvaka pa je pobral Häkkinen, ki je vajo ponovil še leto dni pozneje. Michael je moral na svoj tretji naslov svetovnega prvaka oziroma svoj prvi s ferrarijem počakati vse do leta 2000, ko se je začelo zmagovito obdobje poskočnega konjička iz Maranella.

Dirka za motošportne anale
Obupne vremenske razmere, množični trk, prekinitev, varnostni avtomobili, bes dirkačev, prerivanja v boksih med dirko in po njej, ostre besede in Eddiejevo poskakovanje po neverjetni dvojni zmagi ... ni kaj, Spa-Francorchamps je v enem popoldnevu avgustovskega dne leta 1998 ljubiteljem formule ena postregel z več vznemirjenja, kot ga moderna formula ena premore v celotni sezoni.


Dirka za VN Belgije 1998, Spa-Francorchamps

#DirkačMoštvoČas
1Damon HillJordan-Mugen-Honda1:43:47,407
2Ralf SchumacherJordan-Mugen-Honda+0,932
3Jean AlesiSauber-Petronas7,240
4Heinz-Harald FrentzenWilliams-Mecachrome32,243
5Pedro DinizArrows51,682
6Jarno TrulliProst-Peugeot2 kroga
7David CoulthardMcLaren-Mercedes5 krogov
8Šindži NakanoMinardi-Ford5 krogov
Odstop: Ricardo Rosset (Tyrell), Mika Salo (Arrows), Olivier Panis (Prost), Rubens Barrichello (Stewart), Johnny Herbert (Sauber), Alexander Wurz (Benetton), Mika Häkkinen (McLaren), Jos Verstappen (Stewart), Toranosuke Takagi (Tyrrell), Jacques Villeneuve (Williams), Esteban Tuero (Minardi), Eddie Irvine, Michael Schumacher (oba Ferrari), Giancarlo Fisichella (Benetton)
Najhitrejši krog: Michael Schumacher (2:03,766)