Zadnja novica o ustavljanju proizvodnje prihaja iz Prage: Škoda bo za dva tedna ustavila proizvodnjo vozil, v tem času bo delala le ena linija, na kateri bodo, načrtujejo, končali 10.000 že naročenih vozil. Kako bo do konca leta, za zdaj še ne morejo napovedati, so dejali. Zaradi pomanjkanja polprevodnikov bodo letos proizvedli četrt milijona manj vozil, kot so načrtovali, so še sporočili iz družbe. Foto: EPA
Zadnja novica o ustavljanju proizvodnje prihaja iz Prage: Škoda bo za dva tedna ustavila proizvodnjo vozil, v tem času bo delala le ena linija, na kateri bodo, načrtujejo, končali 10.000 že naročenih vozil. Kako bo do konca leta, za zdaj še ne morejo napovedati, so dejali. Zaradi pomanjkanja polprevodnikov bodo letos proizvedli četrt milijona manj vozil, kot so načrtovali, so še sporočili iz družbe. Foto: EPA

Revoz v Novem mestu ustavlja eno izmeno in zato odpušča 350 ljudi. V Nemčiji so že pred tedni ustavljali proizvodnjo v Oplu, Volkswagnu, Audi skrajšuje delovni čas. Škoda bi po nekaterih neuradnih informacijah tovarne avtomobilov lahko celo zaprla do konca leta. Zaradi pomanjkanja čipov v svetovni avtomobilski industriji pa čutijo posledice tudi slovenska podjetja, ki izdelujejo avtomobilske dele.

Kako to krizo doživljajo v avtomobilski industriji in kdaj se bo končala, se je v Prvem dnevniku s Tomom Fuxom, slovenskim avtomobilskim menedžerjem, ki je leta vodil Toyoto na največjem evropskem trgu v Nemčiji, zadnja leta pa je podpredsednik Toyote Motor Europe, pogovarjala Katarina Golob Veselič.

Kakšne posledice bo imela kriza s polprevodniki za avtomobilsko industrijo?

Kako huda je ta kriza, kakšne so zadnje razmere pri vas in po Evropi?
Dejansko gre tu za dve krizi v eni. Prva je vsesplošno pomanjkanje polprevodnikov, ki traja že več kot leto in bo trajalo še do naslednjega leta. Druga je pa dejstvo, da je prišlo do dodatnega vala okužb z novim koronavirusom v Jugovzhodni Aziji, države, kot sta Malezija in Vietnam, so zapirale tovarne, to se je z verigo dobaviteljev preneslo na proizvajalce vozil in smo morali tudi mi ustaviti proizvodnje. Vse blagovne znamke v Evropi so v zelo podobnem položaju.

Lahko pričakujemo odpuščanje v avtomobilski industriji in v industrijah, ki so povezane z njo?
Lahko komentiram le Toyoto. Tu ne gre za krizo povpraševanja, ampak za krizo dobave, se pravi, te avtomobile moramo proizvesti v prihodnje, tako da pri nas ne bo odpuščanj. Mislim, da tudi pri dobaviteljih ne bo prišlo do odpuščanj, ker trenutno sicer imamo zaustavitev proizvodnje, ampak obenem tudi povpraševanje za vsa ta vozila. Se pravi, kopičijo se naročila, podaljšujejo se dobavni roki in ta vozila moramo dobaviti. Tako da bo dejansko celo obratno: v naših tovarnah bomo v prihodnje iskali dodatno delovno silo.

Kako se to pozna pri prodaji avtomobilov v Evropi, se napovedujejo podražitve avtomobilov?
V tem trenutku opažamo občuten padec prodaje, predvsem registracij. Pogodbe se z novimi kupci sklepajo, a se dobavni roki daljšajo in avtomobilov ne moremo dobaviti kupcem. Neposredno cenovna politika ni povezana z dobavami, tako da mi ne dražimo vozil, ker imamo pomanjkanje vozil. A pri prodajnih akcijah ne uporabljamo zelo agresivnega oglaševanja, agresivnih akcij, ki na koncu znižujejo popuste in zvišujejo transakcijsko ceno vozila. Načeloma se naj cena vozila na cenikih ne bi povečevala.

Kje vidite konec teh razmer, se bo razvoj tako hitro prilagodil, bo prišlo do zasuka pri razvoju avtomobilov?
Ker gre tukaj za polprevodnike, jih je dejansko težko nadomestiti. Proizvodnja polprevodnikov se bo povečala in dodatne kapacitete so že dogovorjene z dobavitelji. Od druge polovice naslednjega leta pričakujemo, da bo proizvodnja polprevodnikov normalno stekla. V vmesnem času iščemo nove možnosti, kako razvijati avto, kako naprej, vendar vedno več elektronike v avtomobilih pomeni tudi vedno več polprevodnikov, tako da povpraševanje po polprevodnikih se bo še povečevalo.