Francoski preiskovalci preiskujejo okoliščine nesreče. Foto: EPA
Francoski preiskovalci preiskujejo okoliščine nesreče. Foto: EPA
Brazilski minister z zemljevidom, kjer je označen kraj nesreče. Foto: EPA
Poleg letal so na območju nesreče zdaj tudi ladje, ki bodo pobirale ostanke letala. Foto: EPA
Najhujši sumi so se potrdili, svojci in prijatelji žalujejo. Foto: EPA
Našli razbitine letala

Francoski preiskovalci, ki vodijo preiskavo nesreče, so napovedali, da obstaja možnost, da podatkov o poletu, ki bi lahko pojasnili okoliščine nesreče, ne bodo nikdar našli, in tako potrdili sume, da črne skrinjice ne bo mogoče najti. Kot je dejal direktor francoskega urada za preiskave in analize Paul Louis Aslanian, ni mogoče izključiti možnosti, da črnih skrinjic airbusa 330 ne bodo nikoli našla. Ob tem je spomnil, da se je nesreča zgodila nad Atlantikom, oceansko dno je na tistem delu globoko, dodatno oviro pa predstavlja še podvodni gorski hrbet.

Na tiskovni konferenci so pojasnili, da ni mogoče potrditi, da je bil v trenutku nesreče za krmilom letala glavni pilot. Kot so pojasnili, se piloti na medcelinskih poletih pogosto izmenjujejo, zato ni mogoče reči, kdo je pilotiral letalo, ko se je zgodila nesreča. Omenjeno letalo pred odhodom po doslej znanih podatkih ni imelo nikakršnih težav, je pa nekaj dni prej Air France prejel grožnjo na istem poletu. Takrat so letalo eno uro in pol preiskovali, a niso našli ničesar, letalo pa je potem normalno preletelo pot iz Ria de Janeira do Pariza.
Brazilsko letalo je v torek razbitine letala opazilo v pasu, dolgem pet kilometrov, približno 1.200 kilometrov stran od severovzhodnega dela južnoameriške celine, je sporočil obrambni minister Nelson Jobim. Štiri brazilske ladje bodo zdaj na omenjenem območje zbirale razbitine, vojaški potapljači pa bodo ob tem skušali poiskati še črno skrinjico, ki bo razkrila ozadje nesreče.

"Ladje so ustrezno opremljene za pobiranje ostankov airbusa," je dejal brazilski admiral Domingos Nogueira. "Vsaka ladja ima dva potapljača na krovu in več manjših čolnov, ki jih bodo vrgli v morje in z njimi pobrali razbitine." Z ladje naj bi potem ostanke na kopno, v vojaško oporišče na brazilskem arhipelagu Fernando de Noronha, okoli 700 kilometrov proč od tragedije, prepeljali s helikopterji.

Letalo Air Franca (let AF 447) je bilo na poti iz Ria de Janeira v Pariz, ko je v zgodnjih ponedeljkovih urah izginilo z radarjev. Stekla je obširna akcija, upanje, da je z letalom in s potniki vse v redu, pa je kopnelo iz ure v uro. Včeraj so dokončno potrdili, da se je zgodila tragedija. To je najhujša letalska nesreča v 75-letni zgodovini francoske letalske družbe. Večina potnikov na letalu je bilo Brazilcev ali Francozov, poleg njih pa še 32 potnikov iz drugih držav, med njimi ni bilo Slovencev.

Francija je napovedala številne žalne slovesnosti v spomin žrtvam, brazilske oblasti pa so razglasile tridnevno žalovanje.

Brazilski minister je na tiskovni konferenci v torek popoldne potrdil, da so najdene razbitine deli francoskega letala: našli so letalski sedež, rešilni pas in sledi goriva. Francoski minister za promet Jean-Louis Borloo je dejal, da so možnosti, da bi kdo preživel nesrečo, "zelo, zelo majhne - dejansko jih skorajda ni".

"Tisto malo upanja, ki smo ga imeli, ni več," je dejal pretreseni sorodnik ene izmed žrtev. "Prej smo upali, da je mogoče letalo pristalo na kakšnem otoku ali kaj podobnega, a zdaj nič več." "Samo sinovo truplo želim najti in ga dostojno pokopati," je dejal oče enega izmed potnikov.

Iskanje črne skrinjice trd oreh
Iskalna ekipa bo zdaj skušala najti črno skrinjico, ki bo razjasnila, kaj se je dogajalo pred nesrečo, a Jobim opozarja, da bo iskanje zelo trd oreh. "Lahko da je na globini 2.000 ali 3.000 metrov." Črne skrinjice so sicer izdelane tako, da iz vode pošiljajo signal še 30 dni, a veliko jih ni dobro plovnih. Brazilski predsednik Luiz Inacio Lula da Silva je prepričan, da bodo črno skrinjico našli. "Mislim, da država, ki lahko najde nafto 6.000 metrov pod morsko gladino, lahko najde tudi letalo 2.000 metrov globoko."

Ameriške oblasti so v pomoč poslale posebno radarsko opremo, ki bo olajšala iskanje zvočnih posnetkov iz pilotske kabine in posnetkov podatkov. Črna skrinjica, dejansko gre za dve ločeni napravi, ki vsebujeta zvočne zapise v pilotski kabini in podatke instrumentov, ponuja najboljšo možnost za razkritje dogajanja v času pred nesrečo. Francoski premier Francois Fillon je v nagovoru poslancem dejal, da so ekipe v težki tekmi s časom, ovirajo pa jih predvsem zelo slabe vremenske razmere. "Zagotovo letalo ni poslalo nobenega klica na pomoč, ampak zgolj samodejna opozorila, da ima napako na vseh sistemih."

Kot je znano, je letalo štiri ure po vzletu izginilo z radarskih zaslonov, zadnji stik z njim pa so imeli v ponedeljek ob 3.14 po srednjeevropskem času, ko je pilot sporočil, da je v letalu prišlo do kratkega stika, potem ko so preleteli nevihtno območje z močno turbulenco.

Kaj vse je šlo narobe?
Strokovnjaki preučujejo možnosti, kaj se je dejansko zgodilo, in ne znajo pojasniti, kaj se je dogajalo z letalom med hudo nevihto, da se je ponesrečilo, ne da bi poslalo klic na pomoč. Po eni izmed teorij bi lahko strela, ki je zadela letalo, povzročila več tehničnih napak oz. odpovedi, a številni menijo, da ni šlo za to, saj letala velikokrat zadenejo strele, pa vendar to ne pusti nobenih posledic. Pol ure pred nesrečo sta čez isto območje leteli dve Lufthansini letali, in preiskovalci upajo, da jim bodo njuni piloti lahko pomagali pri preiskavi.

K. T.

Našli razbitine letala