Baterijska vozila ali vozila na vodik? Pri Toyoti so prepričani, da velja vlagati denar tudi v gorivne celice. Predvsem večja in težja vozila ali pa vozila, ki vozijo na daljše razdalje, naj bi v prihodnosti poganjal vodik, sledili pa bodo tudi osebni avtomobili. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Baterijska vozila ali vozila na vodik? Pri Toyoti so prepričani, da velja vlagati denar tudi v gorivne celice. Predvsem večja in težja vozila ali pa vozila, ki vozijo na daljše razdalje, naj bi v prihodnosti poganjal vodik, sledili pa bodo tudi osebni avtomobili. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Vodik je v vesolju najbolj razširjen element in predstavlja 75 odstotkov znane mase vesolja. Vsebujejo ga voda (H2O) in vse organske molekule.
V Avtomobilnosti smo na kratek preizkus dobili toyoto mirai, ki jo poganja vodik. Vodik je torej povsod – zakaj potem vodikovih avtomobilov ni skoraj še nikjer?

Dilema ostaja znana: zakaj iz elektrike delati vodik, da bi potem nazaj delali elektriko. Če pa je elektrika na voljo že v vtičnici. Ni tako enostavno. Dilema ni nova.

Bencinski avtomobili so goreče bakle

Zgodovina, kot vemo, je mati modrosti. Z električnimi avtomobili, ki danes počasi prihajajo na trg, se v bistvu vračamo h korenina avtomobilizma. Prvi električni avtomobil na svetu je bilo mogoče videti leta 1881 na mednarodnem sejmu elektrike v Parizu, pet let, preden je Carl Benz prijavil patent za svoj motorni avtomobil, "vozilo, ki ga poganja bencinski motor". Še na začetku 20. stoletja je bilo v ZDA na cestah več električnih avtomobilov kot avtomobilov z bencinskim motorjem. Leta 1899 je bilo v New Yorku devetdeset odstotkov taksijev opremljenih z elektromotorjem.

Pri Toyoti se ne strinjajo s trditvami, da je edina smer prihodnosti avtomobilskih pogonov razvoj baterijskih električnih vozil. Pravijo, da bomo v prihodnosti vozili z različnimi vrstami pogonov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pri Toyoti se ne strinjajo s trditvami, da je edina smer prihodnosti avtomobilskih pogonov razvoj baterijskih električnih vozil. Pravijo, da bomo v prihodnosti vozili z različnimi vrstami pogonov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Potem se je začela vojna energentov med bencinom in elektriko. Zagovorniki električnih vozil so govorili in pisali, da nikar ne sedajte v bencinske avtomobile, ker so to goreče bakle. Danes bi jim mogoče rekli ekoteroristi, ampak imeli so prav. Varnostni sistemi na prvih avtomobilih so se morali šele razviti.

Toyota danes ni sama v tem videnju, naj omenimo samo Mercedes-Benz, Hyundai in Kio ter celo sam veliki Volkswagen še zelo močno verjame v gorivne celice. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toyota danes ni sama v tem videnju, naj omenimo samo Mercedes-Benz, Hyundai in Kio ter celo sam veliki Volkswagen še zelo močno verjame v gorivne celice. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Ključna je polnilna infrastruktura

Enako tudi polnilna infrastruktura za polnjenje bencinskih avtomobilov. Bencinske postaje so morali še postaviti, tako kot se mora danes še postaviti polnilna infrastruktura za električne avtomobile.

Pred približno 17 leti sem prvič testiral avto na vodik v puščavi Arizone v ZDA. Sporočilo je bilo, vodikovi avtomobili so varni. Že takrat. Pripravljeni, da zapeljejo na trg. Danes, leta 2021, pa je bil mirai, sicer za kratek čas, edini vodikov avtomobil v Sloveniji. Mirai prinaša tokrat drugačno sporočilo.

Več kot 1000 kilometrov z enim polnjenjem

Letošnjega maja so z enim rezervoarjem vodika v miraiu prevozili več kot 1000 kilometrov, oktobra pa so dosežek še izboljšali in s 1360 prevoženimi kilometri postavili svetovni rekord. Po tem so rezervoar ponovno napolnili v petih minutah. Cilj je bil dosežen. Dokazali so, da so vodikovi avtomobili pripravljeni za premagovanje dolgih razdalj.

Toyota mirai ponuja okoli 650 kilometrov dosega, pri čemer so edine emisije kapljice vode. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toyota mirai ponuja okoli 650 kilometrov dosega, pri čemer so edine emisije kapljice vode. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Pri vodiku nikoli niso bili v osredju avtomobili. To so bili tovornjaki, vlaki, ladje, gradbena mehanizacija, vojaška vozila, tudi tanki. Nato se na primer zelo zanima za razvoj vodika in vodikovih pogonskih sistemov.

Najprej velika vozila

Ali lahko torej poenostavimo, da ko bo dovolj vodikovih polnilnih postaj za tovornjake, avtobuse in gradbeno mehanizacijo, se bodo vrata odprla tudi avtomobilom, ki se bodo polnili na istih polnilnih postajah?

Stephan Herbst, vodja razvoja progama vodika in razvoja vodikovih gorivnih celic pri Toyoti, je za Avtomobilnost pojasnil: "Veliko mest, v katerih ponujamo mirai, je odprtih za vodikove avtobuse in nasprotno. Začela se je razprava, kako razviti ekosistem, ki združuje avtobus in mirai. Avtobus zagotavlja večjo porabo vodika na postaji, tako da je ta poslovno upravičena, to pa dopolnjuje še mirai, osebni avtomobil.«

Seveda je vprašanj več kot odgovorov, ampak tudi leta 1900 je bilo tako. Vprašanje takrat je bilo – električni ali bencinski? Ne eden ne drug nista imela ustrezne polnilne infrastrukture. Pozneje so gradili infrastrukturo za bencinske motorje, za električne pač ne.

Čeprav je tudi danes več vprašanj kot odgovorov, pa odgovor na eno vprašanje imamo. Vprašanje ni, ali vodik ali elektrika, ampak oba, pa še kaj.

Vabljeni k ogledu video reportaže iz oddaje Avtomobilnost.