Ministrstvo za zunanje zadeve je vsem, ki se ta hip odločajo o potovanju v tujino, svetovalo ponoven razmislek in, če je mogoče, preložitev potovanj, ki niso nujna. “Glede na ustrezne ukrepe, ki jih je Slovenija sprejela, lahko ob striktnem upoštevanju navodil predvidevamo, da bo situacija kmalu boljša in številni trenutno aktivni primeri okužbe zaključeni, upajmo, da vsi z okrevanjem. Žal pa nihče ne more napovedati, kako dolgo bo to trajalo in kakšne bodo razsežnosti epidemije bolezni covid-19,” pojasnjuje predsednik Popotniškega združenja Slovenije Igor Juršič.

Na Popotniškem združenju svetujejo, da z nakupom, sploh če načrtujete polet v bližnji prihodnosti, počakate oziroma se zanj odločite, če ocenite, da je cena tako ugodna, da sprejmete tveganje. Foto: Pixabay
Na Popotniškem združenju svetujejo, da z nakupom, sploh če načrtujete polet v bližnji prihodnosti, počakate oziroma se zanj odločite, če ocenite, da je cena tako ugodna, da sprejmete tveganje. Foto: Pixabay

Potovanje imam že vplačano, kaj storiti?

Če potrošnik odpove potovanje zgolj zaradi svoje zaskrbljenosti pred širitvijo virusa, to še ne pomeni, da je upravičen do povračila opravljenih plačil. Pri turističnih potovanjih se namreč uporabljajo določbe Zakona o varstvu potrošnikov. Za odpoved morajo biti izkazane neizogibne in izredne okoliščine, ki bistveno vplivajo na izvedbo turističnega paketa ali ki bistveno vplivajo na prevoz potrošnika v kraj potovanja. Ugotavljanje teh je lahko še kako težavno, zato se presoja z dokazovanjem od primera do primera. V primeru, da je v potovanje vključen letalski prevoz, ki sicer ni odpovedan, prireditve in ogledi, ki so del paketa, pa niso izvedljivi, je verjetnost, da boste z dokazovanjem uspeli, bistveno večja, kot če je odpovedan zgolj eden od desetih ogledov ali pa je omejitev takšna, da za ogled muzeja zahtevajo nošenje zaščitne maske.

Če imate v naslednjih nekaj tednih v načrtu turistično potovanje, pa ne veste, kaj storiti, bodo vaši nadaljnji koraki odvisni predvsem od splošnih pogojev ponudnika, pri katerem ste vplačali potovanje. Če se turistična agencija ni zavarovala s splošnimi pogoji, vam sme zaračunati odstopnino zgolj po 4. točki 57. člena Zakona o varstvu potrošnikov, ki pravi, da je višina odstopnine cena turističnega paketa, od katere se odštejejo prihranki stroškov in prihodki iz nadomestne uporabe potovalnih storitev. V nasprotnem primeru pa v višini, kot jo določajo splošni pogoji.

Nižja cena zahteva prevzem tveganja

Nastanitve je skoraj vedno mogoče rezervirati z možnostjo brezplačne odpovedi, zato bodite previdni pri rezervaciji in se izogibajte možnosti, kjer piše "non-refundable", saj v primeru odpovedi vplačan denar propade. Seveda je cena zaradi tega nižja, vendar pomeni tudi prevzem tveganja v primeru odpovedi. "Če lahko nastanitev prekličete brez stroškov, vam svetujemo, da z odpovedjo počakate do zadnjega trenutka, in če se razmere ne umirijo, prekličete rezervacijo pred iztekom roka za brezplačno odpoved,” poudarja Juršič.

Če rezervacije ni mogoče odpovedati brez stroškov, znova preberite pogoje, pod katerimi je bila sklenjena, saj lahko strošek odstopnine raste z bližanjem datuma začetka bivanja. Tako vam lahko na primer 60 dni do odhoda zaračunajo strošek v vrednosti 10 odstotkov cene, do 30 dni prej 50 odstotkov, do 3 dni 80 odstotkov in manj kot 3 dni polno ceno. “Z nastanitvijo poskušajte doseči dogovor o brezplačni menjavi termina, če vam to ustreza, v nasprotnem primeru pa spremljajte razmere in sprejmite odločitev znotraj obdobja, v katerem velja enaka odstopnina,” dada.

Kaj vam pripada v primeru odpovedi poleta?

Pri britanskem nizkocenovnem letalskem prevozniku Easyjet so poudarili, da lahko stranke, ki želijo spremeniti svoje potovalne načrte, do preklica spremenijo bodisi datum poleta bodisi destinacijo brez posebnih dodatnih pristojbin. Foto: EPA
Pri britanskem nizkocenovnem letalskem prevozniku Easyjet so poudarili, da lahko stranke, ki želijo spremeniti svoje potovalne načrte, do preklica spremenijo bodisi datum poleta bodisi destinacijo brez posebnih dodatnih pristojbin. Foto: EPA

V zadnjih dneh so letalski prevozniki, tudi nizkocenovni, začeli ponujati vozovnice, pri katerih je mogoča sprememba datuma. “Tukaj je treba biti zelo pozoren,” opozarja Juršič, "saj to velja zgolj, če cena nove vozovnice ni višja od rezervirane, kar pa se bo v praksi težko zgodilo, saj bo po koncu pandemije povpraševanje najverjetneje poraslo, s tem pa tudi cene". Na Popotniškem združenju svetujejo nakup vozovnic po umiritvi razmer, čeprav bodo verjetno dražje.

Pomembno je, da pred odpovedjo preverite splošne pogoje, a v večini primerov vam pripada zgolj del letaliških pristojbin, lahko pa vam zaračunajo tudi strošek storitve odpovedi (cancelation fee), ki je lahko celo višji od višine preostanka letaliških taks. “Izgubite vse ali pretežen del cene vozovnice. Če vozovnice ne prekličete pred odhodom (no-show), vam odstopnina najverjetneje ne pripada,” poudarjajo.

Drugače je, če polet, ki ste ga vplačali, odpove letalska družba. Takrat ste upravičeni do celotne cene vozovnice ali brezplačne spremembe, če seveda družba ne gre v stečaj. Če se odpoved z njihove strani zgodi manj kot dva tedna pred odhodom, vam po Uredbi EU-ja o pravicah letalskih potnikov dodatno k temu pripada tudi odškodnina.

Načrtovanje dopusta v prihodnje

Če potovalnih storitev še niste plačali, na združenju svetujejo, da z rezervacijo storitev, ki jih ni mogoče brezplačno odpovedati, počakate do normalizacije razmer. "Težko je napovedati, kaj se bo dogajalo s širitvijo koronavirusa v prihodnje. Vendar, kot smo omenili, so določene ponudbe bolj prilagodljive od drugih."

Eden izmed načinov je, da potovanje dodatno zavarujete, če se ga pozneje odločite odpovedati. Pri nekaterih zavarovalnicah je po plačilu turistične storitve mogoče skleniti zavarovanje rizika odpovedi. Pri tem pa Jurišič poudarja, da bodite pozorni na to, kaj je vključeno v takšnem zavarovanju. "Zavarovani ste zgolj, če se pripeti nekaj, kar je tudi zavarovano; to pa je poleg nenadne bolezni ali poškodbe, ki vpliva na potovanje, lahko tudi poziv na sodišče, ločitev ali celo pomanjkanje snega, odvisno od zavarovalnice in izbire kritja."

V vseh primerih je vredno razmisliti, kdaj odstopiti od turistične storitve, saj se do morebitne odpovedi turistične agencije, ponudnika nastanitve ali letalskega prevoznika razume, da gre za "prostovoljno odpoved", in za vas veljajo stroški, kot so navedeni v splošnih pogojih, oziroma odstopnina.