Večina motošporta je neposreden tehnološki laboratorij. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Večina motošporta je neposreden tehnološki laboratorij. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

V Avtomobilnosti smo tokrat spoznavali, kako dirkalniki (bencinski in električni) razvijajo "cestne" cupre in "cestne" pnevmatike.

V ta namen smo v Barceloni prevzeli cupro leona. Po mestu smo se peljali neslišno, na elektriko, neopazno in udobno. Gre namreč za priključnega hibrida, ki poleg udobne vožnje zmore vozniku pričarati tudi zelo dinamično vožnjo. To smo spoznali na nešteto ovinkih slavne ceste 462. Gre za cesto, ki jo je Ford proglasil za eno od sedmih najbolj vozniških cest v Evropi. Cilj je bil prečkati Pireneje, kjer smo obiskali festivala motošporta v francoskem Pauju, na kateri nastopa prav tako cupra leon. V dveh različicah, v bencinski za prvenstvo WTCR in v električni za prvenstvo ETCR.

Motošport ni le marketing

Motošport je predrag, da bi lahko bil zgolj in samo marketing. Zato je to že desetletja razvojni testni laboratorij. Če ste zasledili naš test električnega cupre borna, potem že veste, da je to praktično enak avtomobil kot VW ID.3, ki pa se pelje povsem drugače kot ID.3. Iste komponente, povem druga zgodba. In prav tu, na prvi letošnji dirki druge sezone električnih turnih avtomobilov, smo se pogovarjali s človekom, ki je zaslužen, da je born toliko bolj vozniški avtomobil kot ID.3. Ob kavi nam je zaupal, da ni nobenega trika, samo ure in ure testiranj nastavitev. Prej je delal za Audi, Bentley in Porsche, v zadnjem so si lahko privoščili tudi dražje in boljše materiale, tukaj pa šteje samo znanje. Danes testira ideje za cestne cupre.

Električni dirkalniki imajo 500 kW moči, ki jo morajo avtomobil in gume prenesti na zahtevnih dirkalnih stezah ali cestah. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Električni dirkalniki imajo 500 kW moči, ki jo morajo avtomobil in gume prenesti na zahtevnih dirkalnih stezah ali cestah. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Gumb za prehitevanje

Dr. Werner Tietz je podpredsednik za raziskave in razvoj pri Cupri, za Avtomobilnost pa je o teh posebnih električnih dirkalnikih povedal: "Gumb za prehitevanje doda še 150 kW. Avtomobil se nenadoma vede drugače in treba se je v trenutku prilagoditi, saj je to druga zver. Voznik mora biti zelo vešč. Dirkalni avtomobil razvije 500 kW moči. Za cestnega je to veliko. Poleg tega ga je težko voziti. Pred tedni sem preizkusil ETCR-dirkalnik. Z vso močjo na zadnji osi je težko obvladljiv. Takšen avtomobil na cesti potrebuje malo več elektronike."

Gumb za prehitevanje je ena od prvih zadev, ki jih bo Cupra prinesla z dirk na ceste. V cestne avtomobile: "Cupra born že ima tipko za preklop v način cupra, s katerim pridobimo moč in navor. Ta izhaja iz dirkalnika, ki ima gumb za prehitevanje. To izkušnjo smo želeli prenesti na cesto. V prihodnjih modelih bo ta še močnejša, precejšnja moč s pritiskom na gumb."

Razvoj tehnologij za tako okolje omogoča uporabo pri cestnih gumah, ki jih razvijajo za vsakdanjo uporabo pri e-vozilih na cesti. Gre za načelo
Razvoj tehnologij za tako okolje omogoča uporabo pri cestnih gumah, ki jih razvijajo za vsakdanjo uporabo pri e-vozilih na cesti. Gre za načelo "s ceste na dirko". S pristopom "s ceste na dirko in z dirke na cesto" poročajo oddelku za raziskave in razvoj. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

V serijske avtomobile tudi posebno hlajenje baterij

Na dirkah Cupra testira še eno funkcijo, ki jo želi vezati na mikavni gumb na volanskem obroču. Ekstremne zahteve namreč baterijo ekspresno hitro segrejejo, proti temu pa se v prvenstvu ETCR spopadajo s predhodnim hlajenjem, prek vpihavanja mraza iz suhega ledu. Predhodno ohlajanje baterije je še ena od tehničnih poslastic, ki jih lahko pričakujemo v prihodnjih vozilih znamke Cupra.

"Tudi to želimo prenesti na cestne avtomobile. Če želite voziti hitro in preklopite v način cupra, se mora baterija začeti hladiti. Sistem naj ve, da bo voznik kmalu potreboval več moči. Tudi to je treba vgraditi v cestni avtomobil."

Profil tekalne površine je bolj ali manj enak kot na gumi za cestne dirke eagle F1 in izhaja iz nje. Profil na gumi je torej enak kot na cestni gumi. Nekateri deli zunanje stranice so oblikovani za premagovanje ovinkov, ki spet izhajajo iz profila cestne gume. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Profil tekalne površine je bolj ali manj enak kot na gumi za cestne dirke eagle F1 in izhaja iz nje. Profil na gumi je torej enak kot na cestni gumi. Nekateri deli zunanje stranice so oblikovani za premagovanje ovinkov, ki spet izhajajo iz profila cestne gume. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Z dirk na ceste tudi pnevmatike

Tudi uradni opremljevalec ETCR-ja Goodyear ni na dirki samo zaradi marketinga. Gume, v katere so "obuti" dirkalniki, sicer niso primerne za cestne avtomobile, je pa znanje uporabno pri recimo gumah za SUV-je in za električne avtomobile oziroma za visoko zmogljive električne avtomobile.

Ben Crawley, direktor motošporta pri Goodyearju je za Avtomobilnost povedal: "Pri ETCR-ju gre predvsem za kratke, ostre pospeške. Podobno je teku na sto metrov. Vzdržljivostne dirke so podobne maratonu. Te gume morajo zagotavljati takojšnji oprijem, trenje. Start je z dvigom vrat podoben sprintu. Gume morajo takoj zagotoviti trenje, da se lahko voznik samozavestno požene v dirko."

Dognanja z dirkališča sporočajo inženirjem za razvoj cestnih gum, tudi za električna vozila, ki jih uporabljamo vsak dan. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Dognanja z dirkališča sporočajo inženirjem za razvoj cestnih gum, tudi za električna vozila, ki jih uporabljamo vsak dan. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

To so sicer zahteve, ki jih na cesti vendarle ne potrebujemo tako močno. Znanje pa je mogoče uporabiti.

Sebastrian Trinks, menedžer za WTCR in ETCR pri podjetju Goodyear pravi: "Ob koncu tedna z inženirji merimo tlak in temperaturo v gumah. Zbiramo podatke. Znanje uporabimo pri razvoju novih materialov, novih profilov in na koncu novih gum, ki jih lahko vsak dan uporabljamo na cesti."

Celoten prispevek si lahko ogledate v videoreportaži iz oddaje Avtomobilnost.