Najboljši testirani dizelski agregat je v zrak izpustil 25-krat manj škodljivega dušikovega oksida kot najslabši. Foto: Volkswagen
Najboljši testirani dizelski agregat je v zrak izpustil 25-krat manj škodljivega dušikovega oksida kot najslabši. Foto: Volkswagen

Mednarodni svet za do okolja prijazen prevoz (ICCT) je v najnovejšem poročilu objavil, da dizelski motorji zrak onesnažujejo močno nad mejo dovoljenega.
Poročilo je še toliko bolj skrb vzbujajoče, ker so pri ICCT-ju dokazali, da tudi avtomobili, ki jih poganjajo najnovejši dizelski motorji, narejeni po standardih Euro 6, ti so v veljavo stopili septembra, zrak onesnažujejo sedemkrat nad dovoljeno najnižjo mejo.
Slika v laboratoriju ni realna
Pri ICCT-ju poudarjajo, da so izsledki o emisijah, ki jih objavljajo avtomobilski proizvajalci, nerealni. Meritve o emisijah vozil namreč proizvajalci vozil opravljajo v laboratorijih, pri čemer vozila simulirajo le netipične načine vožnje z nežnim pospeševanjem in vožnjo po ravnem.
Pri ICCT so izvedli teste v realnih razmerah, tudi pri vožnji v klanec in večjih obremenitvah motorja pri višjih hitrostih. Pri 15 vozilih, ki so jih označili s črkami od A do O (modelov niso razkrili), so merili in analizirali izpuste dušikovih oksidov (NOx), ki imajo resen vpliv na zdravje. Z vozili so opravili 97 različnih voženj v skupnem času 140 ur, pri tem pa prevozili 6400 kilometrov poti.
12 od 15 novih dizelskih motorjev je imelo certifikat Euro 6, trije pa enakovreden certifikat (Tier 2 Bin 5), ki je v veljavi v ZDA. Meritve so izvajali s prenosnim sistemom za merjenje emisij (PEMS), ki med vožnjo stalno shranjuje najrazličnejše podatke, od stopnje emisij, hitrosti in pospeška vozila, naklona ceste in temperaturo izpušnih plinov.
Razlike med pogonskimi agregati ogromne
Raziskovalci izpostavljajo velike razlike med posameznimi dizelskimi pogonskimi agregati. Nekateri izmed testiranih vozil so imeli povprečne emisije celo nižje od minimalno predpisanih, kar jasno kaže na to, da že obstajajo tehnologije za resnično čiste dizelske motorje, a očitno politiki še niso pripravljeni, da bi proizvajalce vozil prisilili, da bi tovrstne tehnologije tudi uporabili.
V povprečju so bili v realni vožnji izpusti dušikovih oksidov sedemkrat višji od mejnih vrednosti, določenih s standardom Euro 6. Ta je v primerjavi z Eurom 5 prinesel za več kot 50-odstotno zmanjšanje NOx. Meja za vsak prevoženi kilometer je po novem postavljena le še na 80 miligramov. Za primerjavo, še leta 2000 je bila dovoljena meja 500 miligramov NOx na prevožen kilometer.
NOx je tihi ubijalec
NOx in trdni delci prispevajo k nastajanju ozona, vdihovanje pa ima velike posledice na zdravje ljudi. Zaradi prometnega onesnaževanja v Evropski uniji na leto umre 130.000 ljudi.