Globalizacija prinaša s seboj vse več zahodnih franšiz hitre hrane, s tem pa tudi precej bolj nezdrav slog življenja. Foto: Reuters
Globalizacija prinaša s seboj vse več zahodnih franšiz hitre hrane, s tem pa tudi precej bolj nezdrav slog življenja. Foto: Reuters
McDonald's je v Azijo že prodrl, a Vietnam je bil do zdaj neosvojena trdnjava. Foto: Reuters
Zemljevid McDonald'sovih poslovalnic po svetu. Foto: Print Screen Tableau

Ameriška veriga s hitro hrano bo v začetku prihodnjega leta v Vietnamu odprla svojo prvo podružnico, potem ko so tam v zadnjem času že vzniknile verige, kot so KFC, Burger King, Subway, Pizza Hut, Starbucks in Jollibee.
Kot poroča Guardian, bo novo franšizo vodil vietnamsko-ameriški vlagatelj Henry Nguyen, ki je kot najstnik dve poletji delal pri McDonald'su, danes pa je poročen s hčerko vietnamskega premierja Ngujen Tan Dunga.
Prva McDonald'sova restavracija v Vietnamu se bo odprla v Hošiminhu, živahnem osemmilijonskem gospodarskem središču države, kjer so pred 40 leti komunisti vrgli z oblasti od ZDA podprto vlado, z njo pa tudi ikonične in priljubljene ameriške izdelke, kot je bila denimo Coca Cola.
Odpiranje svetu
Vietnam je bil dolgo časa zaprt za tuje trge, a je začel svoje gospodarstvo v 90. letih le odpirati, lani pa je močno razrahljal vlagateljske omejitve, s čimer je omogočil tujim družbam lažje poslovanje znotraj svojih meja. Mlajša populacija zdaj navdušeno preizkuša novo hrano in znamke, do katerih generacija njihovih staršev ni imela dostopa, pa čeprav so številni omenjeni izdelki za povprečnega Vietnamca precej predragi.
In prav v Hošiminhu se preizkušajo nove mednarodne smernice in tuje znamke, preden se razširijo na preostalo državo. Ker naj bi se število prebivalcev Vietnama do konca desetletja povzpelo na 100 milijonov, je tamkajšnja mladina izjemno pomembno ciljno občinstvo tujih znamk, ki si želijo prodreti na trg. "To je mlada, dinamična država," je povedal Nguyen za BBC. "Več kot polovica Vietnamcev je starih manj kot 25 let in mislim, da iščejo nova izkustva. Z mednarodnimi znamkami, kot je McDonald's, lažje odgovarjamo na potrebe in želje tržišča."
Življenjski cilj: delo v Starbucksu
Da so Vietnamci res željni tujih verig, dokazuje tudi podatek, da mladi ne le komaj čakajo, da zagrizejo v cheeseburger in krompirček, ampak si, v nasprotju s številnimi njihovimi zahodnimi vrstniki, želijo tam tudi delati.
"Čakam, da Starbucks odpre več kavarn, da lahko pustim svojo službo in grem delat tja," je povedala neka uslužbenka kavarne Coffee Bean & Tea Leaf v Hošiminhu. "Vem, da že delam v kavarni, a si ne morem predstavljati ničesar bolj imenitnega kot delo v Starbucksu. To je Starbucks!"
Globalizacija hitre hrane
Starbucks, ki ima sicer po Aziji že več kot 3.000 kavarn, je svojo prvo poslovalnico v Vietnamu odprl februarja letos v Hošiminhu. Drzna poteza, glede na to, da je Vietnam drugi izvoznik kave na svetu in slovi po odlični kavi. Seattelski kavni velikan je sicer z 20.891 poslovalnicami v 62 državah največja franšiza kavarn na svetu.
McDonald's jih ima še precej več - 34.392 v 115 državah. Vietnam bo 116. in se bo med najnovejšimi državami z McDonald'som pridružil Armeniji, BiH-u in Trinidadu.
Ob tej priložnosti so v Guardianu objavili interaktivni zemljevid, ki kaže rast števila poslovalnic te verige med letoma 2007 in 2012. Ena redkih držav, kjer je število McDonald'sovih poslovalnic padlo, pa je Japonska. Ni presenečenje, da je največ poslovalnic v domačih ZDA, kjer jih naštejemo 14.157. Ali, povedano drugače, ena poslovalnica na 22.174 prebivalcev. Kar je še enkrat več kot število bolnišnic.