Zadnjih pet mesecev je letalonosilka prosto plula po Atlantskem oceanu. Foto: Reuters
Zadnjih pet mesecev je letalonosilka prosto plula po Atlantskem oceanu. Foto: Reuters

"Postopek je bil izveden z vsemi potrebnimi tehničnimi zmožnostmi in varnostjo, da bi se izognili logistični, operativni, okoljski in gospodarski škodi brazilski državi," je povedala brazilska mornarica v izjavi za javnost.

Sao Paulo je postala ladja duhov zadnjih pet mesecev, ko je prosto plula po Atlantiku. Mornarica jo je potopila v brazilskih teritorialnih vodah v Atlantskem oceanu okoli 350 kilometrov od obale. Čeprav so predstavniki ministrstva za obrambo zatrdili, da bodo plovilo potopili v "najvarnejšem območju", so okoljevarstveniki potezo ostro kritizirali. Po navedbah aktivistov letalonosilka vsebuje nevarne materiale, ki bi lahko pronicali v morje in onesnažili morsko prehransko verigo.

Dan pred potopitvijo je urad brazilskega državnega tožilca na pravosodno ministrstvo vložil novo prijavo, češ da ladja prevaža na tone azbesta, težkih kovin in drugih strupenih snovi. Direktor Baselske akcijske mreže (BAN) Jim Puckett je medtem brazilsko mornarico obtožil hude malomarnosti. "Če bodo nadaljevali načrte o potopitvi strupenega plovila v Atlantski ocean, bodo kršili člene treh mednarodnih okoljevarstvenih pogodb," je dodal.

Ob tem je brazilskega predsednika Luiza Inacia Lulo da Silvo, ki je prejšnji mesec nastopil mandat z obljubo, da bo preprečil naraščajoče uničevanje okolja, pozval, naj takoj ustavi ta nevaren načrt.

Od Pacifika do Jugoslavije

Letalonosilka je bila zgrajena konec 50. let prejšnjega stoletja v Franciji, katere mornarica je z njo plula 37 let. Sodelovala je pri prvih francoskih jedrskih poskusih v Tihem ocaeanu v 60. letih ter v operacijah v Afriki, na Bližnjem vzhodu in v nekdanji Jugoslaviji od 70. do 90. let.

Brazilija je 266 metrov dolgo letalonosilko kupila leta 2000 za 12 milijonov dolarjev. Lani pa je pooblastila turško podjetje Sok Denizcilik, da jo razstavi za odpadno kovino, a so avgusta turški okoljski organi načrt preprečili.

Brazilija je nato letalonosilko pripeljala nazaj, vendar ji ni dovolila vplutja v pristanišče zaradi tveganja za okolje. Mornarica je ladjo odvlekla na lokacijo 350 kilometrov od brazilske obale, kjer je globina 5000 metrov, in lokacijo označila za najvarnejše območje za izvedbo potopitve.