Danci so pobudniki in gonilna sila projekta. Foto: EPA
Danci so pobudniki in gonilna sila projekta. Foto: EPA

Po več kot desetletju načrtovanj in zbiranja sredstev se je gradnja predora Fehmarnbelt začela leta 2020. Predor s polnim imenom Fehmarnbelt Fixed Link bo dolg 18 kilometrov in velja za enega največjih infrastrukturnih projektov v Evropi. Proračun zanj je težak več kot sedem milijard dolarjev. Še bolj bo povezal evropsko celino z otoškim delom Danske, s tem pa bo omogočena tudi neprekinjena cestna in železniška povezava naprej proti severu, za celotno Skandinavijo.

Predor gradijo čez ožino Fehmarn, ki povezuje nemški istoimenski otok z danskim otokom Lolland. Zdaj je to pot mogoče premagati le s trajektno povezavo med mestoma Rødby in Puttgarden, ki jo vsako leto uporabi več milijonov potnikov. Pot s trajektom traja 45 minut, po novem predoru pa bo razdaljo mogoče z vlakom premagati v le sedmih minutah, z avtomobilom pa v desetih, piše CNN.

Ožina Fehmarnbelt, ki jo bo čez sedem let povezoval podvodni predor. Foto: EPA
Ožina Fehmarnbelt, ki jo bo čez sedem let povezoval podvodni predor. Foto: EPA

Betonske bloke bodo spuščali v morje

Predor ne bo le najdaljši kombinirani cestni in železniški predor na svetu, ampak tudi najdaljši "potopljeni" predor. Predorske cevi bodo namreč zgradili na kopnem in jih nato potopili v morje ter umestili v izkopano traso. Posamezna betonska cev bo dolga 217, široka 42 in visoka devet metrov, njena masa pa bo 73.000 ton, kar je več kot 13.000 slonov. Vse skupaj bo potekalo 40 metrov pod gladino Baltskega morja.
Fehmarnbelt bosta sestavljala dva avtocestna pasova, poseben pas za servisna vozila in še dva železniška tira.

Cilj: namesto na letalo na vlak

"Za pot z vlakom med Københavnom in Hamburgom zdaj potrebujete okoli štiri ure in pol, ko bo predor zgrajen, pa boste isto pot opravili v dveh urah in pol," je dejal Jens Ole Kaslund, tehnični direktor danskega državnega podjetja Femern A/S, ki vodi projekt.

Dodal je, da se zaradi zamudne železniške povezave mnogo ljudi danes odloči, da pot med obema mestoma premaga kar z letalom, po odprtju predora pa za to ne bo več potrebe. "Lažje se bo le usesti na vlak. Poleg tega bo tudi pot z avtomobilom za eno uro hitrejša, saj vam ne bo treba čakati na trajekt," je dodal.

Prepričan je, da bo predor olajšal pot tudi voznikom tovornjakov, saj bo cestna povezava med Švedsko in osrednjo Evropo krajša za 160 kilometrov. Zdaj je mogoče pot od Skandinavije do Nemčije opraviti, kot rečeno, s trajektom čez ožino Fehmarn ali pa narediti še daljšo pot čez več mostov med danskimi otoki in polotoki.

Na Danskem so že postavili cementarno. Foto: EPA
Na Danskem so že postavili cementarno. Foto: EPA

Tri leta za spuščanje blokov v morje

Na danski strani so do zdaj postavili začasno pristanišče, v katerem bo tovarna, ki bo kmalu začela izdelovati 89 ogromnih betonskih blokov, iz katerih bo sestavljen predor. "Načrtujemo, da bomo v začetku leta 2024 v morje potopili prvo betonsko konstrukcijo," je dodal Kaslund. Predor naj bi pod vodo blok za blokom sestavljali tri leta. Trenutno tudi izkopavajo traso na morskem dnu, na katero bodo postavili predor.

Pri projektu dela 2500 ljudi, veliko oviro pa predstavljajo zamude in težave v svetovni dobavni verigi. "Cene jekla in drugih surovin so močno narasle. Za zdaj še dobivamo ves material, ki ga potrebujemo, a morali smo razpršiti število dobaviteljev," so še dodali Danci.

Da bodo prednosti predora ogromne, se strinja tudi Michael Svane iz Konfederacije danske industrije: "Predor Fehmarnbelt bo ustvaril strateški koridor med Skandinavijo in osrednjo Evropo. Zaradi železniške povezave bo več tovora s cest in več ljudi z letal šlo na vlake, s tem pa se bo manj obremenjevalo okolje."

Nekatere okoljske organizacije so sicer opozarjale na negativne vplive gradnje na živalstvo na tem območju, a investitorji so prepričani, da so skrbi odveč.