Kevin Rice je v intervjuju za oddajo Avtomobilnost poudaril, da je prav oblikovalska kodo eden od pomembnejših mejnikov znamke, ki je v oblikovanje vnesel več dinamike. Foto: Mazda
Kevin Rice je v intervjuju za oddajo Avtomobilnost poudaril, da je prav oblikovalska kodo eden od pomembnejših mejnikov znamke, ki je v oblikovanje vnesel več dinamike. Foto: Mazda
Mazda CX-5
Na zadku se linija strmo spušča proti zadnjim kolesom. S tem so zagotovili večjo robustnost in vtis stabilnosti. Rice pravi, da vozilo daje občutek, da je širše, kot v resnici je. Foto: Miha Merljak, MMC RTVSLO
Kevin Rice, glavni oblikovalec pri evropski Mazdi
Na zadku se linija strmo spušča proti zadnjim kolesom. S tem so zagotovili večjo robustnost in vtis stabilnosti. Rice pravi, da vozilo daje občutek, da je širše, kot v resnici je. Foto: Mazda
Kevin Rice, glavni oblikovalec pri evropski Mazdi
V primerjavi s konkurenti se zdi mazda CX-5 večja, predvsem zaradi dolgega motornega pokrova. A stebriček je neobičajno za ta razred vozil pomaknjen zelo nazaj. To je trik, s katerim so vizualno povečali avtomobil in ga pri svojih modelih uporabljajo pogosto. Foto: Mazda

Mazda ima v Evropi dolgo tradicijo na področju oblikovanja. Mnogi obliko imajo njihovih vozil za najbolj "evropsko" med japonskimi avtomobilskimi znamkami. A je v mazdah z navdihom oblikovalskega jezika, poimenovanega kodo - v prevodu to pomeni duša gibanja, tudi veliko japonske tradicije. SUV-i, ki so v zadnjih letih preplavili evropski in slovenski trg vozil, merijo na čustva. Teh ne sme biti premalo in preveč, nam je v Los Angelesu ob razkritju nove generacije mazde CX-5 povedal glavni oblikovalec evropske Mazde Kevin Rice.
Kevin Rice je na čelo Mazdinega evropskega oblikovanja prišel leta 2014. Stopiti je moral v velike čevlje, ki jih je po 26 letih sezul Peter Birtwhistle. Rice kljub dopolnjenim 52 letom še vedno velja za nadarjenega oblikovalca, svoje izkušnje pa je pridobival tudi s službovanjem pri BMW-ju.
Mazda je že v primerjavi z japonskimi znamkami majhno podjetje. Tako mora z obliko še dodatno izstopati. In prav na tem področju so pri Mazdi, zaradi oblikovalskega jezika, ki so ga poimenovali kodo, poželi slavo po vsem svetu. Pobrali so številne najuglednejše nagrade za oblikovanje. Ta je eden od glavnih vzrokov, da so se po brezupnem položaju, v katerem so se znašli leta 2008, ko jih je obubožane zapustil Ford, danes dobičkonosno podjetje z enim najmlajših voznih parkov.

V zadnji oddaji Avtomobilnost si lahko pogledate reportažo z avtomobilskega salona v Los Angelesu
Oblikovalce in inženirje posedli za isto mizo
Mazda je v zadnjih letih povsem spremenila obraz in obliko svojih vozil, tudi zaradi podpore menedžmenta, ki goji strast do lepih avtomobilov. Oblikovalce so posedli skupaj z inženirji in jim dodelili precej svobode. Dandanes je to težko, saj se oblika vozil pogosto prilagaja željam in potrebam inženirjev. "Vse našteto vsekakor drži. Inženirji, oblikovalci, tisti, ki so odgovorni za finance in vodstvo (menedžment), vsi morajo gojiti strast do lepih vozil, do ustvarjanja lepih vozil. To za nas sploh ni vprašanje. V oblikovalskem oddelku imamo izjemno podporo menedžmenta. Zato je to pri nas zelo preprosto. Je pa to redkost v avtomobilski industriji," priznava Rice.
Vodja oblikovanja pojasnjuje, da so se stvari, potem ko so se ločili od skupine Ford, močno spremenile: "To je bilo ključnega pomena, saj so si pri menedžmentu upali izraziti čustva, kar se pozna tudi pri obliki zadnje generacije naših vozil." Kodo oblikovanja je revolucionaren, saj so se pri Mazdi osredotočili na dinamičen, športen videz in inovacije. "Kodo oblikovanja nam je omogočil, da nas danes krasi podoba športnih in elegantnih vozil, ne samo doma na Japonskem, ampak po vsem svetu. Radi imamo izzive, nikoli ne želimo slišati – to pa ni mogoče."
Danes se prodaja svetovno oblikovanje
Zaradi zmanjševanja stroškov in povečanja učinkovitosti danes večina znamk ponuja enotno oblikovanje za ves svet. Tega se zavedajo tudi pri Mazdi. Kako zahtevno je oblikovati vozilo, ki bo všeč tako prebivalcu Bruslja, Tokia in New Yorka? "Čut za lepoto imajo ljudje po vsem svetu. Mnogo avtomobilskih ikon so po vsem svetu sprejeli z enakim navdušenjem. V avtomobilskem oblikovanju smo imeli do nedavnega, to govorim tudi za Mazdo, različne avtomobile, za različne trge, vendar pa smo se s prehodom na oblikovalski kodo odločili, da bo vsak avtomobil, ki ga bomo izdelali in prodali, enak za vsa tržišča po vsem svetu," pravi Rice.
To pomeni, da mora avtomobil tako oblikovno kot z občutki pod prsti, z izbranimi materiali, ustrezati različnim kulturam ljudi. Bistvo vsega je po besedah sogovornika narediti preprost in lep avto, brez preveliko oblikovnih trikov. Za Mazdo je tudi pomembno, da vsi trije njihovi oblikovalski studii po svetu delajo skladno, kar se na koncu pozna pri obliki vozil.
Manj je več
Mazda CX-5 ima na sebi veliko japonske tradicije, in to je bila zavestna odločitev, pravi oblikovalec. "Preproste in čiste linije so zelo pomembne. Čut za estetiko je pomemben. Vse to izraža nova mazda CX-5. Pri njej velja rek „manj je več.“ Vprašali smo se, kaj lahko damo dol, in ne, kaj lahko damo gor."
V oblikovanju pri Mazdi radi uporabljajo geslo Jimba ittae — jezdec v sedlu (v avtomobilskem smisli to pomeni, da sta avtomobil in voznik ena celota). To se v praktičnem primeru odraža s preprosto horizontalno armaturno ploščo v ravni liniji, ki je idealno poravnana s središčem volanskega obroča. Odprtine ventilacije in drugi elementi so povsem navpično simetrični.
"Ko se voznik usede v vozilo, še preden zažene motor, dobi naraven občutek povezanosti, domačnosti in zaščite. Morda se vse skupaj sliši klišejsko, a vendar to pomaga vozniku, da je bolje osredotočen na cesto," pravi Rice in dodaja, da je to samo ena stvar, ki jo lahko vidimo. "Na zunaj, na primer, se oblikovni slog kodo izraža v bočni liniji, ki poteka od prednjega dela vozila do zadka. Vozilo je videti, kot, da je stalno v gibanju,“ pravi strokovnjak za oblikovanje, ki nadalje pojasnjuje, da je spodnji del vozila veliko bolj umirjen in stabilen. S tem so zagotovili bolj dovršen vtis. Linija na zadku poteka proti boku, kar poudarja dinamičnost in naredi močan vtis na opazovalca.
Enoten obraz vseh mazd, ki jih mora človeško oko med seboj razlikovati
Velik izziv za Mazdo je bilo poenotenje oblikovnega sloga pri vseh modelih, ki pa se morajo med seboj vseeno razlikovati, kar danes v avtomobilski industriji, predvsem pri premium znamkah, ni več primer. Na daleč nekatera vozila že težko ločujemo.
Pri Mazdi so se v zadnjih letih osredotočili na oblikovni podpis, ki ga zagotavljajo žarometi in linija okoli zračne reže. Ti ustvarja linijo krila. S tem so zagotovili vtis gibanja od sprednjega dela vozila do zadka. Pri vsakem vozilu želijo to izraziti z drugačnimi merami. "Prav zato ima vsak model svoj značaj, skupno pa jim je to, da imajo vsi podoben družinski „obraz“ motorne maske," pravi Rice.
CX-5 daje spredaj po novem vtis ostre japonske sablje "katane“. Kako se to ujema s strogimi merili za zaščito pešcev v primeru trka? Rice pravi, da je CX-5 v tem pogledu varen kot vsak drug avto. "Pokrov motorja smo malo pomaknili naprej in ga dvignili. Vsi spuščajo pokrov motorja, ker želijo s tem zagotoviti bolj športen videz, vendar pa smo se mi lotili dela prav nasprotno." Pri tem so se osredotočili na to, da bočna in strešna linija proti zadku padeta prej, zato je vozilo videti dinamično. S tem so se uprli oblikovalskim pravilom.

Ekipa oddaje avtomobilnost je obiskala avtosalon v Los Angelesu. Kaj je novega v mestu filma, si poglejte v videu.