Posel Boeinga z Iranom bi bil za ZDA zgodovinski. Foto: Reuters
Posel Boeinga z Iranom bi bil za ZDA zgodovinski. Foto: Reuters
Vse od leta 1979 je imel Iran težave z nakupi letal in rezervnih delov z Zahoda, potniki na iranskih letališčih pa pogosto čakajo na popravila starih letal. Foto: Reuters

Dva popravka zakona o proračunskih sredstvih, ki jih je predlagal republikanski kongresnik Peter Roskam, bi Boeingu in njegovemu evropskemu tekmecu Airbusu prepovedala prodajo letal Iranu, saj republikance skrbi, da bi Iran letala uporabljal v vojaške namene, poroča AFP.

Prvi popravek prepoveduje Uradu za nadzor tujih sredstev (OFAC) uporabo sredstev za avtorizacijo potrebnih licenc za prodajo letal Iranu, drugi pa prepoveduje posojila ameriških finančnih institucij za nakup vojaško sposobnih letal. Obe prepovedi mora sicer potrditi še senat, kjer pa imajo prav tako večino republikanci. Ti so tudi najbolj nasprotovali lanskemu zgodovinskemu dogovoru Združenih narodov z Iranom, ki ga je sklenil (tudi) ameriški predsednik Barack Obama.

Na stran blokade tudi nekateri demokrati?
Roskam je na Twitterju zapisal, da pri glasovanju demokrati v predstavniškem domu niso predstavljali kakšne večje opozicije, ampak so se ponekod celo pridružili prizadevanjem republikancev, da bi prodajo letal ustavili.

Do novice prihaja le nekaj tednov zatem, ko sta Boeing in iranski državni letalski prevoznik Iran Air oprezno potrdila, da sta se dogovorila o prodaji stotih potniških letal, kar bi bil nov mejnik pri normalizaciji zapletenega odnosa med ZDA in Iranom. 25 milijard dolarjev vreden posel bi bil največji med državama po Islamski revoluciji leta 1979.

Kot so sporočili konec junija v Boeingu, so z Iran Airom podpisali memorandum, v katerem je iranski prevoznik izrazil namero o nakupu civilnih letal. Islamska republika je bila pred lanskim jedrskim dogovorom mednarodna izobčenka, ZDA pa ima proti Iranu še vedno uvedene nekatere sankcije.

Iranci še vedno upajo
A predstavnik iranskega zunanjega ministrstva pravi, da je na novo sprejeti ukrep neskladen z dogovorom, po katerem naj bi Washington sprostil gospodarske sankcije, v zameno pa bi Teheran omejil svoje jedrske dejavnosti. "Z ameriškimi notranjimi zadevami nimamo nič," je za agencijo IRNA povedal predstavnik iranskega zunanjega ministrstva Bahram Ghasemi. "Za nas je po jedrskem dogovoru ameriška vlada odgovorna za implementacijo ameriških zavez," je dejal.

Pred Boeingom je sicer še večji posel z Iranom sklenil evropski proizvajalec letal Airbus, ki je januarja dosegel 27-milijardni dogovor o prodaji 118 letal. Francoski predstavniki so aprila sporočili, da je transakcija v končnih fazah pridobivanja odobritve OFAC-a, tu pa se zadeva zdaj zaplete. Airbus potrebuje blagoslov OFAC-a zato, ker so nekateri ključni letalski deli izdelani v ZDA.

Roskam in nekateri drugi kongresniki so dogovorom z Iranom vseskozi nasprotovali, češ da Teheran ostaja podpornik nasilnih islamskih skrajnežev po vsem svetu. "Če ne bi sklepali poslov z Islamsko državo, ne bi tudi smeli sklepati poslov z Islamsko republiko," je zapisal aprila v kolumni za Wall Street Journal.